Capital: Afacerile pe care le conduceţi sunt pe plus, conform raportărilor.  Cum ați reuşit această performanţă?
Mohammad Murad:
Când mergea bine segmentul construcțiilor, am decis să luăm măsuri care vor fi folositoare în viitor. Astfel, ne-am orientat și către alte industrii, precum turismul sau sectorul alimentar, tocmai pentru a ne sprijini compania în viitor. Era necesar ca firma să nu aibă un singur picior, ci patru. Dacă unul cade, compania să rămână cu trei picioare, ca să poată supraviețui. Norocul este că suntem trei frați și fiecare a acoperit câte o zonă. Eu am luat turismul și construcțiile. Iar în an de criză, am ajuns la peste 5.000 de locuri de cazare pe litoral, București și Bistrița-Năsăud (Hebe Sângeorz Băi n.red)unde avem un complex balnear.

Capital: Cele mai multe din locurile de cazare sunt pe litoral, dur criticat, în ciuda investițiilor făcute de oamenii de afaceri, printre care și dumneavoastră.
M. Murad:
Am început businessul în 2000, când am preluat pachetul majoritar la Perla Majestic. Nu e corect să se afirme că litoralul este jalnic. Hotelurile de trei stele din Bulgaria și Grecia seamănă bine cu cele de trei stele de pe litoral. Este un mare deserviciu de imagine făcut hotelierilor care au investit pe litoral, au pus suflet să crească turismul și cărora li se aruncă în față că e jalnic.

Capital: Sunt însă hotelieri care nu au făcut investiții și percep tarife asemănătoare celor care oferă servicii superioare pentru un preț ridicat.
M. Murad:
Trebuie să fim conștienți că într-o economie de piață contează cererea și oferta. Este singura regulă de joc. Dacă eu ofer camera la 500 de euro și cineva o ia, nu este nimic anormal în asta.

Capital: Ați fost ales președintele FTPR. Discută constructiv cu dvs. hotelierii de pe litoral?
M. Murad:
Discută. Simțim (FTPR n. red) că putem face ceva, dar nu contăm încă. În general,  un primar e de zece ori mai puternic decât președintele unui patronat. Și legea-i permite. Zona patronală este în urmă în România față de alte țări. De exemplu, în Austria patronatele fac clasificarea unităților de cazare. La fel și în Franța. În Turcia, patronatele sunt mult mai puternice decât ministerul. Nu avem pretenția să fim mai puternici decât statul, dar spun că trebuie să ni se acorde rolul cuvenit. Am ajuns la maturitate ca patronate, astfel încât putem să ne asumăm o răspundere, să facem ceva pentru țară, pe lângă plata taxelor și impozitelor.

Capital: Vreți mai multă putere ca pa­tronat?
M. Murad:
Nu suntem în concurență cu statul. Suntem baza economiei națio­nale cu simțul răspunderii și patriotismului. Vrem ca statul să aibă mai multă încredere în noi și invers. Putem să venim cu proiecte, însă avem nevoie de sprijin. Putem să promovăm o stațiune, o țară și să concurăm cu vecinii.

Capital: Vorbiți de promovare. Se tot fac studii despre ce trebuie să promovăm. Dacă ar fi să promovați un singur lucru, care ar fi acela?
M. Murad:
Cea mai mare șansă în turismul românesc o are turismul balnear.

Capital: Ca promovare sau ca strategie de viitor? Pentru că, din păcate, avem resurse, dar ne lipsesc serviciile.
M. Murad:
Consider că turismul balnear în România poate să devină punctul principal. Problema este că noi tot vrem să vină investitorii străini. Greșit. Să vină orice persoană care are un leu în buzunar și vrea să-l investească. Iar acela vine când crede că este un cadru legislativ pus la punct și atractiv, cu mai multe avantaje față de țările concurente din zonă.

Capital: Adică mai avem probleme cu cadrul legislativ în turism?
M. Murad:
Da. Dacă mi se spune „uite, e o oportunitate bună acolo, hai să investim“, și statul îmi spune că cinci ani de zile lucrez pe profit, nu am niciun impozit la el, TVA în turism este 9%, dacă îmi dă autorizația de construcție în trei luni, mă duc și investesc. Însă, dacă fac acest lucru, să nu se pună problema de unde trag curentul, că nu e treaba mea. Eu investesc în turism, nu în firma de electricitate. Faci o pensiune, investești 200.000-300.000 de euro și te costă 100.000 de euro să te racordezi la reţeaua de energie. Ești investitor în turism sau în electricitate? Prin urmare, este esențial să stăm la masă toți cei implicați, să discutăm corect. Aici nu e vorba de Elena Udrea sau de Guvern, ci de implicarea tuturor instituțiilor statului.

Capital: Există o Lege a turismului…
M. Murad:
Doar un proiect, momentan. Niciun articol nu arată prezența patronală. Eu nu sunt de acord cu ea. De exemplu, la capitolul clasificare turistică: primăriile clasifică. Cine e mai profesionist, primăriile care nu au birouri turistice sau patronatele, care cunosc sectorul? Problema numărul unu o reprezintă primăriile. Autoritățile locale n-au absolut nicio experiență și nu au făcut decât rău turismului. Fiecare primar și-a dezvoltat stațiunea cum a vrut el. Este necesară o dezbatere.

Capital: Ca președinte și investitor, ce puteți face să mișcați acest sector?
M. Murad:
Trebuie să-l trecem de la prioritatea de care vorbim la televizor la aceea de a sta la o masă. Avem potențial în trei sectoare: balnear, rural și Delta Dunării. Lucruri speciale pe care alte țări nu le au. Turism nu faci dacă nu se implică multă lume. Patronatele trebuie să vină cu proiecte, statul trebuie să ne sprijine și așa ne atingem scopul.

Capital: Apropo, care sunt țintele pe care le aveți în businessul personal?
M. Murad:
Vom avea primul complex turistic din Europa de Est la Phoenicia Resort, pe care-l vom transforma în complex bio. Vom avea ferma noastră (Sibioara) și hotelul va fi aprovizionat de acolo. Turiștii vor putea vizita ferma pentru că vom organiza săptămânal excursii. În primă fază, investiția este un milion de lei. Intenționez să cresc complexul la 5.000 de locuri de cazare, iar terenul pe care îl avem ne permite un astfel de lucru. Îmi doresc să fie prima stațiune privată din România de după 1990. Vom începe din septembrie construcția a două hoteluri de 1.000 de locuri la Năvodari. Investiția se ridică la șase milioane de euro, bani proveniți din credite bancare și surse proprii, iar turismul românesc se va mândri cu încă o noutate.

AFACERI

  • Phoenicia HOTELS Murad deține 11 hoteluri în România. Cifra de afaceri a fost, în 2010, de 70 de milioane de lei, cu un profit de 12%. În 2011, gradul de ocupare al hotelurilor pe care le deține în București a fost de 55%, în creștere cu 3% față de 2010. De asemenea, unitățile de pe litoral au avut un grad de ocupare de 77%.
  • TRIUMF CONSTRUCT În 2010, cifra de afaceri a fost de 27,7 milioane de lei, iar profitul, de circa 600.000 de lei.
  • SPRING TIME HOLDING Primul lanț de fast food din România.