Președintele ASSAI, Cristian Muntean acuză conducerea ASF că a blocat în permanență proiectul EximAsig de intrare pe piața RCA, „una dintre solutiile de rezolvare a crizei transportatorilor”. „Apreciem intenția parlamentului de a audia pentru a patra oara în ultimii doi ani pe președintele ASF, Misu Negritoiu, fără niciun rezultat concret până în prezent. ASSAI atrage atenția parlamentarilor asupra faptului că poarta responsabilitatea numirii și menținerii în functie a acestui personaj. Numirea în funcția de președinte al ASF a unui personaj format în perioada comunistă, care a lucrat în comerțul exterior și care la începutul anilor ’80 a fost șef al agenției economice de la Los Angeles și atașat al României la Jocurile Olimpice de vara din Los Angeles, fără ca dânsul să fi fost vreun “Ilie Nastase în tenis”, ci un funcționar apropiat de niște instituții care au terorizat poporul român până în decembrie 1989, ne confirmă faptul că parcursul și destinul ultimilor 26 de ani ai acestei țări a stat în mâna unor astfel de personaje promovate în funcții cheie de către clasa politică”, a declarat Cristian Muntean.
Acesta a menționat că în luna septembrie 2016, prețul mediu al RCA în România, pentru un camion, a fost de 12.500 lei (2.777 Euro). „Până în luna iunie 2015, prima medie RCA la un camion de peste 16 tone, clasa B0, era de aproximativ 4.000 lei. Prima medie RCA pentru acest tip de autovehicul a crescut cu 330% în 2016, ajungând și la aberații de preț de peste 20.000 ron. Prețul mediu în UE al acestui produs, pentru acest tip de autovehicul, este de aproximativ 2.000 de euro. Prețurile încep de la 700 euro – prețul mediu în Bulgaria și sfărșesc cu aproximativ 2.800 euro – prețul mediu în Germania, aceasta fiind considerată cea mai scumpă țară pentru produsul RCA din UE”, a precizat Muntean.
ASSAI amintește principalele „performanțe” ale Autorității de Supraveghere Financiară, după doi ani de președinție ai lui Mișu Negrițoiu:
Competitivitatea pieței
Din 2014 până în prezent, primii doi jucători din piața RCA au fost excluși de pe piață (Astra și Carpatica), iar alte două societăți de asigurări cu cota importanță în piața RCA se află sub administrare specială. Consiliul Concurenței confirmă faptul că piața de asigurări românească se îndreaptă spre un model de tip oligopol.
Buna funcționare a pieței
În această perioadă, din cauza necunoașterii pieței a fost lansat un val de legi și norme care încălcau principiile concurenței și care ulterior au fost corectate. (Exemplu: plafonarea tarifelor service-urilor auto, stabilirea arbitrară a daunei totale, etc)
Promovarea încrederii în aceste piețe
Încrederea consumatorilor în piața asigurărilor este la cote nemaintâlnite prin limitarea garantării despăgubirilor acordate de către FGA la maxim 100.000 euro, deși limitele RCA sunt de 5.000.000 euro pentru daune morale și 1.500.000 euro pentru daune materiale! Reamintim faptul că aproximativ 8.000 de păgubțti ai Astra, peste 30.000 de păgubiți ai Carpatica și aproximativ 1.900 de asigurați ai Forte Asigurări nu și-au primit până în prezent, despăgubirile legale pentru pagubele suferite.
Protectia operatorilor și investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase
Forțarea falimentelor a două companii de asigurări românesti Astra Asigurări și Carpatica Asig. În cazul Astra Asigurări, administratorul judiciar și lichidatorul au făcut parte din același grup de firme, lichidatorul avand obligația de a verifica activitatea administratorului!
Alte performanțe ale ASF din ultimii 2 ani:
– Președintele ASF s-a angajat în fața Parlamentului României, la audierea din data 9 decembrie 2014, în care i-au fost solicitate explicații pentru creșterea RCA cu peste 250% din acel an, pentru categoria tinerilor, că în anul 2015, “prețul RCA va creste doar cu 3-5%”. Și s-a tinut de cuvânt! Vedeți creșterile de preț pentru transportatori.
– Președintele ASF s-a angajat în scris față de transportatori, printr-un protocol, ca tarifele RCA nu vor crește cu mai mult de 50% față de iunie 2015, dar creșterile de tarife sunt de peste 300% comparativ cu perioada considerată de referință.
– A blocat în permanență proiectul EximAsig de intrare pe piața RCA, una dintre soluțiile de rezolvare a crizei transportatorilor. În urmă cu o săptămână, în urma presiunii mediatice puternice, a anunțat că susține acest proiect (din vorbe).
– Au fost afectate puternic industriile conexe: numărul brokerilor de asigurări s-a redus cu 50% în ultimii 2 ani și peste 700 de unități service au intrat în faliment din cauza neplății daunelor din partea firmelor de asigurări nesupravegheate de către ASF.
– Realitatea expusă în Raportul Milliman și ascunsă de către ASF, este că daunele reprezintă între 13 – 40 % din valoarea unei polițe RCA, restul fiind alte cheltuieli ale asigurătorilor!
Alinierea salariilor din toata structura organizației
"Aceasta este probabil, singura performanță a acestei instituții. Din cauza unui personaj toxic, propus și susținut până în prezent de către un anumit partid politic, piața de asigurări din România s-a întors în timp, acum 26 de ani, când prețul unui produs era stabilit de către instituțiile statului. Acesta este modelul de economie de piață proiectat în “Epoca de aur”, de către “Doctorul Honoris Causa” din Dăbuleni, Mișu Negrițoiu” a încheiat Cristian Muntean.