Se schimbă Codul Rutier! Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență prin care se propune modificarea Codului Rutier, cunoscut sub numele de OUG 195/2002.
Proiectul este unul amplu și include modificări semnificative menite să îmbunătățească siguranța circulației rutiere în România.
Cum s-ar putea schimba Codul Rutier?
În primul rând, se propune instituirea unei proceduri clare pentru suspendarea dreptului de a conduce pentru persoanele care sunt considerate inapte din punct de vedere psihologic. Această propunere vine ca răspuns la situații precum cea a fostului prefect de Gorj, Dan Ilie Morega. Acesta a fost surprins de mai multe ori conducând, în ciuda suspendării permisului său.
Conform versiunii actuale a Codului Rutier, permisul de conducere al unei persoane declarate inapte psihologic pentru a conduce poate fi retras de către poliția rutieră și poate fi reobținut doar după încetarea motivului pentru care a fost luată această măsură. Propunerea vizează completarea acestei prevederi vagi cu o procedură clară.
Astfel, orice medic care observă simptome care ar putea indica inaptitudinea unei persoane pentru conducerea autovehiculelor este obligat să elibereze un bilet de trimitere către un psiholog. Astfel, șoferul respectiv este obligat să se prezinte la testare. În cazul în care testarea confirmă inaptitudinea persoanei pentru conducere, permisul său este retras. În situația în care medicul care a emis biletul de trimitere nu primește rezultatul testării de la psiholog în termen de 30 de zile (ceea ce poate indica faptul că șoferul nu s-a prezentat la testare), medicul este obligat să informeze imediat poliția.
Modificări privind testarea pentru consumul de alcool și de droguri
Alte modificări propuse vizează procedura de testare pentru consumul de alcool și droguri, în vederea limitării efectelor unor erori în măsurători.
„Se impune introducerea posibilității persoanei care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere de a solicita o a doua testare, în cazul în care rezultatul testării este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat, dat fiind faptul că unele alimente consumate recent pot distorsiona măsurătoarea”, se arată în nota de fundamentare.
Este vizată situația în care consumul unor alimente, în special fructe, poate duce la producerea de alcool în stomac prin fermentație. În cazul în care nivelul alcoolemiei este redus, sub 0,10 mg/l, șoferul are dreptul să solicite o nouă testare după cel puțin 15 minute de la prima, dar nu mai târziu de 20 de minute. Dacă rezultatul celei de-a doua testări este negativ, șoferul nu va fi sancționat.
De asemenea, șoferul ale cărui valori la alcooltest se situează între 0,11 și 0,40 va avea posibilitatea să solicite recoltarea de mostre biologice dacă are suspiciuni că rezultatul testării nu este corect. Totodată, este corectată și o anomalie referitoare la imobilizarea unui autovehicul.
Printre circumstanțele în care autoritățile pot recurge la această măsură se numără cazurile în care șoferul se află sub influența alcoolului sau drogurilor. Cu toate acestea, dacă șoferul refuză testarea, polițiștii nu au dreptul să îl împiedice să se urce din nou la volan. Pe viitor, refuzul testării va constitui și un motiv pentru imobilizarea mașinii.
Rezultatele fals-pozitive la drug test
Cât despre testarea pentru consumul de droguri, Ministerul de Interne dorește să remedieze o problemă extrem de importantă. Mai exact, este vorba despre numărul mare de rezultate fals-pozitive. În prezent, în urma unui rezultat pozitiv la testul de droguri, permisul de conducere este suspendat până la primirea rezultatelor mostrelor biologice. Din cauza volumului mare de solicitări la institutele medico-legale, rezultatele pot întârzia chiar câteva luni.
Prin modificările propuse în Codul Rutier, analiza mostrelor biologice va putea fi efectuată în cadrul laboratoarelor de specialitate din Inspectoratul General al Poliției Române, care sunt acreditate, sau în unitățile publice de asistență medicală, care sunt autorizate și acreditate pentru astfel de analize.
Mașinile, mutate și când sunt parcate regulamentar
Una dintre modificările semnificative este posibilitatea pe care o vor avea primăriile de a muta autovehiculele chiar și atunci când acestea sunt parcate conform regulilor. Există trei situații în care acest lucru va fi permis:
„a) efectuarea unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local;
b) intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre;
c) instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică.”
Atunci când este posibil, autoritățile locale sau administratorul drumului trebuie să anunțe în prealabil desfășurarea unor lucrări sau implementarea unor măsuri de ordine publică care implică mutarea vehiculelor. În cazul intervenției la locul unor accidente sau dezastre, nu mai este obligatorie notificarea prealabilă decât în situația în care proprietarii vehiculelor trebuie să fie informați cu privire la locul unde au fost mutate acestea. Mutarea se va realiza într-un loc cât mai apropiat de locația inițială a vehiculului. Costurile asociate mutării vor fi suportate de către autoritățile locale sau de administratorul drumului.
În plus, amenzile de circulație vor fi mai ridicate pentru companii decât pentru persoanele fizice. Codul Rutier actual nu distinge între persoanele juridice și cele fizice în ceea ce privește cuantumul amenzilor. Acestea sunt proporționale cu veniturile minime ale persoanelor fizice pentru ambele categorii.
„Prin proiect se propune eliminarea posibilității persoanei juridice de a achita jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, astfel încât să se realizeze efectul disuasiv al sancțiunii”, argumentează Ministerul Afacerilor Interne.
Înregistrările video ar putea fi utilizate drept dovadă a agresivității în trafic
O altă noutate care ar putea contribui semnificativ la îmbunătățirea siguranței rutiere în România este posibilitatea utilizării înregistrărilor video de pe mașini pentru constatarea comportamentului agresiv în trafic. Aceasta înseamnă că un șofer care efectuează depășiri periculoase sau încurcă alți participanți la trafic nu va mai putea scăpa nepedepsit pentru că nu a fost observat de polițiști.
S-ar putea să fie suficient ca un alt șofer să aibă o cameră video instalată pe bordul mașinii sale și să trimită înregistrarea către poliție. Măsuri similare au fost deja adoptate de alte state europene, cum ar fi Marea Britanie, Polonia și Spania.
Însă înregistrarea trebuie să prezinte anumite caracteristici:
a) extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
b) data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
c) locul ori elemente de natura să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
d) vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
e) semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.