Aflat, conform statisticii, în poziția fruntașă a expozițiilor auto mondiale în funcție de numărul de vizitatori, Mondial de l`Automobile așteaptă și în acest an circa 1,25 de milioane de iubitori de mașini la Paris Expo. Deși nu se cunosc încă detalii exacte despre numărul premierelor mondiale și europene care vor atrage publicul în 2016, organizatorii vorbesc despre „o nouă revoluție“ în domeniul mobilității. După finalul secolului XIX, când vehiculele cu propulsor deveneau apanajul bogaților vremii și apoi, o a doua etapă a dezvoltării industriei auto, democratizarea transportului motorizat, undeva la începutul anilor 1900, în acest moment omenirea asistă la cea de-a treia „revoluție“. Mașinile conectate și chiar parțial autonome sunt tot mai des întâlnite pe șoselele din întreaga lume, iar orașul faimoasei revoluții franceze este cel care se mândrește cu reunirea celor mai noi tehnologii pe care industria auto le poate oferi în prezent.
O expoziție costisitoare
Alături de evenimentele similare de la Frankfurt, Geneva, Tokyo, New York, Detroit și, mai nou, Beijing sau New Delhi, salonul auto din capitala Franței ține stindardul prezentării de noutăți auto aduse de peste mări și țări de companii mai mari sau mai mici. Peste 200 de firme din 18 state și-au anunțat deja participarea, iar lista nu este încă închisă. Din nefericire, ca și produsele industriei pe care o susține, Mondial de l`Automobile devine pe zi ce trece un lux tot mai greu de atins. Și nu vorbim aici despre vizitatorii care trebuie să plătească 16 euro pentru a intra pe porțile Paris Expo în perioada 1 – 16 octombrie, ci chiar de mari companii auto care au decis să renunțe la participare pentru a își folosi mult mai util banii. În 2016 printre acestea se numără mărci cunoscute precum Ford, Mazda, Rolls-Royce sau Volvo. În aceste condiții, de ce să ne mai mirăm că România a rămas încă de acum nouă ani fără un salon auto internațional. Unde mai pui că, pentru a își acoperi măcar parțial costurile, la Paris, Frankfurt sau oricare altă expoziție menționată, reprezentanții marilor producători au transformat zilele rezervate publicului într-un târg auto de mari dimensiuni.
Vedetele Paris Motor Show 2016
În ciuda absențelor importante de la expoziția auto franceză, pasionații de automobile au motive suficiente de a vizita și în acest an Mondial de l`Automobile sau, cum îi spun anglofilii, Paris Motor Show. Pe lângă o mulțime de echipamente și sisteme de comandă și control de ultimă generație pentru automobile, standurile din cadrul Paris Expo vor găzdui suficiente premiere mondiale pentru a justifica efortul. Pentru români, cele mai importante noutăți vor fi modificările stilistice pe care le vor primi modelele Dacia Logan și Sandero. Deși nu sunt cunoscute încă detalii suficiente despre premierele producătorului autohton, câteva poze-spion „scăpate“ în paginile revistelor de specialitate demonstrează că firma românească deținută de grupul francez Renault pregătește surprize interesante. Mult mai clare sunt informațiile despre alte modele importante pentru piața europeană, dar și pentru cea românească. Astfel, Audi va prezenta la ediția din acest an a expoziției auto pariziene noile A5 și S5 Sportback. Datele furnizate de producător menționează o creștere a dimensiunilor interioare și o majorare medie a puterii motoarelor pentru întreaga gamă cu 17%. Și asta în concordanță cu o reducere medie a consumului cu nu mai puțin de 22%. Vârful de gamă, S5 Sportback, va avea în dotare un propulsor TFSI V6 care dezvoltă 354 CP. Cum Capital a testat deja variantele Coupe ale modelelor A5 și S5 nu ne putem aștepta decât la evoluții pozitive ale noilor A5 și S5 Sportback. Rivalii germani de la BMW și-au anunțat și ei prezența la Paris cu un concept care prefațează apariția modelului X2. După rețeta X6 și X4, viitorul model va fi un fel de cal-măgar sau, mai exact, un SUV cu aspect de coupe care, culmea, pare să prindă foarte bine la public.
Francezii de la Citroen ne-au obișnuit deja cu prezentarea unor concepte pe cât de spectaculoase pe atât de greu transformate în vehicule de serie. În acest an la standul mărcii va atrage cu singuranță atenția conceptul CXperience, un vehicul cu o lungime de 4,85 m care, prin aspectul său futurist și elegant, țintește zona superioară a pieței. Modelul oferă, conform oficialilor companiei, un confort imbatabil și o conectivitate de top atât pentru șofer cât și pentru restul pasagerilor, iar propulsia este realizată printr-un sistem hibrid de tip plug-in care poate asigura funcționarea pentru 60 km strict în regim electric. Tot la standul Citroen va fi prezentat și un nou C3.
O altă noutate importantă, venită de la o companie coreeană de această dată, dar dezvoltată și asamblată în Europa, este modelul de serie i30 al celor de la Hyundai. Fără a da informații detaliate, oficialii companiei au anunțat că noua generație „beneficiază de sisteme de propulsie dinamice și eficiente, completate de elemente de siguranță și conectivitate avansate“. Odată cu best-sellerul Hyundai și frații de grup de la Kia au anunțat prezentarea noului model Rio.
Britanicii de la Land Rover au dezvăluit deja o primă imagine a viitorului Discovery, SUV care va fi arătat publicului la ediția din acest an a expoziției auto de la Paris. Cu linii care trădează înfrățirea cu mai micul Discovery Sport, dar și cu Range Rover Sport, noul model este dezvoltat pe platforma din aluminiu utilizată și în cazul vehiculelor Range Rover pentru a reduce astfel greutatea marelui SUV cu șapte locuri. Conform oficialilor Land Rover, Discovery va beneficia de o „tehnologie ca niciun alt vehicul“, însă detaliile sunt, deocamdată, extrem de puține. Surse apropiate producătorului vorbesc despre echiparea mașinii cu așa-numitul sistem „transparent hood“ care utilizează un head-up display pe care sunt proiectate imagini ale terenului din fața vehiculului care, în mod normal, nu sunt vizibile din cauza capotei motorului. Alte două SUV-uri mari, cel puțin interesante, sunt Peugeot 5008 și Skoda Kodiaq, ambele oferind suficient spațiu interior pentru șapte persoane. Cu propulsoare performante și sisteme de conectivitate de top, modelele diferă, în special prin design. În timp ce francezii au preferat să mizeze pe factorul emoțional, cehii au îmbrățișat ideea de design industrial.
Premierele mondiale anunțate mai sus sunt doar câteva dintre vedetele din acest an ale Paris Motor Show, multe altele, printre care Suzuki SX4 sau Volkswagen Tiguan XL, fiind gata să își testeze priza la public. Detalii despre toate noutățile de la Mondial de l`Automobile veți putea citi atât în revista Capital cât și pe site-ul www.capital.ro încă de pe 29 septembrie când echipa noastră va pătrunde în lumea strălucitoare a zeului automobil de la Paris Expo.