la noi se dau zile, multe zile libere si prime de porc. Noi ingrasam porcul in Ajun; ei indoapa gastele si le trateaza de stres. Noi cheltuim pe cadourile de Sarbatori, in medie, vreo 30 de dolari; ei aloca, de la tara la tara, 1.000 de dolari si peste. Noi ne oferim de Craciun electrocasnice, covoare si telefoane mobile; ei isi daruiesc mai ales carti, CD-uri si bijuterii. Ei isi fac, in proportie de aproape 50%, cumparaturile prin Internet; noi inca mai invatam cum se face in mod civilizat coa
la noi se dau zile, multe zile libere si prime de porc. Noi ingrasam porcul in Ajun; ei indoapa gastele si le trateaza de stres. Noi cheltuim pe cadourile de Sarbatori, in medie, vreo 30 de dolari; ei aloca, de la tara la tara, 1.000 de dolari si peste. Noi ne oferim de Craciun electrocasnice, covoare si telefoane mobile; ei isi daruiesc mai ales carti, CD-uri si bijuterii. Ei isi fac, in proportie de aproape 50%, cumparaturile prin Internet; noi inca mai invatam cum se face in mod civilizat coada la hipermarketuri. La ei preturile scad naucitor in aceasta perioada; la noi, cel mai adesea, cresc. Din cea ce cheltuieste un britanic cu ocazia Sarbatorilor, cam 20% se duce pe vizite si calatorii, vreo 30% pe mancarurile si bauturile pentru mese festive, iar restul pe cadouri. Suma destinata acestui din urma capitol este, in medie, de vreo 1.200 de dolari, iar jumatate din ea reprezinta costul darurilor pentru propriii copii. Potrivit sondajelor facute in randul copiilor americani, jucaria preferata a acestui sezon pare sa fie un nou produs Nintendo, Game Boy Advance, in cazul baietilor, iar pentru fete, ultima varianta a papusii Barbie, aceea de balerina in „Lacul Lebedelor”. In ultimii 30 de ani, suprematia la jucarii au detinut-o, mai mult de un an, automobilul Aston Martin la lui James Bond, versiunile succesive ale jocului Lego, Cubul Rubick, Broastele Ninja, jocurile Mastermind, Star Wars si Masters of Universe.In topul general al produselor cumparate de occidentali in decembrie conduc cele destinate a deveni cadouri pentru cei dragi si apropiati: obiecte de imbracaminte, bijuterii, carti, CD-uri, electrocasnice, DVD-uri, jucarii, electronice, PC-uri si accesorii si, in fine, la coada, articolele de bacanie pentru pregatirea Sarbatorilor; totul, in ordinea inversa a optiunilor de cumparare de pe piata romaneasca. Ofertele speciale si disconturile reprezinta secretul care multiplica vanzarile de Sarbatori pe pietele occidentale. Studii avand ca obiect variatia preturilor la diversi furnizori pentru un cos dat de produse de sezon arata ca poti economisi intre 14% si 40%, daca esti dipus sa cheltuiesti in schimb ceva timp, fie pentru un tur al magazinelor, fie pentru a naviga pe Internet.Volumul cumparaturilor facute de americani si vest-europeni prin Internet in luna decembrie 12 miliarde de dolari si, respectiv, 9 miliarde de euro (din care Marea Britanie si Germania, impreuna, realizeaza 63%) reprezinta un sfert din totalul vanzarilor anuale de acest fel. Cumparaturile online sunt tot mai populare, de vreme ce, pentru majoritatea oamenilor, targuielile de Sarbatori sunt mai stresante decat o vizita la dentist ori decat schimbarea locului de munca si necesita pana la patru zile de alergatura.Dar atractivitatea magazinelor virtuale o mai dau, pe langa comoditatea si siguranta tranzactiilor, si nenumaratele avantaje speciale oferite clientilor: cupoane cu reduceri de 10% care se obtin prin simpla inregistrare online, oferte speciale (reducerile de 50% la preturi au devenit un loc comun, deoarece costurile furnizorului sunt sunt minime), posibilitatea de a compara in cateva minute ofertele unor magazine aflate la mari distante fizice, topuri actualizate in timp real pentru cele mai vandute produse, ghiduri pentru orientarea clientilor si, in ultima instanta, informatii si consultanta furnizate clientilor online ori chiar telefonic. La asemenea oferte, nu-ti mai ramane decat sa-ti cumperi un bilet de avion pe liniile Ryanair (nu mai mult de un euro, fara taxe, pentru orice destinatie europeana) si sa-ti vizitezi rudele si prietenii pentru a le duce personal cadourile, daca nu cumva ai planuit o vacanta de Sarbatori pe tarmul prietenos al Mediteranei. Altminteri, ofertele de a calatori prin Europa pentru a-ti face cumparaturile de sezon abunda. In conditiile in care a gasi, an de an, cadouri deosebite pentru cei dragi este o problema adesea de nerezolvat, poti trage o fuga pana la Bratislava ca sa targuiesti jucarii traditionale din lemn, un rachiu ucigator ori portelanuri si cristaluri ieftine; poti zbura in Germania sa cumperi faimosii carnati de Thuringia, turta dulce si macrameuri; te poti intoarce de la Liege cu un brat de ciocolata belgiana si un altul de bijuterii cu diamante; poti alege un drum pana la Dublin pentru superbele piese de artizanat irlandez; sau te poti duce la Paris sa spargi intre 100 si 250 de euro pe o caseta cu fineturi de cocolata si sampanie, cumparata direct de pe rue Pierre Charron. De la Londra poti aduce, intre multe altele, cele mai sofisticate prajituri de Craciun. Nu sunt neaparat mai bune decat cozonacii moldovenesti, dar sunt realmente deosebite si sunt evaluate in presa engleza prin analize multicriteriale (aluat, umplutura, aspect, articole complementare) care pot rivaliza, in complexitate, cronica spectacolelor de opera.
· Peste un sfert din vanzarile anuale (exclusiv automobile) se inregistreaza in decembrie, cu un varf absolut in saptamana dinaintea Craciunului: 41% din totalul lunii.
· Majoritatea americanilor isi fac cumparaturile de sezon in magazine cu discont.
· In medie, un centru comercial are nevoie de 7 zile pentru a fi decorat pentru Sarbatori, cu un cost mediu de peste 21.000 dolari.
· Cel putin un Mos Craciun este angajat cu norma intreaga, iar cel putin un al doilea, cu jumatate de norma.
· In 80% din centrele comerciale sosirea lui Mos Craciun este organizata ca un eveniment special, in jur de 15 noiembrie.
· Timp de 40 de zile, Mosul primeste, in medie, vizita a 9.000 de copii si se fotografiaza cu jumatate dintre ei.