În contextul ratei inflației ridicate din ultima perioadă, românii și-au adaptat comportamentele de cumpărare așa încât 38% dintre aceștia aleg, în prezent, să achiziționeze online produsele de care au nevoie, putând astfel să-și controleze mai bine bugetul lunar.
Aceasta este principala concluzie care a rezultat în urma analizării activității a peste 100 de magazine online, potrivit start-up-ului de tehnologie Innoship. Totodată, a reieșit că magazinele online au nevoie de sprijin suplimentar pentru a-și crește businessurile suficient cât să rămână competitive. Așa s-a născut nevoia de a lansa „Cel mai Practic Ghid Dedicat Managerului de e-Commerce”.
Se estimează o creștere de 5-10% în 2022
Astfel, în 2021, românii au cumpărat, în medie, de 17 milioane de euro pe zi, iar pentru 2022, GPeC estimează o creștere a pieței de 5-10% față de 2021, când s-au înregistrat 6,2 miliarde de euro.
Chiar dacă magazinele de e-Commerce au de gestionat un volum mare de comenzi într-un timp foarte scurt, clienții își doresc servicii care să se ridice la nivelul așteptărilor lor. Cerințele clienților, tot mai diverse și sofisticate, continuă să genereze provocări operaționale pentru magazinele online.
Un factor important pentru magazinele online este politica de expediere. Conform platformei easySales, 22% dintre cumpărătorii online din UE cred că viteza de livrare mai scăzută decât cea indicată pe site este cea mai frecventă problemă privind achizițiile online.
94% dintre magazinele e-commerce de top din Europa au probleme de optimizare a procesului de checkout, creând fricțiune și întârziind comenzile cumpărătorilor, arată date furnizate de Stripe, companie de procesare plăți și partener VTEX.
Conform Stripe, peste 61% dintre magazinele analizate nu permit autocompletarea câmpurilor din formularul de checkout, aproape jumătate nu își alertează cumpărătorii când datele lor de plată sunt greșite și 75% nu le permit clienților să-și salveze datele de plată pentru achiziții viitoare.
Mai mult, un număr deloc neglijabil de magazine nu permite achiziția fără înregistrare și multe altele nu permit livrarea automată pe adresa de facturare. O pagină de checkout corect concepută ar trebui să-l ghideze pe vizitator spre plată, fără a-i îngreuna procesul de achiziție.
Avantaj competitiv prin livrare bazată pe mai mulţi curieri
Retailerii online pot avea un avantaj competitiv prin implementarea unei strategii de livrare bazată pe mai mulţi curieri cu ajutorul unei soluţii de automatizare a managementului livrărilor.
„Un proces de livrare rapid şi flexibilitatea opţiunilor multiple de livrare oferite la checkout vor încuraja decizia de achiziţie online, crescând vânzările. Prin serviciile oferite de Innoship punem la dispoziție retailerilor metode variate de livrare, adaptate la specificul fiecărui colaborator și, mai ales, la nevoile clienților acestora”, menționează Daniel Nicolae, fondator Innoship.
Livrarea la puncte fixe, livrarea în aceeași zi, livrarea la o anumită oră sau livrarea în 24 de ore au câștigat mare popularitate în ultima perioadă.
Experienţa de cumpărare este cea care face diferenţa în piaţă pe termen mediu și lung. Magazinele online competitive sunt acelea care au reuşit să investească în tehnologii care îmbunătăţesc percepţia clienţilor şi răspund nevoilor lor dinamice.
Creșterea concurenței și aprovizionarea și livrarea, principalele dificultăți
Dificultățile pe care le au comercianții români când își gestionează afacerea sunt, în primul rând, creșterea concurenței (21% dintre retaileri) și, în al doilea rând, aprovizionarea și livrarea produselor (18%) – arată datele VTEX, platformă enterprise de comerț digital.
„O strategie esențială este aceea de a înțelege mai întâi nevoile clientului pentru a-i oferi exact ce are nevoie. Cumpărătorii se documentează cu atenție înainte de a face o achiziție. De exemplu, utilizatorii OLX vizualizează până la 13-14 produse în categorii precum electronice sau articole vestimentare înainte de a alege un produs pe care să-l achiziționeze”, arată Dragoș Matei, Product Manager în cadrul OLX.
„Magazinele online au nevoie de o strategie de marketing și SEO bine pusă la punct pentru a fi acolo unde sunt sunt clienții. Însă, dincolo de marketing, e vorba de produsele și experiențele oferite. O strategie de marketing bună nu este de ajuns pentru a atrage și fideliza clienții dacă promovezi un produs sau un serviciu slab”, adaugă Denis Sgarbură, Head of Content Strategy în cadrul DWF.
Imaginile de produs contează în proporție de 83% în decizia de achiziție, descrierea și specificațiile fiind foarte aproape (82%), iar review-urile acordate de clienți – 75% – conform datelor din 2018 ale Emarketer.com.