Vă mai amintiți reclama la coniacul Cava d’Oro, din 2008, aia cu birtul, în care un sătean se grăbește să-și parcheze atelajul în fața crâșmei să nu piardă emisiunea de la tv? Emisiunea în care toți cei din birt repetau în franceză după prezentatoare verbul a avea, moment în care un polițist schimbă canalul pe muzică, spre indignarea celorlalți? Această reclamă mi-a venit imediat în minte după ce am vizionat marțea trecută emisiunea „Jocuri de putere“ de la Realitatea TV, cu confruntarea miniștrilor transporturilor: Ramona Mănescu, Alexandru Nazare și Dan Șova. Cu tot respectul pentru cei trei miniștri, replicile fabuloase din reclama Cava d’Oro care s-au întipărit în mintea românilor: „N-ai cu cine bă, n-ai cu cine“ – pot fi un rezumat al confruntării referitoare la portul Constanța. O dezbatere televizată de la care așteptam câteva răspunsuri, lămuriri a fost transformată într-un adevărat bâlci, pe modelul „Ba pe-a mă-tii!“.

De ce spun asta? Pentru că odată cu intrarea în dezbatere, prin intervenție telefonică, a actualului ministru al transporturilor, emisiunea a degenerat într-un schimb de replici de doi bani, cu acuzații peste acuzații și tot ce se putea mai rău. Și pentru mine, care consider că am câteva idei despre acest domeniu, a fost greu de urmărit și înțeles ceva concret din toată discuția.

Nu am înțeles care sunt argumentele transferării către Consiliul Local Constanța a unui pachet de 13% din acțiunile Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime Constanța“. Nu s-a clarificat de ce este oportun acum acest transfer și nici multe alte aspecte care consider că puteau fi prezentate opiniei publice. Dacă scopul moderatorului, Rareș Bogdan, a fost doar acela de a avea o confruntare/dezbatere electorală, atunci pot spune că țelul a fost atins. Mi-aș fi dorit ca Mănescu, Nazare și Șova să vină cu idei constructive, cu soluții, cu propuneri, pentru că portul Constanța nu este o jucărie, este un obiectiv strategic național, iar dezvoltarea lui înseamnă mult nu doar pentru economia Constanței și a oamenilor primarului Mazăre, ci a întregii țări.

Portul de la Marea Neagră are un potențial uriaș, dar ani la rând a fost căpușat și este în continuare unul dintre punctele cu cea mai mare evaziune fiscală.

Niciunul dintre cei trei miniștri nu a solicitat un control amănunțit privind activitatea companiei, ci au preferat să se eschiveze. Mai mult, nu doar că statul își va pierde statutul de acționar majoritar prin transferul acțiunilor în ograda lui Mazăre, dar vrea să și listeze pe bursă un pachet de 14% sau chiar 15% din restul titlurilor. Iar Șova speră că, prin listarea a bursă, compania va deveni „Albă ca Zăpada“, iar transparența va risipi toată evaziunea din port.

 

CIPRIAN MAILAT,
redactor-șef adjunct CAPITAL