Rominia este, probabil, unicul loc din lume unde o companie de telecomunicatii (MobiFon, detinatorul marcii Connex) s-a implicat itr-o afacere ce are ca obiect designul, crearea si vinzarea de imbracaminte. Ideea a pornit i urma cu trei ani, de la vicepresedintele de atunci al MobiFon, responsabil cu activitatea de marketing. Ca orice mare companie, MobiFon adoptase deja o anumita strategie privind modul i care trebuie sa se imbrace angajatii. Aceasta "moda" face parte din imaginea organizatiei,
Rominia este, probabil, unicul loc din lume unde o companie de telecomunicatii (MobiFon, detinatorul marcii Connex) s-a implicat itr-o afacere ce are ca obiect designul, crearea si vinzarea de imbracaminte. Ideea a pornit i urma cu trei ani, de la vicepresedintele de atunci al MobiFon, responsabil cu activitatea de marketing. Ca orice mare companie, MobiFon adoptase deja o anumita strategie privind modul i care trebuie sa se imbrace angajatii. Aceasta „moda” face parte din imaginea organizatiei, iar ideea de a vinde respectiva imagine a venit oarecum natural.
Michele Gaudette, vicepresedinte pentru marketing si vinzari la MobiFon, explica: „My X Mobileware a facut parte din strategia de iceput a companiei. Am dorit sa impunem o anumita imagine pe piata. Trebuie sa ai o prezenta dincolo de campaniile de marketing. Nu vindem un produs, ci un stil de viata”. Din punctul de vedere al vicepresedintelui, a fost un succes enorm si a diferentiat net imaginea MobiFon de cea a concurentei.
inchiderea afacerii cu haine, i jurul datei de 10 septembrie, are, i opinia doamnei Gaudette, o motivatie care tine de strategia firmei. „Dorim sa dezvoltam sectorul i care avem maxima competenta, telecomunicatiile, si serviciile de Internet. Este o chestiune de alocare de resurse. Am analizat optiunile si am decis sa pastram marca My X, pentru ca este un nume puternic pe piata”. in termeni financiari, evaluarile arata ca, i acest moment, numele My X valoreaza cel putin un milion de dolari.
intrebata cit a fost de profitabila activitatea de producere si vinzare de imbracaminte, conducerea MobiFon nu a dorit sa faca publice cifrele legate de rezultatele financiare. Estimarile facute de unul dintre fostii colaboratori ai MobiFon i proiectul My X apreciaza ca pierderile se cifreaza la citeva sute de mii de dolari. De ce? Aceeasi sursa indica greselile de management: o politica de preturi neadaptata categoriei de clienti carora li se adresa produsul, itirzierea i a dezvolta o retea nationala de magazine etc. Michele Gaudette admite ca este foarte dificil sa fii profitabil itr-o afacere i care datele problemei se schimba de la un sezon la altul si i care vinzarile depind de atit de multi factori.
500.000 dolari s-au investit i publicitate
Numele si logoul My X au fost create i octombrie 1998 de agentia Scala G. Walter Thompson si, mai tirziu, campania a cazut i sarcina agentiei Headvertising.
Conceptia produselor My X a apartinut Lisei Gulassa, designer care a lucrat i California pentru compania Levis. Lisa Gullasa a lucrat pentru MobiFon pina anul trecut, moment i care a fost ilocuita cu un designer originar din insulele Mauritius.
intreaga linie vestimentara a fost conceputa astfel icit sa se adreseze mai ales tinerilor, generatiei MTV. Motiv pentru care a si fost adoptat stilul specific al respectivei televiziuni. De ce, explica Michele Gaudette: „Daca te gindesti cine va adopta noile tendinte, cine vor fi cei deschisi itotdeauna catre noile sisteme de comunicare, este evident ca e vorba de tinara generatie”.
Efortul pentru dezvoltarea afacerii nu a fost mic. Numai colectia conceputa pentru primavara acestui an a numarat aproximativ 40.000 de piese, reprezentind 90 de stiluri. Toate hainele au fost create de doi designeri, cusute i Rominia, din materialele cumparate de compania MobiFon.
De-a lungul celor aproape doi ani, promovarea marcii a ighitit peste jumatate de milion de dolari, majoritatea banilor idreptindu-se catre reclame la televiziune. Cifrele legate de investitie si de costul operarii acestei afaceri sunt tinute sub tacere.
Creatorii independenti din Rominia nu au putut ignora concurenta reprezentata de My X. „Admir ideea, pentru ca are continuitate. Se leaga de spoturile TV si are i prim-plan tineretul. Contribuie la itarirea marcii Connex. Dupa parerea mea, greseala majora vine din faptul ca tineretul ahtiat dupa MTV nu are suficienti bani, iar produsele My X sunt scumpe”, este de parere un designer care lucreaza pentru o mare casa de moda bucuresteana. Interlocutorul nostru estimeaza ca MobiFon a investit, itr-o singura colectie, aproximativ 400.000 dolari si ca, i cei doi ani de existenta ai afacerii My X, s-au cheltuit aproape patru milioane de dolari.
Ce presupune, de fapt, operatiunea de ichidere? MobiFon detinea doua magazine i Bucuresti. in tara, produsele erau vindute de diversi intermediari. Cele doua magazine vor fi ichise i jurul datei de 10 septembrie, iar conducerea companiei va icerca sa reorienteze cei 20 de angajati. Marca My X va fi pastrata pentru a fi folosita i afacerea de baza, telecomunicatiile.
My X a pornit de la ideea de a itipari o anumita imagine i mintea consumatorilor, de a crea o anumita identitate pentru produse si servicii. Din acest punct de vedere, succesul este incontestabil. E greu de spus daca, din punct de vedere financiar, afacerea a fost profitabila. in final, MobiFon pastreaza o marca ce valoreaza un milion de dolari la prima strigare.