«Ajunul Crăciunului, 1995: eram student și am acceptat să duc unor copii cadourile. Speram să pot rotunji bugetul de cumpărături pentru cei dragi mie. Pe Mihăiță nu l-au interesat cadourile, mi-a sărit în brațe și n-a mai vrut să se dea jos. Am privit în ochi, de la câțiva centimetri apropiere, bucuria sinceră a unui copil şi m-am îndrăgostit pe loc de ce făceam», povestește Ioanid Apostol despre începuturile agenției de evenimente Media Management. Acum, afacerea are vârsta lui Mihăiţă: 18 ani.

A început singur, cu ideea de a înfiinţa o companie de închiriere de moși, cum văzuse că există în străinătate, după care a convins un coleg de facultate să i se alăture: Moş Crăciun „Ovidiu“ este programator şi de aproape două decenii, pleacă de Crăciun cu sacul plin de cadouri în spate la zeci de familii. „Majoritatea moşilor din agenţie sunt şi acum tot din vechea echipă care a pornit împreună. Au mai plecat pe parcurs, în mod paradoxal, după ce au avut proprii lor copiii. Acum lucrăm mai ales cu actori sau cu persoane cu barba albă naturală“, spune Apostol.

Cât câştigă „angajatul lunii“

Cei care se prezintă la interviu cu barbă naturală sunt preferaţi, însă cel mai mult contează să le placă să lucreze cu copiii. Ce salariu are Moş Crăciun? Având în vedere că preţul unei ore în compania sa poate ajunge şi la 100 de euro, într–o lună, un astfel de animator  poate câştiga peste 1.000 de euro, dacă lucrează numai 20 de ore.

Agenţia a primit cereri de închiriere încă din luna septembrie, iar anul acesta are „un efectiv“ de 10 moşi. Aceştia vor avea multă treabă, pentru că în luna decembrie clienţii sunt numeroşi: de la companii care organizează petreceri pentru angajaţi la părinţi care ar plăti oricât pentru a-l avea pe Moş Crăciun în sufragerie.

La începutul lunii decembrie, cele mai multe acţiuni se derulează la firme, grădiniţe şi şcoli, pentru că majoritatea  firmelor organizează petreceri pentru angajaţi și copiii acestora, iar în sistemul scolar încep serbările.

„Categoria business este prezentă în portofoliul nostru încă de la început, avem firme partenere care ne cheamă în fiecare an la petrecerea copiilor şi a angajaţilor sau doar pentru a juca rolul unui curier care livrează cadouri“, spune Ioanid Apostol, care se semnează ca „renul de serviciu“ al agenţiei.

Începând din seara de 23 decembrie şi până pe 25 decembrie inclusiv, Moş Crăciun răspunde mai ales la solicitări din partea părinţilor pentru a merge la micuţi acasă şi nu numai.

O meserie de suflet

Un moment deosebit din cariera sa de Moş Crăciun a fost când i s-a cerut să ofere un inel de logodnă. În 18 ani de activitate, a strâns multe amintiri şi mulţi prieteni.

Un element-cheie al rezistenţei afacerii, care a crescut de la an la an şi a fost mereu pe profit, este fidelizarea clienţilor. „Chiar şi acum, după 18 ani, mai merg la familii pe care le-am cunoscut în primul an de activitate“, povesteşte Ioanid.
Mai mult, pentru a fi competitiv pe o piaţă destul de aglomerată mai ales de Sărbători, a ales ca moşii, prinţesele şi alte personaje să poarte costume create de Doina Levintza.

Potrivit lui Ioanid Apostol, perioada de Crăciun nu contribuie în mod deosebit la cifra de afaceri totală a companiei, fiindcă este o activitate sezonieră. Dar pentru că aşa a început totul, aceasta este partea de suflet a afacerii, la care nu va renunţa niciodată, pentru că aşa a devenit cunoscut.

„Activităţile derulate de Crăciun reprezintă un procentaj de aproximativ 10% din cifra de afaceri a companiei. E clar o afacere de suflet, și nu una generatoare de profit. Satisfacţiile datorate activităţilor din această perioadă sunt mai mari decât cele din restul anului“.

Pentru anii care vin, „renul de serviciu“ are de gând să extindă echipa cu cât mai mulţi actori profesionişti, pentru a  participa la cât mai multe evenimente în București, dar și în provincie.