Comisia Națională de Strategie și Prognoză a lansat la licitație, pe SICAP, contractul de execuție pentru autostrada Târgu Neamț – Iași, prima secțiune din Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni, denumită autostrada Unirii, care are ca scop legarea prin infrastructură complexă a României de Republica Moldova.
Această secțiune de autostradă va fi construită în parteneriat public – privat și costă 4,7 miliarde de lei, adică 1 miliard de euro pentru 61 de kilometri. PPP presupune că statul pune la dispoziție terenul, cu eventualele exproprieri făcute, și toate avizele necesare, iar investitorul selectat efectuează lucrările pe banii lui, urmând să exploateze autostrada un anumit număr de ani, în acest caz, 30. După această perioadă, magistrala revine statului. Proiectarea și execuția vor dura 4 ani.
“Atribuirea unui contract de parteneriat public-privat pentru realizarea obiectivului „Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi”, în conformitate cu OUG nr. 39/2018. Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi face parte din Strategia de dezvoltare a Programului Naţional de Autostrăzi, promovat în anul 2001 de către MLPTL şi se încadrează în Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional – Secţiunea Căi de Comunicaţie, aprobat prin Legea 71/1995. Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi, de asemenea, la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.Autostrada face parte din Coridorul V, ce constitue legătura Moldovei cu Transilvania şi Europa, reprezintă parte din conexiunea est – vest a României şi se racordează la sectoarele de autostradă construite deja, sau aflate în diverse faze de implementare. Astfel, se realizează conexiunea dintre centre economice importante din Moldova (Iaşi, Paşcani, Botoşani, Bacău, Suceava, Piatra Neamţ), cu cele din Transilvania şi mai departe, prin vama Borş, cu reţeaua de autostrăzi din Europa”, este descrierea din SICAP a proiectului scos la licitație.
Prețul contează neașteptat de puțin
În desemnarea constructorului, 45% contează capacitatea tehnică, 19% capacitatea economică, 30% finanțarea. Surprinzător, doar 6% este oferta financiară, dovadă că, în varianta PPP, cât costă proiectul contează mai puțin, deși, evident, investitorul are calculele de rentabilitate care îl fac să decidă ce taxă ar putea să pună pentru a-și recupera banii cheltuiți în rezlizarea lucrărilor.
Porţiunea Târgu Neamţ-Iaşi face parte din Autostrada Unirii, care va lega Transilvania de Moldova. Cealaltă jumătate, Târgu Mureş – Târgu Neamţ, a fost preluată de CNAIR, care a lansat un contract pentru studiul de fezabilitate al porţiunii prin munţi. Autostrada Târgu Mureş – Targu Neamt – Iaşi–Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul studiului de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.
Guvernarea PSD a ales ca proiectele noi de infrastructură mare să fie făcute în PPP, adică fără fonduri de stat. Instituția desemnată să se ocupe de ele a fost CNP. Un prim proiect PPP cu câștigător desemnat este autostrada Ploiești – Brașov, unde Guvernul negociază cu un consorțiu chinezo-turc termenii finali ai investiției.
Avem puțin peste 800 km de autostradă. Planurile pentru 2020
În acest moment, România are puțin peste 800 de kilometri de autostradă, însă această cifră ar urma să crească serios în următorii doi ani. O spun atât directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cât și ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, care a girat în repetate rânduri cele afirmate de Narcis Neaga, șeful CNAIR. Concret, dacă lucrurile merg bine, anul acest ar urma să se mai inaugureze încă 117 km de autostradă, astfel încât să ajungem la circa 930 de km, urmând ca la finalul anlui 2020 să avem peste 1000 de km de autostradă, aproape un vis greu de imaginat în urmă cu doar câțiva ani.
Unul dintre marile proiecte care deja are finalizate porțiuni importante este Autostrada Transilvania. Anul acest ar urma să mai fie inaugurați încă cel puțin 17 kilometri, o porțiune la care lucrează asocierea Astaldi-Max Boegl. Potrivit asociației pentru infrastructură inaugurarea este posibilă în condiții de siguranță, chiar și fără finalizarea integrală a lucrărilor.
De altfel, Astaldi este unul dintre partenerii importanți ai statului român, care a finalizat lucrări importante de-a lungul timpului. După cum afirma, la finele lui 2018, ministrul Răzvan Cuc, compania italiană și-a asumat contracte de circa 400 de milioane de euro doar pentru 2019.
O porțiune din Autostrada Transilvania este și celebrul Comarnic-Brașov, care dă bătăi de cap bucureștenilor care vor să ajungă pe Valea Prahovei și nu numai lor. După peste 25 de ani de încercări au început, în sfârșit, lucrările la această autostradă, în capătul dinspre Brașov, spre Cristian.
De asemenea, a fost inaugurat și șantierului unei alte rute esențiale, adică drumul expres Pitești-Craiova.
De menționat că, în 2018, s-au dat în folosință doar 60 de km de autostradă, parte din aceștia terminați încă din 2017. Vorbim despre loturile 3 şi 4 din Autostrada Sebeş – Turda (29 kilometri), podul peste Someşul Mic şi tronsonul Gilău – Nădăşelu din Autostrada Transilvania (9 kilometri), loturi din Autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureş (14 kilometri), ciotul de la intrarea în Capitală a Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti (3,3 kilometri + 3 kilometri nefolosiţi).