Şase milioane de familii din România vor trebui să accepte, până în 2020, montarea noilor contoare inteligente pentru măsurarea consumului de energie, pe care le vor plăti tot ele. Potrivit unui proiect de ordin recent al Autorităţii pentru Reglementare în Energie, consumatorii nu pot refuza distribuitorilor montarea noilor contoare, riscând deconectarea. Practic, aceştia sunt obligaţi să fie de acord cu schimbarea vechilor contoare cu unele noi, toată operaţiunea, ca şi noul dispozitiv, urmând să fie plătită tot de clienţi. În precedentul proiect de ordin, dar în această primăvară, nu era stipulată obligativitatea consumatorilor de a-şi da acordul pentru schimbarea contoarelor, noile prevederi fiind introduse în urma consultărilor cu distribuitorii.
Când spunem că românii sunt obligaţi să primească acasă noul contor nu înseamnă că riscă dosar penal sau amendă, dacă îl refuză. Dar distribuitorului va putea să îi deconecteze de la reţeau de alimentare, ceea ce aproape că echivalează cu forţarea consumatorului să accepte noul dispozitiv.
“(2) OD solicită consumatorului să fie înștiințat în scris de către acesta dacă refuză înlocuirea contorului, cu cel puțin 5 zile înainte de data programată.
(3) În cazul în care consumatorul refuză înlocuirea contorului, OD poate efectua măsurători asupra nivelului de emisii electromagnetice în spațiul din imediata vecinătate a contorului, cu respectarea legislației specifice în vigoare și, dacă a efectuat măsurători, le prezintă consumatorului. (4)
Dacă nivelul emisiilor electromagnetice respectă valorile limită prevăzute de actele normative în vigoare, OD înlocuiește contorul existent cu un contor integrabil în SMI, iar costurile măsurătorilor sunt suportate de consumator prin intermediul facturii de energie electrică.
(5) Dacă nivelul emisiilor electromagnetice nu respectă valorile limită prevăzute de actele normative în vigoare, OD poate decide asupra reamplasării grupului de măsurare la limita de proprietate …..În cazul în care consumatorul refuză înlocuirea contorului, deși măsurătorile efectuate de OD și aduse la cunostința consumatorului demonstrează că nivelul emisiilor electromagnetice respectă valorile limită prevăzute de actele normative în vigoare, OD are dreptul să aplice prevederile legale în vigoare referitoare la împiedicarea OD de a verifica sau înlocui grupurile de măsurare”, se arată în documenteul citat. Or, “prevederile legale în vigoare referitoare la împiedicarea OD de a verifica sau înlocui grupurile de măsurare” se referă inclusiv la posibilitatea deconectării de la reţea.
Consumatorul plăteşte
Din acest an, România intră cu toată viteza în campania de 1 miliard de euro pentru înlocuirea a 80% din vechile contoare la curent cu unele moderne, considerate “inteligente”. Acestea indică în timp real consumul, permit optimizarea consumurilor de energie funcţie de profilul clientului, lasă posibilitatea furnizorului de a conecta sau deconecta în timp real locuinţa. Toate aceste avantaje reprezintă un cert pas înainte pentru modernizare. Pe de altă parte toată campania este plătită tot de consumatori, între 200 şi 400 de lei pentru fiecare contor, pentru că distribuitorul îi cere ANRE să recunoască aceste costuri
Există însă şi un dezavantaj major al înlocuirii vechilor contoare. Noile contoare, funcţie de model, pot costa între 200 şi 400 de lei, sau chiar mai mult. Ei bine, distribuitorii nu suportă din banii lor costul echipamentelor. Este adevărat că, la început, dispozitivele sunt cumpărate de distribuitor, dar apoi, contravaloarea lor şi a montajului sunt introduse etapizat în factura la energie a românilor, astfel încât distribuitorul să-şi recupereze costurile. Practic, noi toţi susţinem această campanie, care este estimată la 1 miliard de euro, până în 2020, când 80% din ţară ar urma să fie contorizată “inteligent”.
România are aproximativ 9 milioane de consumatori de energie electrică, casnici şi firme. Pe piaţa consumatorilor casnici, Enel, CEZ, E.ON şi Electrica îşi împart peste 90% din piaţă.