A alterat criza imaginea de bun angajator a companiilor care ani de-a rândul au intrat în topul realizat de Institutul Great Place to Work? Ediţia pe 2010 a clasamentului arată că, dimpotrivă, zeci de firme, inclusiv din România, au câştigat la acest capitol, investind în angajaţi.
Un număr de 14 companii din cele mai bune 100 de companii pentru care americanii vor să lucreze au activităţi şi în România, majoritatea oferind salariaţilor autohtoni pachete de beneficii similare celor practicate în ţara de origine. SAS, o multinaţională cu activităţi în domeniul soluţiilor de business, este pe primul loc în clasamentul realizat de Institutul Great Place to Work (GPW). „SAS US impune tuturor birourilor din lume aceeaşi strategie faţă de propriii angajaţi“, afirmă Silvia Bolohan, marketing specialist la SAS România, referindu-se la politica globală de resurse umane a companiei. Iar această politică nu se găseşte doar în cadrul acestei organizaţii, fiind o tendinţă generală. „În timp ce aspectele de detaliu depind de condiţiile şi practicile din fiecare piaţă locală, ca şi cererile angajaţilor, sediile centrale ale multinaţionalelor se concentrează asupra unei abordări unitare a acestor practici şi a felului în care reflectă ele cultura companiei, precum şi a rolului pe care îl joacă în atingerea obiectivelor stabilite de companie“, a declarat, pentru Capital, Palle Ellemann, managing director al Great Place to Work Institute Europe.
Flexibilitatea oferită angajaţilor pare a fi elementul care diferenţiază companiile „normale“ de cele de top. Astfel, atât SAS, cât şi Cisco (poziţionată pe locul 16 în clasamentul celor mai buni angajatori din SUA, companie prezentă şi pe piaţa românească), oferă angajaţilor posibilitatea de a lucra de acasă. Conform statisticilor companiei, angajatul tipic la nivel mondial lucrează de acasă de două ori pe săptămână, fapt din care rezultă mai multe beneficii, primul dintre ele fiind timpul economisit în trafic. Flexibilitatea de care dă dovadă compania în politica de resurse umane s-a manifestat anul trecut şi prin introducerea sistemului TelePresence, o soluţie pentru întâlniri virtuale. De asemenea, au fost introduse şi alte „instrumente de colaborare online în biroul din România, care au redus semnificativ nevoia de a călători, ceea ce, pe lângă economiile de cost, a avut drept rezultat un echilibru mai bun între viaţa profesională şi cea personală, mai ales că activitatea companiei se desfăşoară pe multiple fuse orare“, spune Cristian Popescu, director general interimar la Cisco România.
Servicii de sănătate, fitness şi masaj
„Lucrul de acasă nu este un beneficiu per se“, spune Adrian Stanciu, partener la Human Synergistics. „Este un fel al organizaţiilor moderne de a face faţă realităţii că angajaţii au nevoie de mai multă flexibilitate în programul de lucru. Acest tip de aranjament e valoros şi pentru angajator, care poate cere astfel mai mult de la angajaţi, pentru că cei din urmă pot livra de oriunde s-ar afla“, adaugă el.
Dar care sunt celelalte beneficii acordate salariaţilor şi care au propulsat în top aceste companii? Angajaţii SAS România, de exemplu, se bucură de un abonament complet pentru servicii medicale private şi iPhone. Iar dificultăţile economice din 2009 nu au redus lista beneficiilor, pentru că nici compania nu a dus-o rău. „SAS este o companie care produce şi vinde soluţii de business în special acolo unde sunt probleme de business“, explică Silvia Bolohan. „Criza mondială nu a făcut decât să ne «ajute» să identificăm mai repede departamentele sau activităţile clienţilor noştri care nu aduc eficienţa dorită“.
Nici la Microsoft nu s-au redus avantajele acordate salariaţilor. „Paleta de beneficii oferite de Microsoft se întinde de la asigurări de viaţă şi sănătate la acces la sport, masaj, dental plan şi multe altele“, detaliază Cosmin Bordea, director de resurse umane în cadrul companiei.
Bogdan Viaşu, director general la Novo Nordisk România, spune că se „oferă angajaţilor securitate financiară, salarii competitive şi un sistem de bonusare bazat pe performanţă, implementat la nivelul întregii organizaţii“. În schimb, la KPMG, accentul se pune pe pregătirea constantă a angajaţilor. „Am oferit încontinuu cursuri şi promovări ca şi în anii precedenţi şi acelaşi nivel de beneficii. Am oferit creşteri salariale corespunzător cu rezultatele obţinute şi pentru sporirea responsabilităţilor“, spune, despre anul 2009, Şerban Toader, senior partner la compania de audit şi consultanţă. Evident, continuarea investiţiei în angajaţi într-un an de criză, când mai toţi jucătorii de pe toate pieţele au trecut la măsuri dure de restructurare, incluzând tăieri de salarii şi disponibilizări, poate părea o decizie riscantă. Nu şi pentru cei care au intrat şi în ediţia pe 2010 a topului angajatorilor, care au înţeles că angajaţii valoroşi trebuie motivaţi în plus în astfel de perioade, tocmai pentru a fi mai productivi.
Lucrul de acasă este o soluţie win-win: angajaţii sunt mai mulţumiţi, şi compania e mai performantă.
Adrian Stanciu, partener, Human Synergistics România