Formarea claselor pregătitoare vine anul acesta, în București, cu o modificare esențială: elevii vor fi repartizați pe clase în ordinea alfabetică a numelor sau prin tragere la sorți “în ședință publică organizată de școală”. Unitățile de învățământ vor elabora și pune în aplicare procedura de repartizare la clasă, înaintea începerii primei etape de înscriere în învățământul primar.
De asemenea, repartizarea învățătoarelor la clasă se va face prin tragere la sorți, astfel încât școlile nu vor mai putea face “liste de copii” pentru o anumită învățătoare. Anunțul a fost făcut, în exclusivitate pentru Edupedu.ro, de către inspectoarea școlară generală adjunctă a Inspectoratului Școlar București, Liliana Toderiuc-Fedorca.
Astfel, şcoala va elabora, aproba și asuma prin Consiliul de Administrație algoritmul/metoda de repartizare a elevilor la clasă. Procedura va fi postată pe site-ul fiecărei unități de învățământ, la avizierul acesteia și va fi diseminată în cadrul zilelor intitulate generic “Porți deschise”.
Deja acest model se aplică de 4 ani în județul Timiș, după ce învățătoarele ajunseseră să meargă către directori cu propuneri de 50 de copii pe 25 de locuri. Se speră astfel ca noua procedură să stopeze suprapopularea la anumite clase, riscurile de segregare și discriminare a elevilor, dar și a cadrelor didactice, după cum a explicat pentru Edupedu.ro, inspectoarea școlară generală adjunctă, care este și președintele comisiei de înscriere a elevilor în învățământul primar, în cadrul ISMB.
“ISMB propune exemple de algoritm, de tipul aleatoriu/ alfabetic (ordonarea alfabetică pe școală și distribuirea pe clase, în ordine alfabetică, câte un elev la fiecare clasă existentă: elevul 1 – repartizat la clasa pregătitoare A, elevul 2 la clasa pregătitoare B, ș.a.m.d) tragere la sorți în ședință publică organizată de școală. De asemenea, propunem ca repartizarea la clasă a profesorilor pentru învățământ primar să fie realizată tot prin tragere la sorți”, a mai spus Toderiuc-Fedorca.
Ea a precizat că există riscul apariţiei de nemulțumiri din partea unor părinți sau a unor cadre didactice, care își vor dori ca repartizarea la clasă a elevilor să fie făcută, pe mai departe, în mod subiectiv, însă “rolul ISMB este acela de a se asigura că formațiunile de studiu sunt constituite corect, transparent, iar procedurile sunt elaborate clar și aduse la cunoștința părinților”.
Deocamdată se așteaptă publicarea noii metodologii de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021.