Mol România a deschis anul trecut 12 stații în urma unor investiții de 11 milioane de euro, iar zilele trecute a încheiat tranzacția referitoare la preluarea celor 42 de stații ENI (cunoscute pe piața locală sub brandul Agip) și continuă investițiile în România.
Ieri, reprezentanții grupului ungar Mol, care au deschis prima benzinărie în România în urmă cu 20 de ani, au anunțat că au încheiat tranzacția cu grupul italian Eni referitoare la achiziția celor 42 de stații Agip de pe piața locală. Preluarea celor 42 de stații din România face parte dintr-o tranzacție mai mare anunțată în vara anului trecut de grupul MOL și se referă la achiziția a 208 stații de alimentare de pe teritoriul a trei state europene: România, Cehia și Slovacia.
"Această tranzacție contribuie în mod semnificativ la atingerea obiectivului grupului Mol de a-și spori cota de piață și acoperirea în regiunea Europei Centrale și de Est și în special în România. Suntem hotărâți să dezvoltăm pe termen lung operațiunile din această țară. Căutăm permanent modalități de a îmbunătăți experiența clienților și de a le oferi o gamă extinsă de produse, pe lângă portofoliul de carburanți", a declarat Lars Höglund, Senior Vice-Presidental diviziei de Retail a grupului Mol.
Rebranding în 2015
Totuși, reprezentanții grupului Mol au precizat că România este o piaţă cheie pentru MOL, între primele trei în care grupul ungar este prezent. “Vrem să îmbunătăţim reţeaua, piaţa românească are potenţial de creştere. Vom continua să investim în România. Căutăm constant oportunităţi de extindere a reţelei, atât green-field, cât şi achiziţii de staţii existente", a spus Lars Höglund.
Potrivit acestuia, planul de dezvoltare al grupului Mol în ceea ce privește piața din România va fi centrată pe patru piloni/direcții, printre care achiziții de noi stații cât și proiecte green-field, dar și dezvoltarea segmentului de vânzare al produselor non-fuel.
"Când vorbim de reţeaua de distribuţie nu ne mai gândim că suntem o companie petrolieră, ci trebuie să gândim ca o companie de servicii sau ca un retailer. Non-fuel business va creşte agresiv în următorii ani, cred că vorbim de o creştere de două cifre", a mai spus Höglund.
Totodată, vicepreședintele grupului ungar a menționat că Mol vrea să ajungă între primii trei distribuitori de carburant pe fiecare piaţă în care activează, iar România este a treia cea mai importantă piaţă pentru grupul petrolier.
În prezent, cea mai mare reţea de benzinării din România este controlată de OMV Petrom, parte a grupului austriac OMV, cu peste 500 de stații. Pe locul secund se poziționează KMG International (fostul Rompetrol), cu o rețea de peste 400 de benzinării, iar locul al treilea este deținut de compania Lukoil, care deține aproximativ 300 de stații.
Toate cele trei companii de mai sus dețin și rafinării pe piața locală. În cazul în care Mol vrea să se afle printre primii trei mari jucători înseamnă – cel puțin pe retail – încă 100 de stații – din punct de vedere al numărului de benzinării.
Piața scade, infrastructura se dezvoltă lent
Potrivit CEO-ului Mol România, anul trecut au fost diverse estimări referitoare la consumul de carburanți de pe plan local, estimări cuprinse între 3% și 13%, cu variații mai mari după luna aprilie când a fost introdusă supra-acciza de 7 eurocenți/litru. Anul acesta piața ar putea stagna sau crește ușor, consideră Kinga Daradics, asta și datorită scăderii prețurilor la pompă ca urmare a prăbușirii cotației țițeiului.
Citiți și: GALA PREMIILOR DE EXCELENȚĂ ÎN MANAGEMENT – Cei mai buni manageri în tranzacții
"Suntem precauţi, dar şi optimişti în privinţa evoluţiei pieţei în 2015. Credem că este posibilă o stagnare a vânzărilor de carburanţi în volum, sau chiar o uşoară creştere. Este greu de făcut previziuni. Spre exemplu, anul trecut am văzut cum estimările despre piaţa carburanţilor vehiculate pe parcursul anului au variat de la – 3% la -13%", a explicat Kinga Daradics.
Potrivit CEO-ului Mol Romania, una dintre cele mai tinere femei aflate în fruntea unei companii petroliere din România, în acest an piaţa ar putea fi impulsionată inclusiv de proiectele de infrastructură "doar dacă progresează şi produc rezultate".
În altă ordine de idei, grupul Mol va continua programele de loialitate pentru șoferi și va pune, în continuare, la dispoziția șoferilor carduri de carburant.
"MOL România are un model de afaceri construit în jurul clienților săi, iar în ultimii ani am reinvestit în mod permanent cea mai mare parte a profitului obținut atât în extinderea rețelei, cât și în îmbunătățirea serviciilor și a competențelor echipei noastre. Obiectivul nostru principal este ca durata procesului de trecere la marca MOL să fie redusă și să punem la dispoziția clienților, cât de repede posibil, produse și servicii de calitate înaltă în benzinăriile nou-achiziționate”, a mai precizat Kinga Daradics, în comunicatul referitor la finalizarea tranzacției cu Eni.
MOL România a înregistrat în 2013 o cifră de afaceri de 979 milioane de euro, în urcare cu 5,1% faţă de nivelul atins în anul anterior, şi a raportat un profit de 20,3 milioane de euro, în creştere de la 17 milioane de euro în 2012.
În prezent, grupul ungar Mol este prezent în 12 țări având o rețea de circa 2.000 de stații de alimentare cu carburanți.