Modul în care banca trebuie să se comporte faţă de clienţi, reglementat mai demult

Modul în care băncile trebuie să se comporte cu clienţii a fost reglementat prin două texte de lege, cu mult înainte de apariţia Ordonanţei de Urgenţă 50/2010. Cu toate acestea, în momentul apariţiei acestor texte, niciun client nu şi-a manifestat nemulţumirea faţă de o eventuală lipsă de transparenţă a modului de calculare a dobânzii. "OUG 50/2010 nu prevede micşorarea dobânzilor la credite, ci doar transparentizarea variaţiei dobânzi", spunea Irina Vasile, şeful serv

Modul în care băncile trebuie să se comporte cu clienţii a fost reglementat prin două texte de lege, cu mult înainte de apariţia Ordonanţei de Urgenţă 50/2010. Cu toate acestea, în momentul apariţiei acestor texte, niciun client nu şi-a manifestat nemulţumirea faţă de o eventuală lipsă de transparenţă a modului de calculare a dobânzii.

„OUG 50/2010 nu prevede micşorarea dobânzilor la credite, ci doar transparentizarea variaţiei dobânzi”, spunea Irina Vasile, şeful serviciului  financiar-bancar din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, în cadrul unei dezbateri capital.ro care a avut ca temă aplicarea OUG 50 privind creditele populaţiei.

În cadrul unei alte dezbateri pe această temă, Mihaela Bădescu, Senior partner la Cladoveanu, Bădescu şi Asociaţii, a remarcat faptul că transparentizarea dobânzii a fost reglementată de  OUG nr. 174/2008, ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor, unde scrie următoarele:

in contractele de credit cu dobanda variabila se vor aplica urmatoarele reguli:
1. variatia ratei dobanzii trebuie sa fie independenta de vointa furnizorului de servicii financiare, raportata la fluctuatiile unor indici de referinta verificabili, mentionati in contract, sau la modificarile legislative care impun acest lucru;
2. dobanda poate varia in functie de dobanda de referinta a furnizorului de servicii financiare, cu conditia ca aceasta sa fie unica pentru toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale operatorului economic respectiv si sa nu fie majorata peste un anumit nivel, stabilit prin contract;
3. formula dupa care se calculeaza variatia dobanzii trebuie indicata in mod expres in contract, cu precizarea periodicitatii si/sau a conditiilor in care survine modificarea ratei dobanzii, atat in sensul majorarii, cat si in cel al reducerii acesteia;
h) sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare sa modifice unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional, acceptat de consumator;

Mai mult, exista deja Legea Nr. 193 /2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, lege în care scrie că

o clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitate consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.

Astfel că, este bine să consultaţi aceste texte de lege, înainte de a acuza instituţiile bancare de abuzuri sau de lipsă de transparenţă.

DETALII:
Legea 193/2000
OUG 174/2008