În acest an, peste 350.000 de vehicule vor fi trimise din România către alte pieţe. Aproximativ 180.000 dintre acestea vor fi modele Dacia finite, restul rezultånd din asamblarea colecţiilor CKD. Începånd cu 2005, primul an în care Dacia a început să exporte modelul Logan, numărul de maşini produse în Romånia şi comercializate în alte state a crescut constant. Din cånd în cånd, alături de producătorul din Mioveni, au participat la creşterea export
În acest an, peste 350.000 de vehicule vor fi trimise din România către alte pieţe. Aproximativ 180.000 dintre acestea vor fi modele Dacia finite, restul rezultånd din asamblarea colecţiilor CKD.
Începånd cu 2005, primul an în care Dacia a început să exporte modelul Logan, numărul de maşini produse în Romånia şi comercializate în alte state a crescut constant. Din cånd în cånd, alături de producătorul din Mioveni, au participat la creşterea exporturilor şi foştii proprietari ai uzinei de la Craiova sau cei de la Roman Braşov. Ponderea acestora în totalul exporturilor a fost însă nesemnificativă. Automobile Dacia a fost şi rămåne, cel puţin pånă în 2010, cånd Ford va începe şi el să exporte, singurul mare producător auto local care a reuşit să cucerească pieţe externe. Motivul pentru care Dacia are un asemenea succes este explicat destul de clar de Patrick Blain, vicepreşedinte pentru vånzări şi marketing al grupului Renault: „Modelul Dacia oferă esenţialul, iar alegerea unor motorizări cu emisii mici de CO2 permit clienţilor francezi, de exemplu, să obţină o bonificaţie de 700 de euro. Astfel, cu un buget de numai 9.800 de euro, se poate achiziţiona fie un vehicul de ocazie vechi şi poluant, fie o Dacia Sandero diesel nouă. Cred că este evident care va fi alegerea clienţilor responsabili şi inteligenţi.“
Loganmania
Nu mai este o noutate pentru nimeni faptul că piaţa autohtonă de autoturisme se află în regres, iar Dacia conduce în topul scăderii vånzărilor. Numai în primele opt luni din acest an, brandul autohton a pierdut procente bune din cota de piaţă din cauza unor vånzări cu 15% mai mici decåt în perioada similară din 2007. Cu toate acestea, Loganul şi, mai nou, Sandero, îşi găsesc, de la o lună la alta, mai mulţi clienţi noi în afara ţării decåt pierd pe teren propriu. „La export, Dacia are rezultate foarte interesante. În primele opt luni din 2008, se remarcă o creştere de 41% comparativ cu perioada corespunzătoare din 2007. În acest an, pentru prima dată, numărul de automobile fabricate în Romånia şi exportate va depăşi numărul de automobile importate. Trebuie menţionat că importurile realizate de companiile care se ocupă cu acest gen de activitate este destul de consistent comparativ cu anii precedenţi. Şi asta, chiar dacă piaţa stagnează“, spune Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Contructorilor de Automobile din Romånia.
De altfel, cifrele spun totul. Dacă în Romånia au fost våndute numai circa 60.000 de modele Dacia în acest an, în alte state au fost comercializate deja peste 90.000. Directorul general al Automobile Dacia, François Fourmont, a declarat pentru Capital că „în 2008, vom exporta în jur de 180.000 de maşini finite, la care se vor adăuga între 300.000 şi 350.000 de colecţii CKD (n.r. – pachete care cuprind piesele componente ale unei maşini). Raportul între colecţiile CKD şi maşinile finite este de aproximativ doi la unu, adică din două colete CKD se asamblează o maşină. Deci putem estima că cele peste 350.000 de colecţii CKD reprezintă circa 170.000 de maşini. Prin urmare, în acest an, exportul Automobile Dacia va fi de circa 350.000 de unităţi finite. Asta în timp ce importurile din 2008 se vor cifra, după estimările noastre, la circa 200.000 de unităţi.“
Strategii de viitor
Succesul repurtat de Logan pe pieţele externe a determinat oficialii companiei să caute soluţii pentru a creşte şi mai mult potenţialul brandului romånesc. În Franţa, care este cel mai mare „consumator“ de modele Dacia dintre cele peste 50 de destinaţii, Logan şi Sandero se vor vinde de anul viitor în spaţii separate de Renault. „În cazul Franţei, a fost stabilit deja un plan de dezvoltare a reţelei de dealeri Dacia. Mai departe, fiecare ţară îşi va stabili propria politică de dezvoltare. Totul va depinde de potenţialul de dezvoltare a mărcii noastre în ţara respectivă şi, în mod egal, de percepţia clienţilor. Am constatat că există ţări în care este bine să existe showroomuri separate, dar şi state în care prezenţa Dacia alături de Renault în acelaşi spaţiu aduce un plus de imagine. Trebuie să fim foarte pragmatici şi să ne adaptăm în timp la cererea clienţilor şi la notorietatea pe care o va dobåndi marca Dacia“, consideră Fourmont. Tot de la sfårşitul lui 2009 sau, mai degrabă, în 2010 va începe să exporte şi uzina Ford de la Craiova, astfel că valoarea exportului de autovehicule made in Romånia o va depăşi cu siguranţă pe cea actuală.