Federatiile de fotbal din tarile participante au asigurate premii consistente, din care o buna parte revine „actorilor” principali, jucatorii. Banii sunt obtinuti din vanzarea biletelor, drepturi de televizare, publicitate si marketing. Fiecare din sponsorii principali – companii de renume pe plan mondial – a varsat circa zece milioane de dolari la UEFA. In plus, posturile de televiziune din tarile occidentale platesc regeste pentru preluarea de imagini, ceea ce inseamna, pentru ele, audienta si marirea tarifelor pentru spatiul publicitar.
In ceea ce priveste Federatia Romana de Fotbal, orice calificare la un turneu final e o sansa pentru a-si ingrosa conturile, altfel destul de subtiri. Fotbalistii nostri au primit in avans banii pentru calificarea la turneul final, federatia contand pe suma minima (2,85 milioane USD), care urmeaza sa fie virata de forul european in luna noiembrie. Jucatorii care au avut cea mai mare contributie la calificare au incasat cate 80.000 USD, restul premiilor scazand progresiv in functie de aportul fiecaruia in meciurile din preliminarii. Calificarea in sferturile de finala presupune ca federatia sa ofere fotbalistilor 40% din diferenta pe care o va primi de la UEFA, totalul insemnand circa 700.000 USD.
Pentru semifinale, plafonul estimat ar fi ajuns la 1,3 milioane USD, iar pentru finala, la circa 2.000.000 USD. In cazul castigarii titlului continental, jucatorii lui Emeric Ienei ar fi castigat cate o prima de 100.000 USD. Deci, cei care au fost oameni de baza atat in grupa preliminara, cat si la turneul final, si-ar fi umplut buzunarele cu cate 180.000 USD.
Comparativ cu „concurenta”, ai nostri nu ar fi stat deloc rau. Tara care platea cel mai bine era Anglia, eliminata din cursa chiar de noi, si care oferea fiecarui component al trupei lui Kevin Keegan cate 250.000 USD.
Desi banii acestia nu sunt deloc de aruncat, pentru fotbalistii din lotul nostru nu reprezinta decat un punct de plecare. Asta pentru ca ei ar ajunge la cote imense de transfer in cazul unor meciuri reusite. De pilda, cel care a carui valoare a crescut cel mai mult este fundasul de 20 de ani Cristian Chivu, pentru care clubul Universitatea Craiova a incasat vara trecuta 3 milioane USD de la Ajax Amsterdam (Olanda), valoarea sa de piata fiind acum de patru ori mai mare. Daca pentru „batranii” lotului nu se ofera mai mult de 4 milioane USD, tinerii si cei ajunsi la maturitate din punct de vedere competitional sunt adevarate mine de aur. Estimarile specialistilor converg spre un total de aproximativ 100 milioane USD, cam cat o transa indelung negociata dintr-un imprumut FMI.
O campanie de calificare costa 1,7 milioane USD
Federatia Romana de Fotbal cheltuieste aproximativ 100.000 USD, in medie, pentru fiecare meci al echipei nationale, fie oficial, fie amical.
Banii federali se duc, in general, pe inchirierea unui avion charter, cand partidele se disputa in deplasare, care costa 30-40 de mii de dolari, pe cazare, la Saftica sau, mai nou, la hotelul din Complexul Cotroceni, pe alimente. Jucatorilor care evolueaza la cluburi din strainatate li se deconteaza biletele de avion cu care vin si pleaca in si din Romania, tuturor fotabalistilor care compun lotul national acordandu-li-se
o diurna de 200 dolari, indiferent daca meciul are loc acasa sau in deplasare.
La acestea se mai adauga cheltuielile cu transportul local, plata baremurilor si a cazarii arbitrilor si observatorilor si inchirierea stadionului pe care se joaca, la meciurile de acasa.
La un calcul estimativ, pentru o campanie de calificare, constand din zece meciuri oficiale plus sapte partide amicale, cheltuielile se ridica la 1.700.000 dolari. O parte din aceste costuri este compensata din drepturile de televizare si din eventualele retete pe care le-ar obtine FRF la intalnirile de „afara”.