De cele mai multe ori, analizele privind piața auto se opresc la nivelul unui Top 10 național sau continental. Câteodată sunt studiate mai detaliat anumite segmente. Totuși, dacă vă doriți o mașină nouă, o privire la nivelul celor mai importante clase de vehicule, așa cum sunt ele interpretate de una dintre cele mai apreciate companii de cercetări de piață, JATO Dynamics, poate fi extrem de utilă. Odată cu dezvăluirea celor mai căutate modele atât de pe piața de la noi cât și de pe cea europeană, compararea clasamentelor poate da și o idee despre performanțele reprezentanților fiecărei mărci în România. Practic, acolo unde un model se află mai sus în preferințele românilor decât în cele ale tuturor europenilor fie este vorba despre un detaliu specific al pieței (de exemplu, sensibilitatea pentru marca Dacia), fie despre o foarte bună metodă de comercializare pusă în practică de reprezentanță, importator sau rețeaua de dealeri a acestora.

 

Trei segmente dominate de Dacia

În clasa mini, cea aferentă ma­șinilor de oraș, Fiat este lider autoritar atât în Europa cât și în România. Este interesant de observat însă că, în timp ce europenii preferă modelul Panda, românii au achiziționat în special Fiat 500, un vehicul mai arătos dar și mult mai scump. Asta în timp ce Panda, care la noi are un preț de bază fără TVA 7.728 euro, nici nu intră în Top 5.

Dacă tot vorbeam despre factorul „destabilizator“ Dacia, este demn de observat că marca autohtonă este lider în nu mai puțin de trei segmente în România – Mic, Compact și SUV mic. În primul dintre acestea, Sandero a împins liderul din Europa, Renault Clio, pe poziția a doua, vehiculul neintrând însă în primele cinci modele preferate de europeni. O situație asemănătoare se observă și în segmentul compact, acolo unde Dacia Logan este lider la noi, dar lipsește cu desăvârșire din vârful clasamentului european.

 

În aceeași zonă a pieței este demn de menționat și succesul mărcii cehe Skoda în România. Dacă Octavia se află pe locul secund la noi și pe trei în Europa, modelul Rapid, prezent pe treapta a treia a podiumului, nu se regăsește în primele cinci vehicule din acest segment achiziționate la nivel european. Totodată este surprinzătoare lipsa liderului continental Volkswagen Golf din vârful clasamentului românesc.

Cel de-al treilea segment în care Dacia schimbă clasamentul românesc este cel a SUV-urilor de mici dimensiuni. Modelul Duster este lider absolut la noi și, spre deosebire de celalalte două modele românești pomenite mai sus, se regăsește și în Top 5 european. Pe poziția a patra. Tot în această zonă a pieței este demn de remarcat succesul mărcii Suzuki în România. Micul crossover Vitara reușește, grație unui preț de bază foarte atractiv – 13.550 de euro cu TVA -, să ocupe locul doi. Asta în timp ce în clasamentul european nu intră în primele cinci modele.

În clasa medie, patru modele își dispută pozițiile fruntașe atât la noi cât și la nivel european. Liderul Volkswagen Passat face tot mai greu față concurenței acerbe venite din partea Skoda Superb, Ford Mondeo și Opel Insignia. Cum ultimul dintre acestea tocmai a fost lansat cu o altă înfățișare și echipamente de top este de așteptat ca în 2017 clasamentul să sufere modificări. Atât în zona SUV-urilor compacte cât și în cea a celor mari preferințele românilor seamănă foarte mult cu cele ale tuturor europenilor.

 

Mercedes-Benz și BMW, luptă strânsă în zona premium

Toate cele șase segmentele premium, atât din România cât și din Europa, arată o luptă strânsă între două mari branduri germane, Mercedes-Benz și BMW. Primul dintre acestea se află vizibil în avans în România, unde modelele sale se află pe locul întâi în patru segmente. Range Rover, divizia premium a britanicilor de la Land Rover, precum și Audi sau Volvo sunt singurele mărci care mai „încurcă“ dominația autoritară a companiilor din Stuttgart și München.
Și în domeniul achizițiilor de mașini de lux românii au pre­ferințe aproape identice cu cele ale tuturor europenilor, dovadă clară a informării superioare a clienților de astfel de mașini în momentul achizițiilor.

 

Puține monovolume în România

Dovada că românii nu au aproape deloc la suflet monovolumele este vizibilă atât pe șosele cât și în statistici. Numărul mic de achiziții din cele trei subsegmente ale zonei – Mic, Compact și Mare – face ca modificările de clasament să fie destul de dese. Statisticile coroborate ale JATO Dynamics și APIA arată că monovolumele mici au ca lider, atât în România cât și în Europa, modelul Fiat 500L. Pe locurile următoare se află la noi, în ordine, Ford B-Max, Citroen C3 Picasso, Opel Meriva și Kia Venga, în timp ce europenii preferă Opel Meriva, Ford B-Max, Citroen C3 Picasso și Hyundai ix20.

 

La monovolume compacte Dacia Lodgy dă peste cap clasamentul de la noi preluând poziția fruntașă de la liderul european Vokswagen Touran. În rest, modelele din Top 5 sunt aceleași, doar ordinea fiind puțin diferită. În zona monovolumelor mari piața românească este dominată de Mercedes-Benz Clasa V, vehicul aflat abia pe locul patru în Europa, acesta fiind urmat de fratele său, Vito, de Ford S-Max, Seat Alhambra și Ford Galaxy. În Europa liderul este Ford S-Max, urmat de Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, Mercedes-Benz Clasa V și Renault Espace.