La fiecare început de an North American International Auto Show (NAIAS) de la Detroit ține capul de afiș în privința noutăților cu care industria auto are în plan să atragă noi clienți. Din nefericire, ediția din 2017 a surprins prin numărul mare de mărci care fie nu s-au prezentat deloc la expoziție, fie au evitat să organizeze evenimente de lansare pentru noile produse. Printre acestea se numără branduri cunoscute precum Porsche, Tesla, Fiat, Chrysler, Land Rover, Jaguar, Mini sau Mitsubishi.
În ciuda numărului redus de premiere, NAIAS a atras și în acest an atenția prin produse interesante care au subliniat tendințele actuale din întreaga industrie producătoare de mașini. Pe deoparte s-a remarcat „SUV-izarea“ pieței, iar pe de alta avansul tehnologic atât în materie de motoare termice sau electrice cât și în cel al conectivității și deplasării autonome.
Deși tendințele menționate nu mai sunt noi, ele manifestându-se deja de ani buni, este demn de luat în seamă faptul că SUV-urile și pick-up-urile au reînceput să domine în preferințele clienților de peste ocean. După ce, în anii crizei economice, părea că americanii au preluat parțial obiceiurile de consum ale europenilor și asiaticilor căutând mașini cu dimensiuni mai reduse și propulsoare mai puțin gurmande, ediția din acest an a NAIAS a demonstrat – urmând evoluția pieței – că în SUA vehiculele mari și cu motoare puternice se află încă printre vedete. Indusă de piață la nivel declarativ, „SUV-izarea“ este și un efect al marketingului agresiv al companiilor producătoare. Conștienți că marja de profit pentru un SUV este mult mai mare decât cea pentru o compactă sau chiar o limuzină cu caracteristici asemănătoare, constructorii inundă acum piețele din întreaga lume cu vehicule cu garda la sol majorată, design agresiv și spațiu interior mare. Culmea, în proporție covârșitoare, fără tracțiune integrală, element cândva definitoriu pentru un SUV.
Premiere importante pentru europeni
Pe lângă vehicule destinate în special pieței americane, precum Toyota Camry, GMC Terrain, Honda Odyssey, Ford F-150 sau Chevrolet Traverse, la ediția din 2017 a NAIAS au fost prezentate și câteva concepte și vehicule de serie care vor juca un rol important și pe piața europeană. Printre acestea se numără Kia Stinger, un sedan sportiv care a atras o atenție deosebită în rândul publicului și care semnalează încercarea coreenilor de a „urca în gamă“ către vehicule mai atractive și, cum altfel, mai scumpe. De la Detroit nu a lipsit nici Ford EcoSport, un facelift al micului SUV de clasă B care, în cursul acestui an, ar trebui să intre în producție la uzina de la Craiova. Divizia premium a grupului german Volkswagen, Audi, a prezentat un concept al viitorului concurent pentru BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupe. Denumit Q8 Concept, acesta are același aspect puternic și ciudat ca și rivalii săi. Colegii de la marca principală a grupului german, Volkswagen, au dezvăluit și ei varianta cu ampatament mărit și șapte locuri a cunoscutului model Tiguan, marele Atlas, dar și un concept denumit I.D. Buzz care readuce în atenție faimosul microbuz al anilor ‘50 – ‘60. Marele grup din Stuttgart a făcut încă o demonstrație de forță în SUA prezentând un facelift pentru crossoverul GLA, și varianta coupe a Clasei E.
Alături de aceste modele importante pentru europeni, la NAIAS su atras atenția publicului și Lexus LS, Infinti QX50, Audi SQ5, BMW Seria 5, Bentley Continental Supersports și Audi A5 Cabriolet.
Articol publicat în ediția din 16 ianuarie 2017 a revistei Capital.