Moscheni: „Am adaptat strategia la puterea de cumparare”

Capital: Credem ca orice abonat ar vrea sa stie momentul in care tarifele la telefonia mobila vor fi mai mici decat cele la telefonia fixa. Aveti un raspuns in acest sens? Moscheni: Oriunde in lume, tarifele practicate de companiile de telefonie mobila au intrat pe un trend descendent. Acest lucru poate fi observat si in Romania. Consideram ca in momentul de fata RomTelecom practica tarife mai scazute decat ale noastre doar la convorbirile locale. Pentru ca la nivel national se poate vorbi mult

Capital: Credem ca orice abonat ar vrea sa stie momentul in care tarifele la telefonia mobila vor fi mai mici decat cele la telefonia fixa. Aveti un raspuns in acest sens?
Moscheni: Oriunde in lume, tarifele practicate de companiile de telefonie mobila au intrat pe un trend descendent. Acest lucru poate fi observat si in Romania. Consideram ca in momentul de fata RomTelecom practica tarife mai scazute decat ale noastre doar la convorbirile locale. Pentru ca la nivel national se poate vorbi mult mai ieftin de pe un telefon mobil decat de pe unul fix. In plus, nu ar trebui sa uitati care este diferenta dintre un telefon mobil si unul fix. Noi am lansat mai multe oferte speciale la serviciul preplatit ALO, despre care va pot spune cu siguranta ca sunt mai ieftine decat telefonia fixa. Posibilitatea ca pentru 22 de dolari sa poti primi telefoane timp de un an de zile cred ca explica diferenta de cost. MobilRom a adoptat o strategie agresiva de sustinere a abonatului, cu ajutorul serviciilor preplatite. Asta pentru ca am adaptat strategia noastra de piata la puterea de cumparare a romanilor. Ne gandim, de asemenea, sa sustinem mai mult studentii romani, motiv pentru care am pregatit un pachet de servicii de care pot beneficia in acelasi timp 12 persoane. Asta inseamna ca cei 12 abonati vor avea posibilitatea sa comunice intre ei la tarife mult mai reduse.
Capital: Ce puteti spune despre abonatii rau-platnici si despre fraudele din retea?
Moscheni: Exista intr-adevar un procent al abonatilor care nu-si platesc abonamentele la timp sau chiar deloc. Dar numarul acestora nu este ingrijorator pentru noi, deoarece credem ca se incadreaza in marja prognozata. In privinta fraudelor de pe retea, va pot spune ca anul trecut am investit peste un milion de dolari intr-un sistem de protectie, asa ca furturile au fost reduse semnificativ. Un lucru este totusi clar si anume faptul ca romanii sunt foarte inventivi.
Capital: Puteti spune care a fost principala motivatie pentru care grupul France Telecom a ales sa investeasca in telecomunicatiile din Romania ? Sunt mai profitabile decat in Ungaria sau Polonia ?
Moscheni: Este vorba de o strategie a grupului fata de Romania. Planul de afaceri a fost de la bun inceput bine structurat si a vizat aproape toata industria de telecomunicatii, de la telefonie mobila la radio si Internet. MobilRom, impreuna cu Television de France (TDF) si compania de Internet Global One sunt principalele afaceri ale France Telecom din Romania. Cea mai importanta afacere a grupului din Romania este de departe MobilRom, companie care a ajuns sa detina una dintre pozitiile dominante pe piata telefonie mobile din Romania cu aproape 1,4 milioane de abonati la sfarsitul lunii mai 2001. Faptul ca in doar trei ani de zile MobilRom a ajuns la o cifra de afaceri de peste 360 milioane de dolari si la un numar de 1.300 de angajati cred ca demonstreaza pe deplin intentiile pe care France Telecom le are in Romania.
Capital: Dumneavoastra sunteti, printre altele, si reprezentantul France Telecom in Romania. Este grupul francez multumit de profitul obtinut de MobilRom?
Moscheni: In termeni financiari, anul 2000 a fost unul foarte bun pentru MobilRom, pentru ca, pentru prima data in trei ani, profitul obtinut de companie a fost cu mult peste cel prognozat. Am terminat anul trecut cu un castig de peste 50 milioane de dolari. Comparativ cu 1999, cand am avut o cifra de afaceri de 190 milioane de dolari si 655.000 de abonati, cifrele au aratat mult mai bine. Asta nu inseamna ca actionarul majoritar este pe deplin multumit de mersul afacerilor din Romania.
Capital: Se astepta la un profit mai mare?
Moscheni: Asa cum am mai spus, in compania noastra lucreaza in acest moment 1.300 de persoane. Dintre acestia, doar cinci sunt angajati straini. Restul sunt tineri romani iesiti de pe bancile facultatii, preluati de noi, si trimisi la training. Investitia facuta de companie in angajati este una considerabila, iar semnalul pe care am dorit sa-l lansam a fost ca in comunicatiile din Romania se poate lucra la fel de bine ca si in Canada, Statele Unite sau Germania. Noi consideram ca in acest fel am intins o mana de ajutor autoritatilor romane. Chiar daca in acest fel putem vorbi despre diminuarea profitului. Emigrarea inteligentei umane nu este un lucru chiar foarte bun pentru o tara precum Romania. Discutam chiar zilele acestea cu reprezentantul Fondului Monetar International la Bucuresti si am cazut de acord asupra faptului ca Romania se gaseste in momentul de fata in situatia in care s-au aflat Portugalia si Grecia cu 20 de ani in urma. Sa nu uitam ca Portugalia a reusit sa dezvolte de la un PIB de 2.000 de dolari pe cap de locuitor in 1980, la aproape 13.000 de dolari in momentul de fata. Din cate stiu eu, PIB-ul pe cap de locuitor din Romania este acum de aproape 1.400 de dolari. Dati-mi voie sa fiu o persoana optimista si sa spun ca aceasta tara va avea exact traiectoria pe care a avut-o Portugalia.
Capital: Ramaneti la fel de optimist si in privinta dezvoltarii pietei de comunicatii din Romania?
Moscheni: Inainte de toate, trebuie spus ca in tarile din Europa Occidentala telefonia mobila a prins la peste 50% din populatie. In Romania, procentul se situeaza deocamdata undeva intre 10-12%. Potrivit estimarilor facute de specialistii nostri, pana in 2005-2006 procentul va urca undeva la 50%, adica aproape 12 milioane de utilizatori ai telefoniei mobile. In plus, mai cred ca in urmatorii cinci ani romanii vor intelege ca un telefon mobil nu este util doar pentru convorbirile telefonice. Sunt milioane de informatii si date care pot fi accesate cu ajutorul terminalelor. Sa nu uitam nici de Internetul mobil.    

Carte de vizita
Bernard Moscheni este director general al MobilRom din februarie 2000. Din 1997 pana in 2000 a ocupat functia de Director Financiar Juridic si Administrativ al companiei. De-a lungul carierei sale, Moscheni a lucrat 11 ani in cadrul Grupului Renault, iar timp de trei ani, in cadrul grupului Suez. In 1992, el pleaca de la Renault Credit International si se angajeaza pe functia de director financiar din partea France Telecom in cadrul companiei de telefonie Telmex din Mexic.