Miza este un volum al afacerilor estimat la circa trei miliarde de euro, cu o rata anuala de crestere de peste 20%
Expansiunea din ultimii ani a sectorului constructiilor a dus la dezvoltarea la fel de spectaculoasa a afacerilor cu materiale de constructii. O felie consistenta din acest tort apartine companiilor straine, iar putinele firme cu capital romanesc sunt curtate de investitori din afara granitelor.
Fie ca este vorba de fonduri de investitii, fie de companii mari din domeniu, toata lumea stie ca piata romaneasca de constructii si, implicit, cea a materialelor de constructii se afla la inceputul unei curbe ascendente, inca departe de a atinge punctul maxim. De la producatorii de ciment, de gresie, faianta si pana la cei care fabrica vopsele, toti au resimtit efectul pozitiv al exploziei constructiilor de apartamente, al cresterii numarului de cladiri de birouri si de hoteluri.
De exemplu, compania suedeza de investitii Oresa Ventures a anuntat, la inceputul acestei luni, preluarea unui pachet de actiuni de la producatorul de lacuri si vopsele Guzu Chim, companie aflata intre primele trei pe piata romaneasca de profil. Tranzactia s-a ridicat la circa noua milioane de euro. Aceasta achizitie are loc la mai putin de un an de cand fondul de investitii Advent International a cumparat un alt mare producator de lacuri si vopsele, compania Dufa Romania, in urma unei tranzactii de peste 17 milioane de euro. Mai mult decat atat, si societatea Policolor are peste 80% din actiuni in portofoliul a trei fonduri de investitii.
Dar si alte domenii ale sectorului de materiale de constructii au starnit interesul firmelor straine. Grupul austriac Lasselsberger a cumparat, in ultimii doi ani, tot ce era mai important pe piata de placi ceramice (gresie si faianta) din Romania. Dupa ce a achizitionat societatile Sanex Cluj si Mondial Lugoj, Lasselsberger si-a adjudecat si pachetul majoritar la grupul ungar Zalakeramia, fostul proprietar al Cesarom Bucuresti. Un alt “greu” pe piata materialelor de constructii este Wienerberger Sisteme de Caramizi, reprezentanta in Romania a grupului austriac Wienerberger. Compania detine doua mari fabrici in Romania, una la Sibiu si cea de-a doua langa Targoviste.
Dar cele mai cunoscute nume de pe piata sunt cei trei mari producatori care isi impart frateste piata cimentului: Lafarge (Franta), Carpatcement (Germania) si Holcim (Elvetia).
“Piata cimentului din Romania este in dezvoltare, in timp ce piete din regiune, precum cele din Ungaria, Polonia si Cehia, sunt stabile si mature”, explica Mihai Rohan, directorul general al Carpatcement Holding si presedinte al CIROM, asociatia de profil din industria cimentului. Intr-adevar, potrivit datelor CIROM, in anul 2003, consumul de ciment pe cap de locuitor in Romania a fost de circa 225 kilograme, in 2004 a crescut pana la aproximativ 256 kilograme, pentru ca in 2005 sa atinga 276 de kilograme pe cap de locuitor. Potentialul pietei este inca departe de a fi atins, daca ne comparam cu alte tari din zona. In Cehia, spre exemplu, consumul de ciment pe cap de locuitor este de 450 de kilograme, iar in Ungaria, volumul este aproape dublu fata de Romania, adica 500 de kilograme. Ca sa nu mai vorbim de tari precum Spania, unde se construieste enorm, si asta se reflecta in consumul de ciment estimat la peste 1.000 de kilograme pe cap de locuitor.
Cu toate acestea, Mihai Rohan crede ca Romania are un potential de dezvoltare mult mai mare decat pietele din jur, datorita faptului ca, in ultimii ani, s-au facut mult mai putine investitii in proiectele de infrastructura decat in celelalte tari, investitii care insa vor urma din perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. “Din datele statistice disponibile in acest moment, estimam ca piata interna a cimentului s-a ridicat in 2005 la aproximativ 6,1 milioane tone, inregistrand un salt de aproximativ 10% fata de 2004. Unul dintre factorii care au influentat aceasta crestere a fost reprezentat de conditiile meteo favorabile, care au permis continuarea lucrarilor de constructii pana in luna decembrie”, mai spune Rohan. El adauga ca si volumul mare al lucrarilor de constructii, care au avut loc ca urmare a inundatiilor, a contribuit la cresterea pietei. “Pentru 2006, estimam ca piata cimentului va inregistra o crestere de aproximativ 10%”, prognozeaza Rohan.
Dar nu toate lucrurile in domeniu stau pe roze si nu e sigur ca entuziasmul producatorilor de materiale de constructii inseamna un plus si pentru constructori. “Pretul cimentului romanesc este printre cele mai mari din Europa, dictat fiind de consortiul celor trei. La fel si la otel, unde dicteaza indienii de la Sidex”, spune Liviu Daschievici, expert in domeniul constructiilor si fost director al asociatiei de profil timp de un deceniu. El crede ca, si in acest an, materialele de constructie se vor scumpi cu peste 20% in medie, ceea ce se va reflecta in cresterea pretului lucrarilor de constructii.
Piata cimentului
creste de nota 10
In fiecare din ultimii ani, piata interna a cimentului a crescut cu 10%. Ajunsa anul trecut la circa sase milioane de tone, este departe inca de maximul istoric de peste zece milioane de tone, atins in 1988.
Ei gandesc “constructiv”
• Lafarge (Franta), Carpatcement (Germania) si Holcim (Elvetia) impart aproape intr-un mod egal piata cimentului din Romania. Anul trecut cei trei au intrat in vizorul Consiliului Concurentei, care i-a acuzat (si amendat ulterior) pentru politici de preturi neconcurentiale.
• Lasselsberger (Austria) a cumparat, in ultimii doi ani, toti cei trei mari producatori de placi ceramice din Romania. Mai intai si-au trecut in portofoliu Sanex Cluj si Mondial Lugoj, dupa care au preluat pachetul majoritar al grupului ungar Zalakeramia, proprietarul Cesarom Bucuresti.
• Mittal Steel Galati, cel mai mare importator si exportator roman, deopotriva, este liderul pietei siderurgice romanesti. Constructorii au acuzat in multe randuri compania anglo-indiana ca practica preturi mult prea mari.
• Canam Steel Brasov (Canada), profilata pe proiectarea si constructia de hale industriale si imobile pe structuri metalice