Mr. Iulius Mall continuă investiţiile

„Să fie criză, primesc, dar planurile să rămână aceleaşi“. Aceasta este deviza lui Dascălu, care, în 13 ani, şi-a construit un imperiu comercial: numai valoarea imobiliară a proprietăţilor sale depăşește 300 mil. euro

După opt ani de muncă şi investiţii de 265 de milioane de euro, zona centrală a Iaşiului a devenit un „fel de oraş în oraş“. Concret, Iulian Dascalu are, din 2012, cel mai scump proiect imobliar dezvoltat de un român şi, totodată, una dintre cele mai mari investiţii în real-estate din sud-estul Europei  – Palas Iaşi, un mixt de tip „lifestyle center“, care cuprinde o zonă comercială (60.500 mp) cu mall şi o stradă de shopping, spaţii de birouri, hoteluri, parcare subterană şi un parc cu o suprafaţă de cinci hectare. Rezultatele înregistrate de Palas în primul an de funcţionare au depăşit aşteptările omului de afaceri atât în termeni de trafic, cât şi în termeni de încasări.

„La inaugurare (iunie 2012), estimam un trafic anual de aproximativ nouă milioane de persoane şi, în realitate, am înregistrat peste 12 milioane. (…) În cele şapte luni de funcţionare din 2012, Retail Palas a înregistrat o cifră de afaceri de circa 7,6 mil. euro, iar Office Palas – peste 2,2 mil. euro. Acest trend pozitiv va continua şi în perioada următoare“, e optimist Iulian Dascalu, care ţine să sublinieze că „Palas Mall se adresează unei pieţe regionale, vizând clienţii din nord-estul ţării şi din Republica Moldova“.

Iar investiţiile nu se opresc aici: compania a demarat un nou proiect la Cluj-Napoca, ce presupune reamenajarea unui spaţiu verde (peste 30.000 mp) din vecinătatea Lacului de Vest din zona Iulius Mall, precum şi construirea unei clădiri de birouri clasa „A“ (10.000 mp). Valoarea proiectului ajunge la 12 milioane de euro. În rest, continuă „actualizarea permanentă a mixului de chiriaşi, fidelizarea clienţilor şi optimizarea serviciilor oferite, pentru creşterea traficului, consolidarea şi menţinerea poziţiei de lider în topul celor mai mari dezvoltatori şi operatori autohtoni de centre comerciale de tip mall“, adaugă Dascălu. Ca o paranteză,  compania de consultanţă imobiliară CBRE plasează Iaşul pe poziţia 12 din 208 oraşe într-un top mondial al brandurilor nou-intrate pe piaţă în 2012, performanţă înregistrată pe fondul deschiderii Palas. Printre cei mai mari chiriaşi ai lui Dascălu, respectiv firmele care contribuie cel mai mult la rezultatele mallurilor, se numără companii precum Auchan, Altex, Inditex, H&M, C&A sau Cinema City. În 2012, reţeaua Iulius Mall a semnat cu noi chiriași, printre care Camaïeu, Subway, Damat Tween, Swarovski, Tom Tailor sau Geox.

Parteneriate public-private

Deşi pare ferm în ceea ce priveşte ideea de a nu vinde niciunul dintre mall-urile pe care le deţine (două la Iaşi şi câte unul în Timişoara, Cluj şi Suceava), pentru dezvoltatea viitoare a afacerii, Iulian Dascălu se declară dispus să accepte parteneri. 

„Putem să mergem într-un oraş al ţării şi să ajungem la concluzia că e bine să avem acolo un partener local cu care să dezvoltăm proiectul“, declara Dascălu, la inaugurarea Iulius Mall Suceava (2008), unde îl are ca asociat pe Stelian Nistor, care deţine un pachet de 35% din acţiunile centrului comercial. În opinia lui Dascălu, autorităţile ar trebui să ţină „permanent“ legătura cu dezvoltatorii şi „să-i convingă să investească într-un oraş sau altul, chiar dacă le-ar da terenul gratis. Oraşele care nu vor face parteneriate publice-private nu se vor dezvolta. Vor rămâne cu benzinăriile şi cu instituțiile de stat.“  (Palas este un parteneriat între Iulius Group şi Consiliul Local Iaşi; primăria i-a concesionat 12 ha de teren în schimbul a 250.000 de euro pe an). Omul de afaceri ieşean deţine acum cea mai extinsă reţea de malluri din România (Iulius Mall), în urma unor investiţii cumulate (inclusiv extinderile ulterioare) de 533 de milioane de euro. Cifra de afaceri a mall-urilor Iulius a crescut de la 41,4 milioane de euro în 2011 la 45,7 milioane de euro în 2012. Chiria medie este de circa 20 euro/mp. De altfel, proiecte lui Dascălu din Timişoara şi Cluj sunt singurele centre comerciale din afara Bucureştiului care intră într-un Top 10 al încasărilor, dominat autoritar de mallurile şi parcurile comerciale din Capitală.

Poveste de business

Iulian Dascălu a intrat în afaceri, în anii ‘90, cu un magazin de încălţăminte în centrul Iaşului; înainte de asta, a fost cofetar şi croitor. A înfiinţat Iulius Group în 1991, iar cinci ani mai târziu, cu o investiţie de 1,1 mil. dolari, a deschis, în Timişoara, un angro – complexul comercial Terra (4.500 mp). Primul mall l-a inaugurat în 2000, în oraşul natal, la Iaşi, cu un credit luat de la Banca Naţională a Greciei. De atunci a mai deschis alte patru centre – la Timişoara (2005),  Cluj-Napoca (2007), Suceava (2008), plus Palas Iaşi (2012).

370 milioane de euro este averea lui Iulian Dascalu, estimata in editia din 2012 a Top 300 Capital, cei ami bogati romani

Cifrele Iulius Group

  • TRAFIC MALLURI ÎN 2012: peste 45,2 mil. persoane
  • INVESTIŢII: 533 mil. de euro
  • SUPRAFAȚĂ TOTALĂ DESFĂŞURATĂ: peste 430.000 mp
  • SUPR. ÎNCHIRIABILĂ: circa 194.000 mp
  • NUMĂR MAGAZINE:  895