In urma cu trei ani, doi reprezentanti ai companiei Coca-Cola Romania transportau in avion spre Bruxelles un borcan cu socata. Aceasta urma sa fie folosita drept mostra de catre departamentul de cercetare si dezvoltare al companiei, care trebuia sa pregateasca o reteta ce putea fi fabricata la nivel industrial. Ideea de a introduce Fanta cu aroma de soc si lamaie a fost lansata dupa ce directorul general de atunci al Coca-Cola a baut socata romaneasca facuta in casa. Una dintre
In urma cu trei ani, doi reprezentanti ai companiei Coca-Cola Romania transportau in avion spre Bruxelles un borcan cu socata. Aceasta urma sa fie folosita drept mostra de catre departamentul de cercetare si dezvoltare al companiei, care trebuia sa pregateasca o reteta ce putea fi fabricata la nivel industrial. Ideea de a introduce Fanta cu aroma de soc si lamaie a fost lansata dupa ce directorul general de atunci al Coca-Cola a baut socata romaneasca facuta in casa.
Una dintre primele arome lansate pe piata din Romania a fost, insa, Fanta fructe de padure. Cercetarile facute la acel moment au relevat faptul ca adolescentii din Romania cautau un nou produs, cu gust special si cu personalitate bine definite. La momentul respectiv, aroma de fructe de padure a fost cea mai populara alegere din cele opt pe care consumatorii romani au fost invitati sa le incerce.
A urmat apoi lansarea produselor Fanta Shokata si Fanta Madness. Cea mai recenta aroma din gama, Fanta Visine, a fost lansata in primavara acestui an. si lucrurile nu se opresc aici. Unele dintre aceste produse urmeaza sa fie exportate in tarile din intreaga regiune.
Cercetarea sta la baza deciziilor multinationalelor
Cunoasterea valorilor culturale locale si, implicit, intelegerea preferintelor consumatorilor sunt esentiale pentru stabilirea strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung a companiilor din domeniul FMCG (bunuri de larg consum). Prin urmare, majoritatea jucatorilor de pe piata produselor alimentare acorda o importanta deosebita studiilor de cercetare a comportamentului consumatorilor romani. Pe baza rezultatelor obtinute, companiile creeaza marci si produse special dedicate pietei autohtone.
“Pornind de la cunoasterea pietei locale si, implicit, a intelegerii preferintelor consumatorilor am ajuns sa ne gandim la posibilitatea de a dezvolta arome in cadrul gamei de produse Fanta”, precizeaza Valentina Baicuianu, Public Affairs and Communication Manager Coca-Cola Romania.
Oferirea unor produse specifice care sa tina seama de gusturile locale face parte si din politica grupului Orkla. Liniile de productie legume-fructe de la Targoviste au fost achizitionate anul trecut pe baza unor studii la nivel de piata si consumator.
“Pentru cercetare, alocam anual circa 15% din bugetul
de marketing.”
Valentina Baicuianu, Public Affairs and
Communication Manager Coca-Cola Romania
La scurt timp, Orkla Foods Romania a lansat gama de gemuri marca “Bunatati de la Bunica”. Potrivit unui recent studiu realizat de MEMRB, in luna mai a acestui an, s-a situat pe locul intai, in valoare, pe piata gemurilor din Romania. “Am consultat gospodine din intreaga tara, le-am aflat preferintele, iar retetele pe care le-am pus in productie au fost cele pe care focus grupurile le-au considerat cele mai tentante. Asa se explica de ce gemurile din Polonia sunt diferite de cele din Romania sau Norvegia”, spune Aliz Kosza, director general executiv Orkla Foods Romania, companie ce aloca anual cercetarii comportamentului consumatorilor peste 6% din bugetul de marketing.
Potrivit directorului de marketing al companiei Supreme Group, Cristian Stancu, studiile calitative si cantitative pe care firma le desfasoara cu regularitate au stat la baza dezvoltarii portofoliului de produse, prin lansarea si construirea de branduri care sa raspunda nevoilor consumatorilor. Printre acestea, se numara tableta “value for money” marca Novatini si biscuitii Ulpio. Suma alocata de Supreme Group studiilor privind comportamentul consumatorilor se situeaza in jurul valorii de 5% din bugetul anual.
In acest moment, consumatorul roman are la dispozitie optiuni multiple, astfel ca in domeniul bunurilor alimentare de larg consum, unul dintre cele mai dinamice segmente economice, concurenta devine extrem de acerba. Prin urmare, este de asteptat ca bugetele alocate de companiile multinationale pentru cercetarea comportamentului consumatorilor romani sa creasca semnificativ in viitorul apropiat.
De altfel, statisticile oficiale arata ca, in 2004, piata de cercetare de marketing si sondare a opiniei publice din Romania a avut un trend ascendent comparativ cu anul precedent. Firmele de cercetare de piata din Romania au cumulat, in 2004, o cifra de afaceri cu aproximativ sase milioane de dolari mai mare fata de anul anterior.
Structura industriei de cercetare de piata in 2004
In 2004, din totalul industriei de cercetare de piata din Romania, care potrivit SORMA (Societatea Romana de Marketing si Sondare a Opiniei Publice) a inregistrat o valoare de peste 18 milioane de dolari, cele mai mari sume au fost alocate studiului consumatorilor (85%).
Sursa: SORMA
Consumatorii “dicteaza” si cresterea productiei
• Orkla Foods Romania va investi peste doua milioane de euro in platforma Ardealul din Covasna, pe care a preluat-o in luna mai a acestui an, si in platforma de la Craiova, unde compania are proiecte de extindere a capacitatii de productie la sectiile de mustar, sosuri si ketchup.
• Tuborg Romania se afla in prezent in plin proces de extindere a productiei. “In 2004, am montat trei tancuri noi de fermentare, care au asigurat o capacitate de productie de 1,2 milioane de hl de bere anual, iar in acest an vom extinde capacitatea de productie la 1,4 milioane hl”, a precizat Catalin Ignat, Marketing Manager Tuborg Romania. Pentru cercetare compania aloca intre 8% si 10% din bugetul anual de marketing.