Într-un an în care cursul euro a redevenit favorabil exportatorilor, producătorii de mobilă autohtoni se pregătesc să recucerească pieţe pierdute, precum Rusia şi Ucraina.
Chiar dacă nu îşi freacă mâinile de fericire, producătorii români de mobilă au câteva motive de mulţumire în acest an de criză. Cursul de schimb încurajează reluarea exporturilor de mobilă, mai ales că şi piaţa s-a lărgit, în ciuda diferitelor restricţii. Anul trecut, din totalul producţiei de mobilă, estimată la 1,3 miliarde de euro, peste 60% a mers la export. În decembrie 2008, mobila reprezenta 3,3% din totalul exporturilor României. Peste 80% din mobilierul exportat îl reprezintă piesele de lux. Potrivit Asociaţiei Producătorilor de Mobilă (APMR), în primele şase luni ale acestui an, exportul a scăzut la aproape 500 de milioane de euro, cu 17,4 % mai puţin decât în perioada similară a lui 2008. Numărul de fabrici româneşti care produc mobilier de lux, special pentru export, este destul de mic, în jur de 50.
Extindere prin intermediari
Chiar dacă nu au renunţat la pieţele unde sunt deja consacraţi (Franţa, Germania şi Italia), exportatorii români de mobilă încearcă acum să reintre pe pieţele din Est, în special în Rusia şi Ucraina, ţări cu un mare potenţial. Aici, mobila românească este considerată de calitate, datorită lemnului masiv ce predomină în destule cazuri, mai ales că alternativa este reprezentată de produsele din pal, ieftine, made in Polonia.
Marii producători români care încearcă Estul cu degetul susţin că impunerea pe pieţe precum cea din Rusia va fi un proces lung şi dificil, dar va fi o alternativă care va genera profituri bune. În plus, aceştia mizează şi pe tradiţia pe care o aveau pe aceste pieţe în timpul comunismului şi care s-a prelungit până la începutul anilor `90. În acele vremuri, sovieticii aşteptau şi câte şase luni pentru o garnitură de mobilă românească.
La sfârşitul acestei luni, mai mulţi producători care fac parte din APMR vor fi prezenţi la cel mai mare târg de mobilă de la Moscova, în încercarea de a reintra în Rusia. „Italienii s-au instalat foarte bine pe piaţa rusească şi au reuşit să se impună. O să facem şi noi acest pas, mai ales că avem şi tradiţie şi produse competitive“, spune Rodica Sfâca, membru în Consiliul Director al APMR şi director general al producătorului de mobilă Ronex. „La BIFE 2009 (târgul anual de mobilă – n.red), am fost vizitată de preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Ruse, care m-a invitat la discuţii pentru intrarea pe piaţa din Rusia“, mai spune Sfâca, care a menţionat că acesta venise la târg cu scopul de a selecţiona producători şi de a le facilita accesul în Rusia. „Pe piaţa ex-sovietică este nevoie de un intermediar, altfel e foarte greu“, mai precizează Sfâca.
Cataramă vrea în Rusia, Şucu mizează pe Balcani
O altă companie producătoare de mobilă care şi-a reorientat strategia către export este Elvila. În primele nouă luni ale anului, exportul a crescut cu 10,5% faţă de perioada similară a lui 2008, ajungând la 35% din cifra de afaceri a companiei patronate de Viorel Cataramă. Țările în care Elvila exportă masiv sunt Germania, Austria, Elveţia şi Franţa. A început şi comerţul către Est, dar în cantitate mai mică. „Acum sunt diferenţe notabile între Vest şi Est“, indică omul de afaceri, precizând că exportul pe acele pieţe este îngreunat „în primul rând de taxele vamale, care sunt mari şi calculate incorect, la care se adaugă formalităţile dificile“. Pentru 2010, Cataramă şi-a bugetat exportul la un curs euro de 4,5 lei, mizând pe o creştere a comenzilor.
Pentru grupul Mobexpert, deţinut de Dan Viorel Şucu, exportul însemna în anul 2000 circa 60% din producţie. „Anul acesta, am ajuns la 15-16%, exact cât ne-am propus“, spune acesta. Una dintre ţintele omului de afaceri este dezvoltarea regională, în Bulgaria, Ucraina, fosta Iugoslavie. Când vorbeşte însă de export, face referire în principal la Franţa, unde vinde produse scumpe, stil clasic.
Mobila de lux, de trei ori mai scumpă în străinătate
Străinii cer producătorilor noştri mobilă de lux pentru dinning, living şi dormitoare. De asemenea, apreciate sunt şi mesele. Dacă în România produse similare sunt vândute pentru o anumită sumă, importatorul străin le vinde de trei ori mai scump, în unele cazuri chiar şi de patru ori. De exemplu, o masă produsă de Ronex costă în România 350-400 de euro, în timp ce în Marea Britanie se vinde cu minimum 1.500 de euro. O comodă costă 250-300 de euro, în timp ce importatorul o vinde cu 900 de euro, iar o bibliotecă poate ajunge la 1.300-1.600 de euro în magazinele din străinătate (faţă de numai 400-450 de euro în România). De asemenea, o sufragerie marca Mobexpert, vândută în România cu 1.800-2.000 de euro, poate fi achiziţionată din Franţa pentru nu mai puţin de 4.000 de euro.
9.100 lei costă sufrageria Louis Philippe, produsă de Mobexpert (foto) şi vândută pe piaţa franceză de 2 ori mai scump. Este realizată din lemn masiv de cireş
Scădere de circa 20%
În primele şase luni ale acestui an, exportul de mobilă a scăzut cu 17,4% faţă de perioada similară a lui 2008, ajungând la 492,3 milioane de euro