Anul 2024 a marcat un moment semnificativ pentru infrastructura din România, cu inaugurarea unor proiecte importante în domeniul drumurilor de mare viteză, în special pentru Moldova. După mai multe decenii de lipsă a autostrăzilor, se anunță investiții masive care vor conecta zona de alte regiuni ale țării și vor aduce beneficii economice majore.
Autostrada A7: Proiectul care leagă Moldova de Țara Românească
În 2024, Moldova a început să beneficieze de drumuri de mare viteză. Autostrada A7, care va conecta Ploiești de Pașcani, a fost un proiect așteptat de mult timp.
De asemenea, în acest an au fost scoase la licitație loturile pentru Autostrada A8, care va lega Moțca de Târgu Mureș. În plus, autoritățile au continuat să pregătească documentația pentru extinderea A8 până la Iași și pentru legătura cu Ungheni, peste Prut, în Republica Moldova.
Autostrada A7 a fost deja o mare realizare, având aproape 100 de kilometri finalizați. Aceasta va face posibilă circulația între Buzău și Focșani exclusiv pe autostradă, o legătură importantă între Moldova și Țara Românească.
De asemenea, între Ploiești și Buzău, au fost inaugurați încă 21 de kilometri, iar la începutul anului 2025, lotul Mizil – Pietroasele va fi deschis circulației.
În ciuda progreselor înregistrate, autostrada A7 nu se va opri la Pașcani. Traseul va continua până la Siret, la granița cu Ucraina. Cele mai avansate lucrări sunt pe segmentul Pașcani – Suceava, cu licitații lansate pentru două loturi de 62 de kilometri.
Tronsonul Suceava – Siret este, însă, încă în faza de proiectare, cu unele incertitudini privind modalitatea de construire.
Autostrada A8: Conectarea Moldovei de Țara Românească prin Munți
Autostrada A8 reprezintă un proiect crucial pentru infrastructura Moldovei, fiind așteptată cu mare interes atât de autorități, cât și de mediul de afaceri.
Aceasta va lega județele din Moldova de Țara Românească, traversând lanțul muntos, și va facilita transportul de mărfuri și persoane, reducând semnificativ timpii de călătorie.
După multă așteptare, A8 începe să devină realitate, cu lansarea în licitație a tronsoanelor montane, având o lungime totală de 116 kilometri.
Acest proiect de amploare include mai multe segmente, dintre care cel mai complex este lotul 2B, care va construi 31,5 kilometri de drum pe un traseu montan din județul Neamț.
Segmentul va include 16 tuneluri și 60 de poduri, unele dintre ele având lungimi impresionante. Conform estimărilor, acest tronson ar trebui să fie finalizat până la sfârșitul anului 2029. De asemenea, tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni, care va conecta A8 de A7 și va include un nod complex, este în pregătire pentru licitație.
În total, autostrada A8 va măsura 308 kilometri, iar finalizarea întregului proiect este așteptată până în 2030. Astfel, A8 va deveni un element cheie al rețelei de transport din România, contribuind la dezvoltarea regiunii Moldova și la îmbunătățirea fluxului economic din țară.
Drumuri expres pentru conectivitate regională
În paralel cu autostrăzile, autoritățile române planifică și dezvoltarea unor drumuri expres care să lege orașele de principalele trasee de mare viteză.
Un astfel de proiect vizează legătura dintre Piatra Neamț și A8, cu o lungime estimată de 51 de kilometri. Licitația pentru acest drum a fost lansată în decembrie 2024 și va include lucrări de proiectare și execuție, cu un cost estimat de până la 6 miliarde de lei.
De asemenea, un alt drum expres, Focșani – Brăila, va conecta A7 de podul peste Dunăre, ajutând la reducerea timpilor de așteptare și facilitând transportul între cele două orașe.
Proiectul are o lungime de 73 de kilometri și va costa aproximativ un miliard de euro. Acesta este primul drum de mare viteză din România care va lega podul de infrastructura națională.
Autostrada A13: Un alt proiect în derulare
În afacerea autostrăzilor din Moldova, proiectul A13, care va lega Bacăul de Brașov, reprezintă un alt element important.
În acest moment, lucrările se desfășoară pe 68 de kilometri între Sibiu și Făgăraș, iar restul traseului este în faza de documentație. Așteptările sunt mari, dar ritmul avansat al lucrărilor nu este încă înregistrat pe tot parcursul regiunii Moldova.