Om de afaceri cu 30 de ani de experiență pe piața locală, Mohammad Murad a explicat care sunt cele mai apăsătoare probleme ale micilor producători agricoli din România. Conform declarațiilor sale din timpul conferinței, antreprenorul este de părere că fermierul român trebuie ajutat de stat pentru a-și vinde produsele. El face referire la un proiect național de creare a unei infrastructuri logistice, de depozite, în care statul să cumpere produsele locale autohtone.
„Numai procesarea materiei prime până la raft înseamnă un drum foarte lung pe care niciun producător din România nu și-l poate asuma, producând roșii să ajungă și în magazin. Ai nevoie de cel care produce, cel care depozitează, transportul, toată logistica. (Fermierul n.r.) Nu are posibilitate. Financiar nu are posibilitatea. Pentru 80% din cei care produc peste tot în lumea asta există această problemă”, explică Mohammad Murad.
Soluția pentru fermierii români
Antreprenorul a explicat faptul că fermierii și micii antreprenori nu au cum să-și găsească locul în rândul marilor lanțuri de distribuție ale multinaționalelor din retail alimentar. Fenomenul este prezent pe piața românească de 20 de ani, iar Murad este de părere că fermierul nu primește destul suport. Totodată, el a identificat și această problemă ca fiind unul dintre motivele pentru care mulți antreprenori din agricultură renunță la afacerile pe care le au, la inițiativele de producție, și aleg să ia calea muncii în afară.
O soluție ar fi înființarea unui sistem de depozite centrale, administrate ori de stat ori de firme private, care să aducă produsele autohtone în sistemul închis al statului. „Nu mai putem vorbi despre macroproducție. Zona politică vorbește un limbaj pe care noi, cei care producem, nu îl înțelegem. Cuvinte frumoase, strategii peste strategii, în realitate producem cartofi și nu avem unde să-i vindem, îi lăsăm în câmp. Importăm peste două luni de zile din Egipt sau din Turcia pentru că nu am fost în stare să facem un proiect de stat pentru depozitare”, semnalează antreprenorul.
Fermierii din România trebuie protejați
„Corect este ca orice om care produce să fie protejat până la final. Trebuie să protejăm oamenii de afaceri mici. În România nu a fost nimeni mare. Au fost oameni care au avut apartamente de 70 de metri și alții de 60. Unii care au avut Dacia 1300, alții 1310. De unde să știe ei ce înseamnă o afacere? E nevoie de asta.
Trebuie să organizăm condiții normale de îndrumare. Nu există îndrumare în lege, doar control și pedeapsă. Avem nevoie de un mediu de afaceri adecvat. Să încercăm să găsim o cale de desfacere corectă. Am arătat acum o lună că un borcan pleacă de la noi cu 2,5 lei preț de vânzare și ajunge pe raft cu 7,5 lei.
Importam borcanul din Polonia sau Turcia, mă costă 2,5 lei cu adaos de 10%. Iar acele multinaționale bagă un adaos comercial de 200%, pe dovezi, pe facturi. Eu câștig mai puțin de 20 de bani la borcan și el câștigă 5 lei pentru că gândește european, iar eu mă gândesc românește. Jocul nu este corect. Legea nu este proconsumator.
Avem nevoie de un comerț civilizat și corect. Singura variantă este o concurență loială. Statul trebuie să intervină cum s-a făcut în Belgia acum 30 de ani, când statul a intervenit și a făcut asociație de producători, o firmă finanțată de stat, și au făcut lanț de magazine să concureze cu multinaționalele. Altfel, eu care produc nu am posibilitatea”, a spus Mohammad Murad.
Antreprenorul a explicat că facturează un borcan cu 5 lei, iar peste 3-4 zile retailerii adaugă adaos comercial de 50%, iar după cer servicii de marketing 2,5 lei. La sfârșit producătorul încasează 2,5 lei, din care păstrează profitul de 10-15%, iar lanțul de distribuție și retailerii ajung să majoreze prețul cu un adaos comercial de 200-300%. Produse care pleacă de la producător cu 2 lei ajung la rafturi și 6, 7 lei.