Contul bancar al Loteriei Nationale a fost blocat de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Miza sunt cele 23 miliarde lei ce ar fi trebuit virate Fondului National de Solidaritate, bani pe care Loteria Nationala refuza sa-i plateasca.
Pentru ca alocatiile destinate asistentei sociale prevazute in bugetul pe 1999 sunt cu mult sub necesar, MMPS a infiintat in iunie un fond special. Este vorba de Fondul National de Solidaritate (FNS). Sursele de alimentare, la care s-a gandit la momentul respectiv secretarul de stat, Simona Marinescu, pareau mai mult decat generoase. Firmele organizatoare de jocuri de noroc, precum si taxarea autoturismelor noi din import urmau, conform estimarilor optimiste ale MMPS, sa contribuie cu circa 500 miliarde lei, taxe de timbru social, echivalentul unei treimi din alocatia bugetara.
Firmele de jocuri refuza sa plateasca
Taxele de timbru social au valori diferite: 5% asupra pretului fiecarei participari la jocurile interactive tv, 10% asupra pretului biletelor de loterie si 1% din valoarea automobilelor noi din import, cu capacitate cilindrica de minimum 2.000 cm cubi. Aceste taxe ridica pretul lozului, biletului de bingo
sau dupa caz, al masinii. Contribuabilii vireaza valoarea timbrului social lunar, retinandu-si un comision de 1% pentru serviciul de colectare a banilor. Banii colectati de MMPS sunt destinati alocatiilor pentru copii, ajutorarii persoanelor defavorizate, intretinerii institutiilor de asistenta sociala si creditarii unor activitati private.
Mecanismul strangerii de fonduri suplimentare s-a dovedit insa un esec. Firmele organizatoare de jocuri de noroc din Romania, in numar de 515, cu o cifra de afaceri, la nivelul anului 1998, de 5.000 miliarde lei, nu a luat in serios tentativele MMPS de a le scoate din buzunar bani pentru saraci. In ceea ce priveste Registrul Auto Roman (RAR), institutie desemnata de MMPS pentru a plati taxa de 1% pe automobilele noi din import, lucrurile s-au lamurit rapid. Initiatorii Ordonantei de urgenta nr. 118/1999 privind infiintarea si utilizarea Fondului National de Solidaritate nu au stiut ca RAR nu are nici in clin, nici in maneca cu inmatricularea autoturismelor, deci nu este bun de plata.
Daca organizatorii privati de jocuri de noroc nu au comentat obligativitatea alimentarii FNS prin plata taxelor de timbru social, dar nici nu au platit, Loteria Nationala, aflata in proprietatea statului, a facut valuri, refuzand sa se supuna. Motivele invocate de Nicolae Cristea, directorul Loteriei Nationale stau, la prima vedere, in picioare. Primul: Loteria Nationala nu a facut nici o noua emisiune de bilete de la aparitia OUG nr. 1/1999, deci nu putea inscriptiona si percepe taxa de timbru social. „Sa iau acum fiecarui jucator 10% in plus pentru niste bilete vandute din stoc si sa virez banii retroactiv, este ilegal”, considera Nicolae Cristea. Pentru MMPS, plata retroactiva nu este insa ilegala, de vreme ce ordonanta spune clar ca pentru stocurile existente la data aparitiei actului normativ, organizatorii jocurilor de noroc au obligatia constituirii si virarii taxei de timbru social, fara ca aceasta sa fie evidentiata pe suportul material respectiv.
Cel de-al doilea motiv este contractul in valoare de sapte milioane dolari, cu garantii guvernamentale, in care Loteria Nationala este parte si care este in plina desfasurare. „Este un credit luat pentru cumpararea de echipamente si know-how de la un partener din Grecia. Am sa ma apuc acum sa inscriptionez biletele asa cum doreste MMPS, sunt nevoit sa modific anumite clauze. Ma costa, suplimentar, 500 mii de dolari”.
Valeriu Stoica sprijina pusculita Loteriei
MMPS nu inghite usor justificarile Loteriei Nationale. Desi, cu mici exceptii, nici ceilalti organizatori de jocuri de noroc nu si-au platit taxele de timbru social, doar Loteria este cu adevarat asaltata de inspectorii FNS. Directorul Loteriei Nationale a reusit, prin sforile trase, sa o enerveze pe democrata Simona Marinescu. Nicolae Cristea a incercat sa triseze MMPS, introducand, recent, pe ordinea de zi a sedintei de Guvern un proiect legislativ de transformare a regiei in companie nationala.
La capitolul repartizarea profiturilor se stipula ca Loteria plateste FNS 10% din profitul net. Initiativa legislativa nu trecuse pe la cabinetul ministrului muncii si protectiei sociale; in schimb, era sustinuta de liberalul ministru al justitiei, Valeriu Stoica. Daca nu ar fi fost blocata, MMPS ar fi incasat mult mai putini bani, avand in vedere ca un manager dibaci isi poate dimensiona de asa maniera profitul brut, incat statului sa nu-i revina mare lucru.
Dincolo de sicanele contribuabililor, mecanismul de alimentare a Fondului National de Solidaritate a fost gandit pe fuga. MMPS, vadit presat de lipsa acuta a fondurilor destinate protectiei sociale, a pus la punct o Ordonanta care nu functioneaza. Este posibila doar colectarea taxelor de timbru social de la Loterie si Bingo.
Patronii cazinourilor, salilor de pocher, jocurilor mecanice etc., pot sta linistiti. Nu s-a gandit nici un functionar de la MMPS cum o sa inscriptioneze taxa pe casetele sigilate in care sunt colectate zilnic sumele de la mesele de joc sau pe suportul material al unui pocher electronic.