Criza îi afectează și pe Moșii de închiriat, companiile și magazinele fiind mai strânse la pungă în acest an, deși tarifele practicate de agențiile specializate sunt ușor mai mici, fiind cuprinse între 100 și 600 de lei pe oră.
Una dintre cele mai frumoase surprize pentru cei mici de sărbători este primirea cadourilor de la Moș Crăciun. De regulă, părinții apelează la prieteni sau rude, pentru care închiriază sau cumpără un costum cu toate accesoriile necesare, cum ar fi barbă, ochelari, burtă, sac și mănuși. Evident, nișa de servicii nu putea fi lăsată goală, drept pentru care se poate închiria chiar Moș Crăciun în persoană.
O căutare simplă pe Google cu „moș crăciun de închiriat“ va returna peste 90.000 de răspunsuri. Chiar dacă nu toate reprezintă agenții specializate ci doar anunțuri, dintre care destule apar de mai multe ori, este evident că numărul Moșilor disponibili este foarte mare. Și acoperă toată țara, anunțurile fiind disponibile pentru aproape toate orașele din țară.
Însă diferența dintre un Moș profesionist și unul amator se face prin poeziile și cântecele pe care el cunoaște și pe care le poate recita sau cânta împreună cu copiii. Mai mult chiar, este foarte important pentru imaginea Moșului ca vocea să fie blândă și gravă (nu subțire) și să fie foarte răbdător cu cei mici. De multe ori aceste condiții nu sunt îndeplinite de Moșii găsiți printre prietenii părinților.
„Am deschis Agenția Moș Crăciun în 1993, fiind astfel primii din România care au oferit, în mod profesionist, Moș Crăciun de închiriat“, spune directorul agenției La Piovra Turista, Dan Anghelescu, care se autointitulează Moș Crăciun Șef.
„Eram o agenție de turism studențească și ne-am gândit să le dăm de lucru colaboratorilor noștri care erau studenți și care nu plecau din București în perioada sărbătorilor“, spune Dan Anghelescu. Primul client al Agenției a fost cotidianul Libertatea, pentru care a fost încropită o echipă de Moși ce aveau inscripționat numele publicației pe spatele costumului și împărțeau ziare.
Piață anemică
Companiile și magazinele sunt cei mai buni clienți ai Moșilor. În timp ce la o familie cu copii nu se poate merge decât pe 24 sau pe 25 decembrie, pentru a respecta orarul împărțirii darurilor, companiile organizează „petrecerea Moșului“ atunci când au timp, de regulă, cu câteva zile înainte de Crăciun, iar magazinele mari țin câte un Moș ocupat timp de mai multe zile sau chiar săptămâni.
Moșii au de lucru și cu evenimentele organizate în piețe sau parcuri.
În București, spre exemplu, Parcul Unirii și Piața Constituției sunt ocupate până pe 27 decembrie cu târguri de sărbători care, pe lângă ponei și sănii trase de reni, au și Moși cu cadouri pentru copii, inclusiv de la Teatrul Ion Creangă și Teatrul Țăndărică.
Actorii pun în scenă și povești, printre care și „Moș Crăciun e o poveste?“. De asemenea, chioșcul central al Parcului Cișmigiu a fost transformat în Casa lui Moș Crăciun.
Însă recesiunea economică din ultimii ani (avem acum parte de a treia rundă de sărbători de „criză“) a afectat și afacerile agenților de închiriere a Moșilor. În timp ce anul trecut magazinele La Fourmi și Carrefour au apelat la serviciile agenției lui Dan Anghelescu, anul acesta niciun magazin nu a mai cerut Moși.
Training pentru Moși
„Până acum am încheiat doar 20 de contracte, la cel mai mic tarif, deși prețurile le-am păstrat neschimbate în ultimii patru ani“, spune Anghelescu. „Anterior, cererile venite din partea companiilor erau mai numeroase și pe termen mai lung“, adaugă acesta.
Majoritatea agențiilor practică tarife calculate la oră. Pentru o familie mai contează și numărul de copii care primesc cadouri, prestația nefiind, de regulă, mai lungă de o oră. Tariful variază de la aproximativ 100-200 de lei până la 600 de lei în funcție de agenție și de programul pe care îl va susține Moșul. Un „Moș Crăciun Corporate“ pentru grădinițe și firme costă circa 50 de euro pe oră, iar un Moș Crăciun animator sau promoter pentru magazine, restaurante sau companii cere aproximativ 25 de euro pe oră.
Evident, pentru a fi Moș profesionist, trebuie să treci prin cursuri de pregătire, La Agenția Moș Crăciun acestea durează șase ore pentru partea teoretică, după care urmează cea practică, în care trebuie să treacă prin toate tipurile de contracte (familie, corporate etc.) pentru a deveni titulari. Prietenii, din fericire, nu costă nimic și nici nu au nevoie de cursuri.
600 de lei este unul dintre cele mai mari prețuri pentru un Moș Crăciun închiriat pentru o oră, Moș care cântă, recită și dansează împreună cu copiii