Acum vreo doi ani, la conferinţa de presă care marca transformarea definitivă a Connex în Vodafone, o colegă şi-a exprimat supărarea că ditamai operatorul nu a ajuns cu acoperirea în legendarul ei sat natal, Siliştea-Gumeşti. Răspunsul proaspătului director general al companiei, Liliana Solomon, a fost că atunci când vor găsi posibili clienţi şi în satul lui Moromete, cu siguranţă că vor planta o antenă şi în Poiana lui Iocan. Nu ştiu dacă în ziua de azi urmaşii pe
Acum vreo doi ani, la conferinţa de presă care marca transformarea definitivă a Connex în Vodafone, o colegă şi-a exprimat supărarea că ditamai operatorul nu a ajuns cu acoperirea în legendarul ei sat natal, Siliştea-Gumeşti. Răspunsul proaspătului director general al companiei, Liliana Solomon, a fost că atunci când vor găsi posibili clienţi şi în satul lui Moromete, cu siguranţă că vor planta o antenă şi în Poiana lui Iocan. Nu ştiu dacă în ziua de azi urmaşii personajului lui Marin Preda stau la chat pe messengerul instalat în BlackBerry cu nepoţii lui Cocoşilă, însă un studiu intern al Cosmote România arată un lucru aproape neverosimil. Peste 70% din oamenii care locuiesc în mediul rural folosesc un telefon mobil! Repet, datele nu sunt de uz public, ci au fost culese vara trecută pentru ca operatorul să ştie pe ce se bazează când vine vorba de business plan. E mult, chiar foarte mult! Gândiţi-vă că din cele peste 13.000 de localităţi din România doar 14,5% au apă curentă, 5,5% au încălzire cu gaze, iar puţin peste 5% au canalizare, aşa cum ne arată Anuarul Statistic al României. Înainte de a descoperi centrala termică, duşul sau maşina de spălat, românul vorbeşte la mobil. Înainte de a auzi de Coca-Cola, Pampers sau Ariel, ştie de Orange, Vodafone, Cosmote sau Zapp.
Nu ştiu ce face un Moromete contemporan cu telefonul mobil, bănuiesc că stă la taclale toată ziua şi mai are cale lungă de învăţat în ale tehnologiei până să-l prindă din urmă pe fermierul australian care-şi monitorizează turma prin GPS sau îşi comandă furajele online prin reţeaua 3G. Ştiu însă că pentru el, chiar dacă nu îşi dă seama, telefonia mobilă devine la fel de importantă ca electricitatea.
De aici şi interesul enorm pentru orice mişcare pe care o face în piaţă oricare dintre operatorii telecom, care cu siguranţă sunt cât se poate de conştienţi de rolul pe care au ajuns să îl joace în economia coşului zilnic al fiecărui român.
Tocmai de aceea, aşa cum veţi vedea în secţiunea BUSINESS a revistei, încercăm să trecem dincolo de comunicarea conformistă, limbajul de lemn şi cifrele seci din rapoartele financiare. Pentru că, aşa cum spunea cineva din industrie la congresul de la Barcelona, fiecare sută de mii de clienţi de telefonie mobilă înseamnă, în medie, un aport de circa 0,8% la PIB-ul ţării în care activează operatorul respectiv.
Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008