După moda hipermarketurilor, care operează reduceri de preţ la televizoare, maşini de spălat sau chiar la produse alimentare, în perioada Sărbătorilor de Iarnă, băncile se întrec în facilităţi la împrumuturile oferite clienţilor.

Frenezia Sărbătorilor de Iarnă a început să se simtă, în sistemul bancar, încă de pe la mijlocul lunii noiembrie. Băncile s-au hotărât şi ele să joace rolul lui Moş Crăciun. Şi nu doar de dragul sărbătorilor, ci pentru că mai multe produse vândute înseamnă cotă de piaţă mai mare şi chiar un profit mai consistent. Dacă, în ceilalţi ani, majoritatea băncilor ofereau facilităţi pentru cumpărăturile efectuate cu ajutorul cardului (pentru a impulsiona utilizarea cardului la cumpărături şi nu doar pentru retragere de numerar de la ATM), anul acesta campania s-a mutat pe stimularea consumului direct al persoanelor fizice prin acordarea de credite mai ieftine. Bineînţeles, măsura de reducere a dobânzilor aferente creditelor de nevoi personale (pentru că aici se regăsesc cele mai multe campanii promoţionale) ar putea fi indusă şi de noile reglementări BNR, care au micşorat sensibil capacitatea de îndatorare a românilor. Cum posibilităţile de ocolire a normelor de temperare a creditului sunt prelungirea perioadei de creditare şi scăderea dobânzilor, instituţiile de credit au decis că perioada sărbătorilor de iarnă este cel mai propice moment pentru a lansa împrumuturi cu dobânzi promoţionale.

Majoritatea băncilor acordă produsele bonificate pe durata lunii decembrie. Cele mai rapide bănci au fost BCR şi BRD Groupe Société Générale. Până pe 30 ianuarie, creditul de nevoi personale Divers Extra BCR poate fi contractat la o dobândă de 11,4% pe an pentru creditele pe termen scurt, şi cu 11,9%, pentru creditele pe termen lung (Divers Extra BCR se poate acorda pe o perioadă de până la zece ani). Reducerea de dobândă operată de BCR este în jur de două puncte procentuale. BRD a mers chiar şi mai departe, acordând o lună de graţie pentru creditul Expresso. Astfel, pentru un împrumut de acest gen contractat în perioada 15 noiembrie – 25 decembrie, rambursarea primei rate începe din ianuarie 2007. Noul credit se acordă în lei şi euro, pe o durată de până la zece ani, iar dobânzile încep de la 10%. Clienţii pot împrumuta maximum 40.000 lei sau 10.000 de euro.
Casa de Economii şi Consemnaţiuni (CEC) a lansat campania „Dobândica“. În cadrul acestei campanii, până pe data de 31 ianuarie vor putea fi accesate credite pentru bunuri de consum şi de vacanţă cu 3% mai ieftine decât până acum. Creditele pure de nevoi personale vor beneficia de o reducere de dobândă cuprinsă între 1,75% şi 2,5%, în funcţie de suma împrumutată. Pe perioada campaniei, CEC a anulat şi o parte din comisioanele pentru credite. Astfel, nu se vor percepe comisioane de analiză şi nici taxe de contraexpertiză, iar pentru creditul de nevoi personale Ideal Plus nu se va percepe comision de gestiune lunar pe întreaga perioadă a promoţiei.

Nici cardurile nu au fost uitate. Totuşi, şi aici se impune o diferenţiere: bonusurile acordate de bănci se aplică doar cardurilor de credit. Banca Românească a relansat „Creditul de nota zece“ în lei, la pachet cu un card de credit gratuit. Oferta este valabilă între 8 noiembrie şi 31 decembrie, perioadă în care clienţii pot primi bonus un card de credit fără plata comisionului de emitere şi a celui de administrare pentru primul an. „Cardul de credit“ este oferit cadou în cadrul pachetului de creditare. BCR acordă şi ea în perioada sărbătorilor de iarnă, un bonus de 2% posesorilor de carduri de credit şi carduri de credit cobranded.
O a treia categorie de promoţii bancare sunt premele în lei, excursii sau produse puse la bătaie de bănci pentru cei care utilizează cât mai des cardul de credit în această perioadă. Menţionăm aici excursiile la Viena şi premiile a câte 500 de euro (echivalent lei) acordate de Raiffeisen Bank sau autoturismele, televizoarele Philips şi premiile în bani oferite de Cetelem pentru posesorii de carduri de credit Flanco-Cetelem. 

Mai ieftin înseamnă mai mult
«Facilităţile de dobânzi şi comisioane vor aduce economii în bugetul fiecărei familii, dar se vor reflecta şi într-o creştere de 10% – 25% a vânzărilor pe diferite tipuri de produse bancare.»
Cornel Cojocaru, directorul Direcţiei comunicare BCR