Printre concerte de sărbători, expoziții, dineuri și baluri caritabile aglomerate în ultimele luni ale anului, Festivalul Brazilor face o notă aparte: evenimentul are o formulă originală, având drept centru de interes o licitaţie specială de brazi de Crăciun, creaţi de unii dintre cei mai cunoscuţi designeri români. Oameni de afaceri, companii-sponsor sau persoane care se alătură individual cauzei licitează, în seara galei, pentru fiecare brăduț în parte. Anul trecut, prețurile de „vânzare“ au fost cuprinse între 700 și 6.300 de euro (foto medalion).
Până acum, de-a lungul celor 13 ediții s-a reușit strângerea a circa 2,8 milioane de euro, investiți în programe de care au beneficiat peste 20.000 de copii. Este mult, este puțin? Depinde de punctul de referință, spune președintele executiv al Salvați Copiii, Gabriela Alexandrescu. Pe de o parte, este greu să nu remarci că suma totală, de aproape trei milioane de euro, este de cinci ori mai mică decât prețul unui singur kilometru de autostradă construit în România anului 2014. Pe de altă parte, cel mai cunoscut eveniment similar organizat la nivel global, „Les sapins de Noel des Createurs“ (Brazii de Crăciun ai creatorilor), găzduit anual în ultraluxosul hotel parizian Salomon de Rothschild, a strâns anul trecut „doar“ 86.000 de euro, deși printre casele de modă care au creat brazi pentru acest eveniment s-au aflat nume precum Jean Paul Gaultier, Elie Saab sau Louis Vuitton.
Profilul donatorului
„Îmi amintesc că în primul an am strâns 50.000 de dolari și eram în culmea fericirii, era un succes mult peste așteptări. Am cheltuit toți banii pe achiziționarea a zeci de mii de cărți și distribuirea lor în bibliotecile școlare din întreaga țară. Apoi, de la an la an, oamenii de afaceri au devenit tot mai implicați, numărul de sponsori a crescut, iar evenimentul a căpătat amploare și, după câteva ediții, ne permiteam deja să finanțăm proiecte majore, precum reintegrarea şcolară şi eliminarea exploatării muncii copiilor, numai din veniturile obținute în cadrul Festivalului“, povestește Gabriela Alexandrescu. Cea mai de succes ediție, din punct de vedere financiar, a fost cea din 2007, când donatorii au contribuit cu o sumă de 660.000 de euro. Odată cu debutul crizei financiare, s-a redus și avântul filantropic al companiilor, iar în ultimii ani rareori a mai fost depășit pragul de 200.000 de euro/ediție.
Din sutele de sponsori care s-au alăturat, de-a lungul anilor, cauzei Salvați Copiii, cei mai mulți (18%) provin din mediul bancar, urmați de companiile din energie (15%), retail (13%) și telecom (10%). Companiile-donator au participat, în medie, la câte trei ediții, cele mai dedicate fiind Henkel și BRD, care au bifat, fiecare, câte nouă ediții.
Cu o lună și jumătate înainte de Festival, Salvați Copiii declară deschisă lista înscrierilor pentru ediția din acest an, ce va avea loc în data de 4 decembrie, în incinta complexului bucureștean Stejarii Country Club.
Creatorii care vor realiza brazi în acest an sunt Doina Levintza, Stephan Pelger, Lena Criveanu, Andreea Bădală, Irina Neacșu, Mihnea Ghiduș (DIZAINAR), Carmen Ormenișan, Iris Șerban, Ramona Filip, Malvina Cervenschi, Rhea Costa, Laura8, Anca Lungu, Alexandru Ghilduș și Anca Fetcu pentru Bucharest Design Center.
Eveniment monden, cauză socială
Beneficiarii proiectului sunt copiii care au abandonat învățământul sau nu au fost niciodată înscriși la școală, provenind în cea mai mare parte din familii care nu au capacitatea economică de a acoperi cheltuielile necesare şcolarizării (uniformă, ghiozdan, rechizite, cărţi etc). Adesea, acești copii sunt obligați să muncească pentru a contribui la veniturile familiei.
Perioada pentru care sunt asistați copiii diferă în funcție de nevoile fiecărui copil și familie în parte, variind de la câteva luni la câțiva ani. Asistența este personalizată (hrana – o masă caldă/zi, pachete pentru familie de Crăciun și Paște -, rechizite, îmbrăcăminte, încălțăminte, consiliere școlară și/sau psihologică, servicii sociale și/sau juridice etc.) și se consideră o reușită atunci când copilul s-a reintegrat școlar și social, iar familia acestuia devine independentă financiar. Practic, conform statisticilor, programul educațional dezvoltat și susținut de Salvaţi Copiii prin Festivalul Brazilor de Crăciun se adresează celor circa 400.000 de copii neînscriși în nicio formă de învățământ, celor 300.000 de copii ai căror părinți muncesc în străinătate, dar și celor 350.000 de micuți care trăiesc în gospodării în care nicio persoană nu are un loc de muncă.