Liderii turci au inaugurat marţi la Istanbul primul tunel feroviar pe sub Bosfor, Marmaray, unul dintre megaproiectele urbane contestate ale premierului islamo-conservator turc Recep Tayyip Erdogan(foto), relatează AFP.
Numit ‘şantierul secolului’ de către autorităţile turce, Marmaray, un tunel cu o lungime de aproape 14 km, leagă de acum în patru minute cele două continente separate de strâmtoarea Bosfor, notează Agerpres.
‘Marmaray, care a fost un vis timp de 150 de ani, a devenit în cele din urmă realitate’, a declarat premierul Erdogan în cursul unei ceremonii oficiale, în prezenţa unei mulţimi de câteva mii de localnici. Inaugurarea cu mare fast a proiectului, al cărui cost a fost estimat la 3 miliarde de euro, a avut loc cu prilejul Zilei Naţionale a Turciei, fondată în 1923.
Potrivit Associated Press, tunelul face parte dintr-o serie de proiecte de infrastructură realizate de guvernul condus de Recep Tayyip Erdogan, ce au contribuit la dezvoltarea economiei, dar au provocat şi un val de proteste publice. Construcţia are o lungime de 13,6 kilometri, dintre care 1,4 kilometri sunt parcurşi pe sub strâmtoarea Bosfor la 55 de metri adâncime. Potrivit oficialilor turci, este cel mai adânc tunel submarin de acest fel construit în lume.
Oficialităţile turce speră ca, prin preluarea zilnică a circa 1,5 milioane de călători, tunelul să decongestioneze parţial traficul din Istanbul, mai ales în zona celor două poduri care traversează Bosforul. Acordurile de finanţare au fost încheiate în toamna lui 2004, iar tunelul avea ca termen de finalizare o perioadă patru ani, dar a fost întârziat de importante descoperiri arheologice scoase la suprafaţă de săpăturile din timpul lucrărilor, printre care se numără şi un al patrulea port bizantin.
Totodată, s-au făcut auzite temeri legate de posibila vulnerabilitate a construcţiei în faţa cutremurelor, având în vedere că este vorba de o regiune cu activitate seismică intensă, dar ministrul turc al transporturilor, Binali Yildirim, asigură că tunelul este proiectat să reziste unor seisme de 9 grade. La finanţarea şi execuţia lucrării o contribuţie importantă a avut-o şi Japonia.