Peste zece mărci de lux fac pasul decisiv pe piaţa românească, fie în acest an, fie anul viitor: Christian Dior, Versace Haute Couture, Ralph Lauren, Christian Lacroix, Lamborghini, Yves Saint-Laurent sau Stella McCartney. Fie că vor veni în franciză, fie cu reprezentare directă, mărcile de prestigiu s-au lăsat convinse de investitorii autohtoni că prezenţa lor în România ar putea fi profitabilă. Costurile sunt însă pe măsură, iar spaţiile de prezentare, limitate.
Peste zece mărci de lux fac pasul decisiv pe piaţa românească, fie în acest an, fie anul viitor: Christian Dior, Versace Haute Couture, Ralph Lauren, Christian Lacroix, Lamborghini, Yves Saint-Laurent sau Stella McCartney. Fie că vor veni în franciză, fie cu reprezentare directă, mărcile de prestigiu s-au lăsat convinse de investitorii autohtoni că prezenţa lor în România ar putea fi profitabilă. Costurile sunt însă pe măsură, iar spaţiile de prezentare, limitate.
Dificil să le creezi, şi mai dificil să le ambalezi şi foarte greu să le vinzi, în schimb, asigură profituri extrem de atractive, la capătul eforturilor unei astfel de investiţii. Se pare că nimic nu e mai dificil decât afacerile cu produse de lux, la care visează toată lumea, dar puţini şi le permit. Şi mai puţini pot şi ştiu să le vândă pe piaţa românească. În ciuda faptului că sunt destui care aleargă după un Bentley, până la Viena, sau după ultimul model al unei linii Christian Dior, până la Milano, comercializarea unor astfel de produse direct în România a rămas până acum doar la stadiul de intenţie ori s-au soldat cu adevărate eşecuri. Stau mărturie încercările unor branduri renumite, precum Vivienne Westwood, Paco Rabanne sau Sonia Rykiel, ale căror reprezentanţe în România au avut o viaţă scurtă. La fel, proiectul Luxury Department Store, dezvoltat de CPP Management Consultants, a rămas doar pe hârtie, după retragerea holdingului Grivco din afacere. „Proiectul a mai fost prezentat unor potenţiali investitori, însă discuţiile nu s-au materializat până în prezent“, spune Oliver Petcu, managing partner la CPP.
Şi totuşi, mai mult de zece branduri de lux vor veni în România în acest an sau în anul viitor, iar semnele că nu vor avea aceeaşi soartă cu a încercărilor precedente sunt tot mai demne de luat în seamă. Demersul este însă unul dificil. „Cu siguranţă, în centrele comerciale aflate în construcţie nu vor intra mărci sau producători de lux. Aceştia caută alte locaţii, în zone centrale, gen Calea Victoriei (cazul magazinului Versace, deschis anul trecut)“, spune Cătălin Botezatu, creator de modă care a încercat atragerea Armani în România. „Nu cred că o firmă românească poate aduce un brand de lux. Condiţiile impuse de aceştia sunt cumplite. Garanţii foarte mari, locaţii speciale, stilul de amenajare a magazinelor trebuie să fie conform unor standarde. Ţi se impune ce marfă să cumperi şi de ce sumă să cumperi. Iar ţările din sud-estul Europei primesc de obicei cam ce rămâne, chiar dacă sunt colecţii noi“, adaugă Botezatu.
Dar cum a reuşit să se impună Versace Jeans? „Condiţiile de a obţine franciza sunt foarte dure, în sensul că poziţionarea spaţiului trebuie să fie în zonă ultracentrală, arhitectura şi mobilierul trebuie făcute conform standardelor lor, iar investiţia depăşeşte 2.000 de euro pe metru pătrat“, spune Gergana Diaconu, directorul general al Versace Jeans România. „Este o investiţie pe termen lung, trei-cinci ani, şi care se amortizează în condiţiile în care creşte nivelul de trai pe piaţa respectivă“, adaugă ea. Dar, după ce a testat piaţa cu linia Versace Jeans, reprezentanţa românească a celebrei case de creaţie va plusa, aducând din sezonul viitor şi linia Versace Haute Couture. Semn că „luxury business“ devine o afacere şi la noi.
Pentru Gergana Diaconu, însă, următoarea perioadă va fi aglomerată la propriu, deoarece aproape toate mărcile care şi-au anunţat intrarea ţintesc aceleaşi spaţii, pe Calea Victoriei din Bucureşti, singura opţiune, în cazul caselor de modă sau al producătorilor de accesorii, pentru deschiderea unor magazine „cu ştaif“.
„Pot să confirm intrarea pe piaţă a mărcilor Paul&Shark şi Polo Ralph Lauren. Locaţia acestora va fi cel mai probabil pe Calea Victoriei“, spune Răzvan Blid, directorul general al companiei de consultanţă în domeniul francizelor CHR Consulting. Pe aceeaşi arteră s-a deschis şi magazinul multi-brand Victoria 46, fiind primul proiect de anvergură pe piaţa de lux din România, cu un design realizat de unul dintre cei mai importanţi arhitecţi europeni, cu un concept minimalist, necesitând o investiţie de peste un milion de euro.
Pe o suprafaţă de 600 mp, Victoria 46 prezintă pentru sezonul primăvară-vară 2007 primele linii ready-to-wear şi accesorii de la Roberto Cavalli, Balenciaga, Chloe, Matthew Williamson, Alexander McQueen, Missoni, John Richmond, Baldessarini, Dsquared2, precum şi colecţiile de jeans de la 7 for All Mankind şi Rock&Republic. Din sezonul toamnă-iarnă 2007-2008, colecţiilor deja menţionate li se vor adăuga liniile ready-to-wear şi accesorii de la Yves Saint-Laurent, Iceberg, Lanvin, Stella McCartney, liniile de jeans Marc by Marc Jacobs, True Religion şi Notify Jeans, precum şi colecţiile exclusive de pantofi şi accesorii Givenchy, Christian Lacroix, René Caovilla şi Marc Jacobs. „Colecţiile sunt comandate direct de la marile case de modă, în showroom, cu şase luni înainte, special pentru piaţa din România, şi au preţuri aliniate celor din Paris şi Milano“, spune Irina Radu, directorul general al companiei Solmar Grup, care deţine magazinul Victoria 46. „Din sezonul de primăvară-vară viitor, surpriza pe care o pregătim pentru clienţii români se referă la Christian Dior“, adaugă ea.
Dar de ce se înghesuie toţi pe Calea Victoriei? Deşi a intenţionat să schimbe locaţia magazinului Escada, marcă pe care o reprezintă în România şi pentru care a investit 200.000 de euro, Romaniţa Iovan a rămas tot pe artera din centrul Capitalei „din cauza faptului că nu am identificat o ofertă convenabilă în centrele comerciale care se construiesc în Bucureşti“, spune ea.
„Locaţiile stradale sunt o problemă, sunt puţine, scumpe şi nu generează cu adevărat un trafic pietonal, de altfel nici nu avem o arteră comercială pietonală consacrată! Mall-urile nu se pretează pentru brandurile de lux, pentru că clientul de mall e tânărul cu venituri medii“, crede Răzvan Blid de la CHR. „Totuşi, opinez că nu acesta e singurul impediment în calea venirii brandurilor de lux. Ar fi şi piaţa eterogenă, produsele de substitut, falsurile şi piaţa de lux prezentă mai mult în Bucureşti şi prea puţin în alte oraşe“.
Cu toate acestea, 2007 este anul care va deschide piaţa românească pentru produsele de lux reprezentate oficial. „Studiile arată că afacerea ar putea fi rentabilă începând din acest an, e o chestiune de maturizare a pieţei, de stabilitate economică, dar şi de identificare de parteneri de încredere şi potenţi financiar care să opereze brandurile respective“, adaugă Blid. Astfel, vom asista şi la primele francize de câteva milioane de euro, dar şi la intrarea unor producători de lux sub nume propriu. Porsche România va aduce oficial Lamborghini şi Bentley. „În acest moment, încă evaluăm investiţia, care nu se va limita doar la mărcile Bentley şi Lamborghini, ci va fi una «premium», va include Audi şi Porsche în aceeaşi locaţie din Pipera şi este estimată să depăşească suma de zece milioane de euro“, spune Günther Seifert, director general Porsche România. „În anul 2005, am văzut aproximativ 15 livrări de Bentley către România, prin reprezentanţa din Viena, iar în 2006 numărul crescuse deja la 26. Avem numeroase persoane interesate, dar care aşteaptă să achiziţioneze o asemenea maşină doar când va exista un dealer local şi service autorizat în Bucuresti“, încheie acesta.
Românilor le place luxul
Mărcile de lux sunt relativ rare pe piaţa românească, insignifiantă în comparaţie, de exemplu, cu cea americană, care valora 12 miliarde de dolari în 2003. Probabil cele mai folosite şi mai cunoscute produse de lux de pe piaţa românească, alături de cele de îmbrăcăminte, sunt automobilele şi băuturile fine.
Întotdeauna, alături de Gucci, Versace, Vuitton, Dior, Dolce&Gabbana sau Prada pot fi aşezate branduri precum Rolls Royce, Lamborghini, Bentley, Aston Martin. Spre deosebire de alţi est-europeni, precum maghiarii, care preferă să urmeze tendinţa germană (produse sigure şi de calitate), românii sunt mai înclinaţi spre lux, chiar dacă veniturile lor nu permit încă o dezvoltare deosebită a pieţei de profil.
Românii cu bani, consumatori de lux, au devenit din ce în ce mai educaţi. Călătorind în marile capitale ale lumii, aceştia îşi fac cumpărăturile din magazinele exclusive ale marilor mărci de lux şi apreciază identitatea de marcă a fiecărui brand.
Alte mărci reprezentate pe piaţa românească sunt Alexander McQueen, Roberto Cavalli, iar pe Calea Victoriei pot fi găsite şi alte companii celebre, precum Ermenegildo Zegna şi Pal Zileri, în magazine monobrand deschise recent.
Creştere anuală de câteva procente
Şi vânzările de automobile de lux au înregistrat creşteri, românii achiziţionând anul trecut aproape 30 de Bentley, iar importatorii, Porsche România, estimează creşteri atât pentru această marcă, cât şi pentru Lamborghini. Sunt cunoscute deja personaje care deţin Rolls Royce, Maybach sau Aston Martin.
De altfel, strada bucureşteană nu este complet lipsită de spectacolul brandurilor de lux, o poşetă Vuitton sau Prada nefiind chiar o minune, la fel ca şi în cazul mărcilor deţinute de grupul Gucci, cum sunt Yves Saint-Laurent, Balenciaga sau Stella McCartney.
Identic, o pereche de pantofi René Caovilla, în ciuda preţului, este extrem de apreciată de cei care au avut posibilitatea să descopere această marcă. Creşterea anuală a pieţei interne de profil este de circa 5%, mai mare în cazul băuturilor fine, auto şi decoraţiuni interioare, unde majorarea se apropie de 10%.
În România, din lipsa unei zone dedicate magazinelor de lux, cu excepţia Căii Victoriei, extinde-
rea acestor mărci este destul de dificilă.
Brandul Paul&Shark există încă din 1921 şi în prezent beneficiază de serviciile unui centru de cercetare şi dezvoltare, unde sunt analizate materialele folosite. Produsele sunt distribuite la New York, Roma, Paris şi Berlin, iar în România sunt aduse de grupul Solmar.
Sub brandul Ralph Lauren se comercializează o gamă diversă de produse, de la produse pentru grădină sau plajă până la accesorii, mobilă şi îmbrăcăminte sport sau de lux.
Prima colecţie Marc Jacobs a fost prezentată în 1986. Stilistul a încheiat un parteneriat cu Robert Duffy, în vederea realizării unei colecţii pentru Ruben Thomas Inc., parteneriat extins ulterior. Această marcă este distribuită pe piaţa internă de grupul Solmar.
Liu Jo cuprinde mai multe mărci dedicate mai multor categorii de public: Liu Jo, Liu Jeans, Ajay, L Jo şi Liu Jo Honey. Recent a fost lansată şi o colecţie de ceasuri, argintărie şi bijuterii. Distribuit în România de Blumarin.
Yves Saint-Laurent a fost o bună perioadă de timp asistentul lui Christian Dior. Colecţia primăvară-vară a fost lansată de curând şi cuprinde atât îmbrăcăminte, cât şi accesorii, parfumuri şi cosmetice. Brandul este distribuit de Solmar.
Printre mărcile produse de Christian Lacroix se află celebrele parfumuri Bazar, Christian Lacroix şi Tumulte. În colecţia primăvară-vară 2007 sunt incluse şi bijuterii, poşete şi alte accesorii. În România, brandul este comercializat de grupul Solmar.
Fiica celebrului Paul McCartney şi-a deschis prima casă de modă sub umbrela grupului Gucci. În 2007 a fost lansat CARE by Stella McCartney, primul produs organic de lux pentru protecţia pielii, în colaborare cu YSL Beauté. Distribuit de Solmar.
Anul 1963 a însemnat apariţia pe piaţa auto a unei mărci care a devenit rapid celebră, Lamborghini. Anul acesta, există posibilitatea să apară în România un dealer şi un service autorizat pentru Lamborghini. Importatorul este Porsche România.
Bentley a livrat 15 automobile pe piaţa autohtonă în 2005, numărul acestora crescând la 26 anul trecut. Şi pentru producătorul britanic de automobile de lux există posibilitatea apariţiei unui dealer şi a unui service autorizat sub umbrela Porsche.
RenÉ Caovilla este supranumit Cellini al pantofului. René creează încălţămintea pentru Valentino, Ferre, Galliano şi Ralph Lauren. Din atelierele designerului italian ies zilnic 300 de perechi de pantofi elaborate şi finisate manual, ce costă cam 35.000 de euro. Distribuit de Solmar.