Luni, un oficial iranian a confirmat că președintele iranian Ebrahim Raisi și ministrul său de externe au murit în accidentul de elicopter din Azerbaidjanul de Est. Anunțul a fost făcut după ce echipele de căutare au localizat epava.
Se pare că elicopterul în care se aflau era un Bell 212. Este vorba de un aparat de zbor achiziționat probabil înainte de Revoluția iraniană, conform unui expert militar citat de CNN.
Ebrahim Raisi a zburat cu un elicopter Bell 212
Mai exact, Ebrahim Raisi, președintele iranian, se pare că a zburat cu un elicopter Bell 212. Aparatul a început să zboare la sfârșitul anilor 1960, conform analistului militar CNN, Cedric Leighton.
Informațiile despre moartea președintelui Raisi și a ministrului de externe Hossein Amir Abdollahian au fost raportate de presa iraniană, însă autoritățile iraniene nu au confirmat oficial aceste informații.
Președintele Iranului și ceilalți pasageri au murit
Un oficial iranian de rang înalt, sub protecția anonimatului, a declarat pentru Reuters că președintele Raisi, ministrul de externe și toți ceilalți pasageri din elicopter au fost uciși în accident. Mass-media de stat iraniană Press TV, precum și agențiile semioficiale de presă Tasnim și Mehr, au raportat că toate persoanele aflate la bordul elicopterului au decedat.
Potrivit analistului militar CNN Cedric Leighton, președintele iranian Ebrahim Raisi călătorea cel mai probabil cu un elicopter Bell 212. Acesta a început să zboare la sfârșitul anilor 1960.
Lipsa pieselor de schimb pentru acest tip de aparat de zbor ar fi putut juca un rol major
Leighton a adăugat că lipsa pieselor de schimb pentru acest tip de aparat de zbor ar fi putut juca un rol major în accidentul de duminică. Elicopterul a fost produs inițial în Statele Unite și apoi în Canada. El se confruntă cu dificultăți în obținerea pieselor de schimb, conform colonelului în retragere al Forțelor Aeriene ale SUA.
„A fost introdus în serviciul Iranului pentru prima dată în ultima perioadă a stăpânirii șahului, în 1976, pentru zboruri comerciale, după ce modelul fusese utilizat de armata SUA, așa că primele zboruri reale ale acestui tip de elicopter ar fi putut avea loc încă de la sfârșitul anilor 1960” a spus Leighton.
Expertul a subliniat că lipsa pieselor de schimb ar fi reprezentat cu siguranță o problemă pentru autoritățile iraniene. El a explicat că combinația dintre dificultatea de a obține piese de schimb din cauza sancțiunilor și condițiile meteorologice nefavorabile din ultimele zile în nord-vestul Iranului ar fi putut contribui la producerea incidentului.
Motivele pentru care s-ar fi prăbușit elicopterul
Leighton a sugerat că aceste factori ar fi influențat deciziile pilotului și, eventual, chiar ale președintelui însuși, în timpul pilotării elicopterului.
„Deci, piesele de schimb ar fi fost cu siguranță o problemă pentru iranieni. În acest caz particular, cred că această combinație de lipsă de piese de schimb, din cauza sancțiunilor, plus vremea care a fost foarte rea în ultimele zile în această parte a nord-vestului Iranului, a contribuit la o serie de incidente și o serie de decizii pe care pilotul și, eventual, chiar și președintele însuși, le-au luat atunci când a fost vorba de pilotarea acestei aeronave. Și, din nefericire pentru ei, rezultatul este această prăbușire”, a mai spus Leighton.
Ebrahim Raisi se întorcea în Teheran de la o întâlnire cu omologul său azer, la inaugurarea unui baraj. Incidentul a avut loc în zona apropiată de Jolfa. Acesta este un oraș situat la granița cu Azerbaidjanul, la aproximativ 600 de kilometri nord-vest de capitala Teheran. Această zonă este caracterizată de terenuri muntoase și de acces dificil.