Prin urmare, sistemul bonus/malus devine mai complicat. Firmele de asigurări vor fi obligate să ofere opțiuni de plată în rate și introducerea conceptului de franșiză. Acesta le permite asiguraților să beneficieze de tarife mai mici pentru RCA, acceptând să suporte o parte din eventualele daune.
În plus, amenzile pentru șoferii care circulă fără o poliță RCA valabilă cresc semnificativ. De asemenea, modalitățile de control sunt diversificate, inclusiv prin implicarea sistemului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în verificarea rovinietei.
Adio „RCA pe maşină”! Conceptul de „RCA pe șofer” ar putea fi implementat anul acesta
Conceptul mult discutat al „RCA pe șofer” va fi probabil implementat în acest an, prin lege, după ce ASF a propus modificări privind definiția Contractului de asigurare RCA.
Această măsură, pe de o parte, ar putea duce la reducerea primei de asigurare, însă, pe de altă parte, ar putea implica penalizări și o creștere a costului pentru RCA în cazul în care se descoperă că mașina este condusă de un șofer nedeclarat.
Aceasta este doar una dintre schimbările semnificative propuse de ASF pentru legislația RCA. Agenția a transmis deja Parlamentului un set de propuneri. Este foarte probabil ca acestea să fie adoptate cel târziu până la jumătatea acestui an.
În plus, în contextul protestelor transportatorilor, ASF a anunțat că va lua unele măsuri pentru a echilibra piața.
Proiectul menționat introduce și obligația pentru asigurători de a oferi RCA în rate pentru toate categoriile de clienți, cu excepția unor situații motivate.
În plus față de extinderea răspunderii șoferului, ASF propune și implementarea unor instrumente complet noi care să permită șoferilor să obțină prime de asigurare mai avantajoase.
S-ar putea modifica sistemul bonus-malus
Una dintre acestea este modificarea sistemului bonus-malus, pentru a oferi reduceri mai mari șoferilor cu un istoric de conducere bun, dar și penalizări mai mari pentru cei cu un istoric mai puțin favorabil.
În plus, ASF propune și o majorare semnificativă a sancțiunilor pentru cei care conduc fără RCA sau cu RCA suspendat, în încercarea de a îmbunătăți acoperirea asigurărilor și de a implica șoferii în responsabilitatea lor, scrie economica.net.
În primul rând, se sugerează că amenzile să fie aplicate atât proprietarului vehiculului, cât și șoferului, în cazul în care acestea nu sunt aceeași persoană. Cuantumul sancțiunii va crește semnificativ.
„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone”, prevede legea modificată.
În prezent, amenda pentru cei care circulă fără RCA este de 1.000 de lei. Aceasta poate ajunge la sume mai mari doar în situații excepționale, atunci când persoana în cauză este recidivistă.