Specialiștii vin cu o ipoteză incredibilă. Cumpărăm mult, şi deseori, peste listă făcută de acasă. Este sindromul omului care trăieşte cu teamă ″de a nu avea″, după perioada comunistă, spun sociologii. Obiceiul e confirmat, şi de cifre.
În România, supermarketurile şi mall-urile au înregistrat în 2018 vânzări spectaculoase, şi se estimează, ca şi anul acesta, vor avea cea mai mare creştere a cifrei de afaceri, din toată Uniunea Europeană.
Cu coşurile pline până la refuz şi plase în mâini românii încă se uită fascinaţi la rafturi. Este o imagine obişnuită în magazinele de la noi chiar la mijloc de săptămână. Se întâmplă asta pentru că romanul cumpăra orice și oricând.
Cumpărăm mult, din ce în ce mai mult, ne arată cifrele unui studiu GFK, dar şi realitatea. În 2018 un român a cheltuit în medie 5083 de euro, mai mult faţă de 2017 când o singură persoană a cheltui 4556 de euro. Pe ce se duc banii? Cel mai mult pe lucruri de uz zilnic: produse de curăţenie, întreţinere, îmbrăcăminte şi alimente.
Pe de altă parte, la nivelul Uniunii Europene suntem la coada clasamentului atunci când vine vorba de puterea de cumpare. Media de consum este de 16.878 de euro pe an, în timp ce la noi e de trei ori mai mică, aşadar cheltuim tot ce avem.
Lipsurile din perioada comunismului împing adultul de astăzi la excese în materie de cumpărături, spun sociologii. Însă şi generaţia tânără este dependentă de magazine pentru că îşi doreşte să trăiască peste nivelul pe care şi-l permite acum.
În cel mai recent studiu GFK se estimează că în 2019 magazinele din România vor avea cea mai mare creştere a cifrei de afaceri din toată Uniunea Europeană, de 7%. Pe doi se afla Lituania cu 6%. Media europeană este de 2%, anunță ProTV.