Întâlnirea de ieri a marilor producători auto germani BMW, Daimler și Volkswagen cu guvernul federal, supranumită „Diesel Summit” a avut finalul așteptat. Problemele cauzate de propuloarele diesel vor fi „tratate” cu o simplă investiție în modificări de soft pentru 5,3 milioane de vehciule din totalul de peste 15 milioane care circulă pe șoselele din cel mai puternic stat european. Aparent o problemă internă a Germaniei, „Diesel Summit” reprezintă un adevărat punct de cotitură pentru întreaga industrie auto europeană dat fiind faptul că trei dintre cele mai mari grupuri europene producătoare de mașini, la care se adaugă și Opel sau Ford au baza în acest stat. Totodată, deși înțelegerea dintre companiile germane și guvernul federal se referă strict la mașinile produse și comercializate în Germania este posibil, dar puțin probabil, ca și alte țări din UE să solicite măsuri similare.
Cert este că, începând din acest an, producătorii auto Volkswagen, Daimler şi BMW vor actualiza în Germania sistemele software pentru peste cinci milioane de vehicule diesel, pentru a reduce nivelul poluării, într-o încercare de a salva tehnologia diesel şi de a trece peste scandalul emisiilor (Dieselgate), care nu s-a atenuat în ultimele luni. Acordul vine după ce, miercuri, mai mulţi miniştri şi directori ai unor companii auto germane s-au întâlnit pentru a găsi metode prin care să se reducă poluarea în oraşe, să fie eliminate interdicţiile care vizează autovehiculele diesel şi să reabiliteze reputaţia industriei auto germane. Din nefericire, acordul dintre companii și guvern pare mai degrabă o acceptare tacită a ofertei făcută de reprezentanții industriei, nu o soluție impusă de autorități. Asta pentru că resetarea soft-ului va fi făcută doar la mașinile diesel cu motoare Euro 5 și Euro 6, pentru celelalte vehicule mai vechi fiind necesare modificări mai ample, inclusiv tehnice, mult mai costisitoare. În consecință, mai bine de 9 milioane de mașini diesel germane vor rămâne cu emisii ridicate de oxisi de azot (NOx). Este interesant de observat și faptul că, din totalul vehiculelor care vor fi rechemate la service pe cheltuiala producătorilor, 2,5 milioane sent cele care oricum se aflau în proces de resoftare fiind implicate în scandalul Volkswagen – Dieselgate.
Acordul de miercuri include și înfiinţarea unui fond care va promova un transport sustenabil în oraşe şi subvenţii pentru cei care renunţă la vehiculele diesel mai vechi. Acesta va fi susținut în mare parte de guvernul federal din banii contribuabililor germani.
„Se preferă actualizarea sistemelor software în locul reparării componentelor, proces mai costisitor, obiectivul fiind reducerea emisiilor, inclusiv oxid de azot, în medie cu 25 – 30%”, se arată într-un comunicat al Autorităţii Federale din domeniul Transporturilor din Germania (KBA).
„Avem nevoie în continuare de o industrie auto puternică. Vrem ca producătorii noştri auto să aibă în continuare succes pe plan mondial şi să continue să construiască cele mai bune autovehicule”, a declarat Armin Laschet, premierul landului Renania de Nord-Westfalia, unde sunt amplasate mai multe uzine auto.
Însă, miza a crescut pentru industria auto germană în ultimele săptămâni, după ce Marea Britanie şi Franţa au anunţat că intenţionează să interzică circulaţia autovehiculelor dotate cu un motor diesel sau pe benzină, iar marii producători germani – BMW, Daimler, Audi, Porsche şi VW – sunt investigaţi de organismele europene pentru posibile practici anticoncurenţiale.
Resetarea softului este mai bine decât nimic, dar am îndoieli că asta îi va convinge pe oameni să înceapă să cumpere din nou autovehicule diesel”, a declarat Stefan Bratzel, preşedintele Center of Automotive Management. La rândul său, Stephan Weil, premierul landului Saxonia Inferioară, unde îşi are sediul Volkswagen, a declarat că nu se aşteaptă la o soluţionare rapidă a problemelor cu care se confruntă sectorul auto. „Industria auto a făcut greşeli uriaşe pe parcursul mai multor ani. Nu vom putea curăţa aberaţiile care s-au dezvoltat de-a lungul mai multor ani în câteva luni sau zile”, a spus Stephan Weil.
BMW merge mai departe
Pe lângă costurile de modificare a software-ului pentru motoarele Euro 5 și Euro 6 la care s-au angajat toate companiile germane producătoare de mașini, bavarezii de la BMW au anunțat și un demers unilateral suplimentar care are ca țintă toate statele din Uniunea Europeană. Din nefericire, acesta este, până acum, un demers singular. Astfel, BMW oferă un bonus de „trade-in”, pentru clienţii cu automboile Euro 4 sau mai vechi, la achiziţionarea unui automobil BMW sau MINI electric, plug-in sau diesel Euro 6 cu emisii de maximum 130g CO2 per km. Bonusul va deveni disponibil mai târziu în luna august, şi va fi de până la 2.000 de euro. Proiectul se va desfăşura la nivelul UE cel puţin până la sfârşitul acestui an. Asta în ciuda faptului că, „ BMW Group neagă categoric orice acuzaţii cu privire la instalarea de tehnologii ilegale în ceea ce priveşte măsurarea emisiilor”, iar „conform Agenţiei Federale Germane de Mediu, emisiile de NOx ale flotei de modele BMW Group sunt cu 40% mai mici decât media flotei de automobile din Germania (cifre valabile atât pentru modelele EU5, cât şi EU6)”.
Citește și:
Întâlnire crucială pentru industria auto: Germania încearcă să salveze dieselul!