Multe produse de unică folosinţă din plastic vor dispărea din magazine. Totul se întâmplă în mai puţin de o lună

Sursă: Dreamstime

La începutul lunii viitoare, expiră termenul acordat României de către Comisia Europeană privind eliminarea de pe piaţă a unor produse din plastic sau polistiren expandat. Cât de pregătită este ţara noastră pentru acest moment?

În doar câteva săptămâni, nu vom mai găsi în magazine o serie de produse din plastic, de unică folosinţă.

Ministerul Mediului este pe ultima sută de metri, directiva Comisiei Europene fiind adoptată încă din 2019, iar România având doi ani la dispoziţie de atunci pentru a o pune în aplicare. Reprezentanţii de la minister spun că vor veni cu un plan, pentru a nu exista depăşiri ale termenului impus de către Bruxelles.

Produsele ce vor dispărea peste o lună, pe 3 iulie

Începând cu 3 iulie, nu vom mai putea cumpăra din magazine beţişoare pentru urechi, tacâmuri şi farfurii, paie agitatoare pentru băuturi, beţe pentru baloane, pahare şi caserole din plastic sau polistiren expandat.

Evident, există alternative la aceste produse. Farfuriile, tacâmurile sau caserolele pot fi realizate din trestie de zahăr. Ele costă un pic mai mult şi pot avea şi unele dezavantaje. Spre exemplu, paiele din carton se înmoaie în băutură, însă pot fi folosite până la urmă şi unele din sticlă, ce pot fi spălate şi refolosite, potrivit stirileprotv.ro.

Comisia Europeană impune reglementări şi pentru pungile din plastic biodegradabil. Statele UE ar trebui să ia măsuri care să limiteze consumul, pentru că nu există studii care să arate că acest tip de plastic se descompune rapid. Trebuie limitat consumul şi la o altă categorie de produse pentru care nu există înlocuitor, precum şerveţelele umede, care se descompun foarte greu, pachetele şi foliile din plastic sau filtrele de tutun.

Costuri şi de 2-3 ori mai mari, se plâng managerii de restaurante

“Un principiu care este introdus odată cu această directivă este “poluatorul plăteşte”, adică producătorul trebuie să se asigure că în anumite cazuri este cel care va colecta resturile, deşeurile rezultate în urma utilizării acestor produse”, spune Ștefan Turcu de la Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Magazinele sau restaurantele care folosesc tacâmuri şi caserole din plastic au început deja să renunţe la produsele aflate pe lista neagră a Comisiei Europene.

“Firma noastră încă din toamnă a renunţat la achiziţionarea farfurii, tacâmuri, pahare din plastic şi am trecut la achiziţionarea produselor biodegradabile”, a declarat Bogdan Calafeteanu, șef de magazin.

“Costurile sunt mult mai ridicate faţă de cele din plastic, cred că chiar de 2-3 ori mai mari. Este foarte greu de găsit furnizori care să aibă stocuri suficiente pentru a putea să ne furnizeze acest tip de ambalaj”, spune şi un manager de restaurant.

Pe de altă parte, aceasta este o oportunitate foarte bună pentru companiile care produc ambalaje biodegradabile, din materii prime ca trestie de zahăr, hârtie, amidon de porumb sau bambus.

Sursă foto: Dreamstime