(panotaj). Si-a legat numele de firma Monopoly Media, care a realizat in anii ‘90 cateva proiecte in premiera pentru piata romaneasca de panotaj. Dupa ce Monopoly a fost cumparata de fondul de investitii Advent, Gabriel Faflei a trait liber de orice obligatie antreprenoriala. N-a stat mult pe „bara“, pentru ca si-a deschis o afacere in turism. Dar microbul publicitatii n-a disparut. La sfarsitul anului 2003, Gabriel Faflei a descoperit o nisa: publicitatea in licee si campusuri universitare. A activat brandul Monopoly Media, aflat pana atunci in conservare, si a lansat acest proiect cu un obiectiv declarat: exista un target de consumatori cu varste intre 14 si 22 de ani, cu ceva putere de cumparare, hai sa aducem publicitatea cat mai aproape de elevi si studenti! Monopoly Media detine aproximativ 2.000 de panouri pe holurile a 200 de licee din Bucuresti si din alte 13 orase din tara. Firma are contracte cu fiecare liceu in parte, aprobat de primarie. Liceului ii revin 40% din incasarile agentiei. Clientul publicitar are posibilitatea sa cumpere o retea de afisaj in licee. In medie, o fata de panou se vinde cu 25 de euro pe luna. Pana acum, Monopoly are panouri publicitare in facultatile de Constructii si Agronomie.Oamenii care lucreaza in outdoor au o deformatie profesionala: se invart prin lume cu capul pe sus, in cautarea de locatii bune (spre deosebire de alti publicitari, care umbla cu nasul pe sus). De aceeasi boala sufera si Faflei. Dezvoltarea afacerilor cu super si hipermarketuri din ultimii ani, interesul crescand al romanilor pentru cumparaturi, avalansa de mesaje din aceste locuri (panouri montate aiurea, hostese care te imbie cu salamuri sau iaurturi) l-au condus pe Falflei la intrebarea: cum sa faci ordine in acest haos informational? A vazut in hipermaketurile din SUA asa-numitul Digital Retail Media sau Retail TV. Intr-o traducere adaptata, „televiziunea digitala de cumparaturi“. Faflei a studiat business-ul si a ajuns la concluzia ca nu este complicat. Monopoly detine un soft foarte complex, care asigura managementul play-list-urilor. Astfel, sunt transmise prin Internet toate datele catre spatiul inchiriat pe satelit, iar de aici acestea sunt expediate catre toate locatiile din tara in care sunt instalate ecrane. Pe ecranul de plasma de la standul de detergenti dintr-un supermarket, se transmite un tip de mesaj, diferit de cel difuzat pe ecranele instalate la standul de „cafea“, „bauturi“, „alimente“ sau la casele de marcat. „Cel mai important avantaj este ca transmitem mesajele in timp real si, astfel, activam ca o televiziune de cumparaturi. Nu difuzam reclame pe ecrane ca sa captam audienta, pentru ca doar asa nu am avea succes, ci emitem programe speciale, cu care castigam audienta, si in cadrul acestora includem publicitate“, declara directorul general al firmei Monopoly. Sunt programe de stiri, umor, sfaturi utile pentru cumparaturi, retete culinare etc. Cercetarile arata ca un om petrece, in medie, trei minute la un stand, timp suficient pentru a fi atins de programe retail TV. Monopoly a instalat, de la inceputul anului, aproximativ 1.000 de ecrane cu plasma, LCD si retroproiectie, in Carrefour, Cora, Billa, La Fourmi, Agip si in reteaua de farmacii Sensiblu. Valoarea investitiei facute pana acum se ridica la aproximativ un milion de euro. Investitia a fost posibila si datorita unui fond american de investitii, care a cumparat un pachet de 40% din actiunile Monopoly.Filozofia de business antreprenorial a lui Gabriel Faflei este clara: „Cand te apuci de o afacere, chiar daca ai in cont 10 milioane de dolari, trebuie sa-ti gestionezi foarte atent resursele. Investitia ta nu trebuie fie raportata neaparat la posibilitatile tale de a investi. Un antreprenor adevarat trebuie sa gaseasca solutii ca sa faca un business cu bani putini. Din bani putin sa faci bani multi“.

Gabriel Faflei – scurt jurnal de afaceri

• 1991 – Gabriel Faflei infiinteaza firma de publicitate full-service Monopoly Advertising. A ales acest nume pentru ca in cercul sau de prieteni castiga mereu la jocul Monopoly.
• 1994 – Intra in parteneriat cu prietenul sau Paul Radu, un alt pionier al publicitatii romanesti si actionar in prezent la Lowe&Partners.
• 1996 – Monopoly intra pe piata de panotaj (outdoor). Construieste in cinci luni o retea de panouri in 30 de gari CFR din tara.
• 1997 – Lanseaza prima retea de panouri (city-light-uri) in statiunile de pe Litoral.
• 1998 – Monopoly castiga o licitatie la Primaria Bucuresti, pentru publicitatea in statiile de autobuz. Romanian Investment Fund devine actionar la Monopoly (49%).
• 1999 – Monopoly lanseaza, in premiera in Romania, panourile derulabile. Monteaza intr-o noapte 15 panouri derulabile in Bucuresti, cu ajutorul a patru macarale si 50 de muncitori.
• 2000 – Fondul de investitii Advent cumpara firma Monopoly si concurentii acesteia, Europlakat si Tranzit Metrou Media. Se lanseaza Euromedia Group. Brandul Monopoly este trecut in conservare. Timp de sase luni, Gabriel Faflei ocupa functia de director al grupului Euromedia, apoi demisioneaza. Conform clauzei din contract, Faflei nu are voie, vreme de doi ani, sa opereze in domeniul publicitatii.
• 2000 – Infiinteaza agentia de turism Travel House.
• 2003 – Reactiveaza brandul Monopoly Media si se lanseaza in publicitatea, in licee si campusuri universitare.
• 2004 – Vinde Travel House care ajunsese la o cifra de afaceri de 4 milioane euro.
• 2005 – Monopoly Media realizeaza proiectul digital retail media (retail TV), un suport publicitar video in supermarketuri.