Altfel, trimiterea CV-ului la toate agentiile de personal este o pierdere de timp. Daca nu intra in zona de interes specific, acesta va fi aruncat instantaneu sau se va „prafui” in baza de date. Firmele care activeaza in domeniul recrutarii de personal se grupeaza pe trei mari domenii:
a) firme de plasare de personal
b) firme de recrutare si selectie
c) firme de head hunting („vanatori de capete”)
Diferentele existente intre acestea sunt generate de mai multi factori:
Aria de cuprindere
Firmele de plasare de personal sau de intermediere, cum mai sunt cunoscute, se ocupa de recrutarea in masa. Se face apel la ele pentru posturi de nivel scazut, interesul fiind pus pe rapiditatea serviciului si pretul redus, iar nu pe calitatea recrutarii.
Firmele de recrutare si selectie sunt recomandabile pentru posturi de nivel mediu, pana la sefi de departament (inclusiv).
Firmele de head hunting se ocupa numai de recrutari pentru posturi de conducere: directori generali, directori, sefi de departament.
Clienti
La serviciile firmelor de plasare si la cele de recrutare si selectie pot face apel, practic, toate firmele sau persoanele particulare. Din cauza tarifelor foarte mari, dar si procedurilor speciale de lucru pe piata fortei de munca, la serviciile de head hunting pot apela numai firmele mari.
Candidati
La serviciile firmelor de plasare de personal apeleaza in special somerii sau persoanele fara o calificare deosebita. Teoretic, la firmele de recrutare si selectie se pot adresa orice fel de persoane, dar, practic, ele se ocupa numai de candidatii cu un anumit nivel de calificare sau de educatie. In atentia firmelor de head hunting intra numai persoane supercalificate si cu experienta in functii de conducere.
Daca la firmele de recrutare si selectie obisnuite cautarea candidatilor incepe si se termina in acelasi timp cu comanda propriu-zisa venita de la client, la o firma de head hunting relatiile cu candidatii sunt tinute, de obicei, independent de comenzile pe care firma le primeste. O astfel de firma detine o banca de date, permanent actualizata, cu cele mai importante firme din tara si, pentru fiecare, cu persoanele care ocupa posturile de conducere. Consultantii au grija sa intretina cele mai bune relatii acestea, sub forma unor intalniri
mai mult sau mai putin provocate.
Inainte de a incepe o recrutare pentru posturi importante de conducere, consultantii poarta mai multe discutii cu firma asupra postului, asupra conditiilor de munca, asupra persoanelor cu care va lucra candidatul etc. Impreuna cu clientul se discuta si „pachetul salarial” avut in vedere pentru postul respectiv.
„Vanatorii de capete” nu recurg niciodata la procedurile obisnuite de recrutare si selectie. Trebuie retinut ca majoritatea candidatilor sunt contactati initial de firma de head hunting, si nu invers. Consultantii sunt cei care propun intalniri candidatilor, intalniri care, de cele mai multe ori, se desfasoara sub forma de discutii libere. Foarte rar, aceste conversatii seamana cu interviul propriu-zis care se sustine la o firma de recrutare. Dupa discutiile cu candidatii, se face o prima selectie si se intocmesc dosare preliminare, cu toate informatiile disponibile despre persoanele avute in vedere, dupa care are loc o intalnire cu clientul. Cu dosarele in fata si cu informatiile pe care le mai ofera consultantul, se incearca sa se contureze optiunile. Spre deosebire de firmele de recrutare, unde clientul intalneste cinci, sase sau chiar zece candidati, in cazul firmelor de head hunting, clientul se intalneste cu unul sau doi, cel mult trei candidati. De regula, consultantul participa la negocierile finale intre candidat si client, de exemplu pentru chestiuni de procedura, de legislatie etc.
In Romania, firmele care se ocupa de recrutarea si selectia de personal nu s-au specializat intr-atat de mult, asa incat majoritatea ofera deopotriva servicii pentru candidati aflati la inceput de cariera, cat si pentru specialisti cu experienta deosebita. Pentru a usura relatia cu astfel de agentii de resurse umane, am incercat sa realizam un profil al celor mai cunoscute firme care functioneaza in acest moment pe piata fortei de munca.
Firmele aflate in baza noastra de date au primit o lista cu 12 intrebari, in functie de care s-au sintetizat serviciile si modul de lucru specific. Din cele douazeci de firme contactate, au raspuns pana la data limita fixata doar cele a caror descriere se regaseste in aceste pagini.
Din pacate, doar una singura a raspuns la ultima intrebare din lista, formulata tocmai pentru a putea oferi cititorilor o dimensiune mai exacta asupra sanselor de a-si gasi un loc de munca prin intermediul procedurii standard de directionare a CV-ului spre agentiile de profil. Procentul estimat de specialistii de la Pluri Consultants indica o realitate intalnita cam peste tot in lume: doar unul din zece CV-uri trimise de candidati intra in atentia recrutorilor. Pe zi, se primesc mai multe sute de CV-uri !
Sfaturi si pentru unii, si pentru altii
Cum recunoaste un candidat o firma de recrutare si selectie de calitate:
1. Firma nu percepe niciodata taxe sau comisioane
2. Acorda consiliere profesionala gratuita
3. Respecta termenele si orele fixate pentru intalnire/interviuri
4. Este incontinuu informat cu privire la desfasurarea proiectului/procesului de selectie
5. I se comunica rezultatele testelor la care participa
6. Este informat cu privire la rezultatele obtinute la interviul de selectie
7. I se garanteaza o totala discretie asupra persoanei, pentru a nu avea neplaceri la actualul loc de munca
8. Primeste o descriere exacta a postului oferit, a conditiilor de munca si a perspectivelor profesionale in cadrul firmei care angajeaza
9. Beneficiaza de consiliere in alcatuirea formelor de angajare, dar si in perfectarea sau imbunatatirea relatiei cu angajatorul.
Costurile unei recrutari
Firmele de recrutare abordeaza diferite metode financiare in perfectarea contractelor:
· sume fixe, care se stabilesc/negociaza in functie de postul pentru care se face recrutarea;
· procente (25-30%, in functie de pozitie sau de numarul de posturi pentru care se recruteaza) din salariul brut anual pe care il plateste firma candidatului.
Comisionul este platit numai de angajator. Niciodata firmele serioase de recrutare si selectie nu percep taxe de la candidati pentru a fi inclusi in baza lor de date.