Practic, dintr-o victorie răsunătoare, listarea Facebook – câştigată în detrimentul rivalei mult mai titrate New York Stock Exchange (NYSE) – s-a transformat într-una amară pentru bursa Nasdaq.
Dar propunerea Nasdaq privind compensaţiile, care aşteaptă să fie aprobate de către reglementatori, a atras critici dure din partea burselor rivale pentru că s-a făcut apel la reduceri de comisioane, iar pierderile clienţilor ar fi mult mai mari decât cele oferite de Nasdaq.
Nasdaq a spus miercuri că 13,7 milioane dolari vor fi plătiţi către firmele membre afectate, iar restul va fi acordat membrilor prin reduceri ale costurilor de tranzacţionare, toate beneficiile urmând a fi plătite în următoarele şase luni.
“Suntem jenaţi şi desigur ne prezentăm scuzele industriei, dar cel mai important lzcru pentru noi e să ne concentrăm pe viitor”, a spus miercuri CEO Nasdaq Robert Greifeld într-un interviu la CNBC.
Ideea reducerii comisioanelor de tranzacţionare i-a iritat pe competitor, care au spus că acest lucru i-ar permite în esenţă Nasdaq să le afecteze preţurile. Surse de la rivalii Nasdaq spun că un asemenea plan i-ar forţa pe brokeri să tranzacţioneze pe Nasdaq, luând astfel din cota de piaţă a competitorilor.
Pe de altă parte, cei mai mari 4 market makeri (formatori de piaţă) la IPO-ul Facebook de 16 miliarde dolari – UBS, Citigroup, Knight Capital şi Citadel Securities – au pierdut împreună 115 milioane dolari din cauza problemelor tehnice apărute, care i-au privat pe aceştia timp de două ore de la a şti situaţia ordinelor lansate de ei după începerea tranzacţionării Facebook.
Una din aceste firme, Knight Capital, a spus printr-un comunicat că a fost “dezamăgită de compensaţiile Nasdaq care nu pot acoperi pierderile suferite de brokerii-dealeri. Soluţia propusă de ei este pur şi simplu inacceptabilă”.
Doi executivi de top din industria financiară au spus că se aşteaptă ca membri Nasdaq să solicite compensaţii totale de 150-200 milioane dolari.