La jumătatea lunii trecute, Cosmote a lansat serviciul i-mode, oferind clienţilor acces la un conţinut tematic variat, de la muzică şi divertisment la ştiri şi vreme. Compania a reuşit, astfel, să recupereze o parte din dezavantajele care au ţintuit-o mult în urma concurenţilor Orange şi Vodafone. Portalurile acestor operatori sunt mai bine dezvoltate, oferind chiar şi acces la posturi TV. Dar, dincolo de declaraţiile oficiale şi avantajele existente doar de dragul portofoliului, cine iese în avantaj dintr-un test comparativ?

Nu toţi clienţii telefoniei mobile se orientează după costuri. Serviciile cu valoare adăugată sunt tot mai căutate, aduc venituri mai mari, astfel încât au ajuns să reprezinte un alt teren de luptă între cei trei operatori.
La prima vedere, din punctul de vedere al vitezei de navigare în cele trei portaluri, Cosmote iese câştigător detaşat, chiar dacă Orange şi Vodafone au avantajul 3G.

Paginile i-mode încarcă imediat, în timp ce la celelealte două servicii am avut nevoie de răbdare să se încarce pagina. Dar trebuie luat în considerare şi designul paginilor, mult mai dinamic şi mai atractiv la Orange World şi la Vodafone Live. Pozele şi iconurile mai variate îngreunează încărcarea paginilor. Portalurile acestora sunt împărţite în câte patru categorii (Info, Enjoy, Util, MyPage, respectiv Acasă, Meniu, Favorite şi Căutare), în timp ce la Cosmote, prima pagină este cea cu meniul. În ceea ce priveşte varietatea conţinutului, i-mode rămâne în urma celorlalţi. Cum însă serviciul este disponibil de numai o lună, este de înţeles. La secţiunea ştiri, nu este nimic de reproşat însă, din moment ce utilizatorul poate accesa două site-uri în limba română, două în limba engleză. Se situează însă pe picior de egalitate cu Vodafone, care oferă trei site-uri de ştiri, însă mai multe informaţii financiare. Orange World a organizat această secţiune nu în funcţie de furnizorul conţinutului, ci de importanţa şi noutatea ştirilor (Ultima oră, Top ştiri). Se poate dovedi o organizare mai prietenoasă, deoarece pentru mulţi utilizatori ştirea este mai importantă decât postul sau ziarul care o anunţă.

După modul de organizare a paginilor, muzica ocupă un rol aparte în conţinutul oferit de Vodafone şi Orange, dar la Cosmote nu este prezent decât ca tonuri de apel. Orange Music Store cuprinde peste 530.000 de piese, iar secţiunea Muzică din Vodafone live!, peste 800.000. Nici jocurile nu sunt ignorate: i-mode are trimiteri către şapte site-uri unde se găsesc jocuri pe toate gusturile, în timp ce clienţii celorlalţi doi operatori le pot descărca contra cost din portaluri.

Competiţie pe conţinut,dar şi pe tarife

În privinţa costurilor, Cosmote pare a fi cel mai avantajos, deoarece se plătesc numai abonamentele pentru site-urile pe care utilizatorul le vizitează şi traficul rezultat. Există şi posibilitatea activării extraopţiunii „i-mode nelimitat“, pentru cei care folosesc frecvent serviciul taxa lunară fiind de trei euro. Costul unui abonament pentru site-urile la care compania oferă acces este între 0,5 şi 2 euro lunar. La Vodafone, există două posibilităţi de plată: lunar, pentru navigare nelimitată, abonamentul este de cinci dolari pe lună. Pentru cei care nu folosesc des serviciul, o sesiune Live! nelimitată în portal costă 20 de cenţi. Atât pentru opţiunea cu abonament, cât şi pentru cea bazată pe sesiune, traficul asociat navigării sau descărcării de conţinut din portal este gratuit.

Orange oferă, de asemenea, două variante de navigare prin Orange World, fiecare taxată diferit. În cazul GPRS, tarifarea se bazează pe volumul de informaţie trimisă sau primită. Însă, operatorul îşi sfătuieşte clienţii care accesează des serviciul să folosească opţiunea WAP Unlimited, care oferă trafic WAP nelimitat, abonamentul fiind de 3,5 euro pe lună. În cazul apelurilor de date (CSD), tarifarea se face pentru timpul de conectare la Orange World, fiecare minut costând 0,6 euro.

Diferenţele dintre cele trei portaluri sunt multe, iar comparaţia este dificilă şi din cauza faptului că i-mode este abia la început. Cine pune însă accent pe aceste servicii atunci când îşi alege operatorul va prefera cu siguranţă Orange sau Vodafone, ale căror portaluri sunt mult mai bogate. Utilizatorul care îşi doreşte şi costuri mai mici va alege Cosmote, acesta fiind de fapt şi publicul ţintit de operatorul grec. O altă diferenţă este aceea că i-mode trimite utilizatorul către alte site-uri, în timp ce Orange World şi Vodafone Live au propriul conţinut.  

48-3724-42_cosmote.jpgCosmote I-mode

Prin acordurile incheiate cu furnizori de conţinut locali şi internaţionali, utilizatorii i-mode au acces la 63 de site-uri oficiale, care oferă informaţii prin intermediul a 12 categorii de interes din meniul i-mode. O categorie aparte oferită este Erotic. Minorii pot fi însă protejaţi prin restricţionarea secţiunii.

48-3728-42_orange.jpgOrange World

Aparte este secţiunea Dating, un serviciu de întâlniri prin care utilizatorul intră în contact cu alţi utilizatori, în funcţie de anumite criterii stabilite de el. În secţiunea Film, operatorul oferă informaţii despre filmele care rulează în cinematografe, dar şi wallpaper-e şi sonerii tematice.

48-3726-42_vodafone.jpgVodafone live!

Se particularizează prin existenţa secţiunii homemade.ro, în meniul Video, fiind practic un videoblog local. Există şi un concurs săptămânal, al cărui câştigător este stabilit prin voturile exprimate de public pe site. Avantajată de reţeaua 3G, compania oferă şi TV mobil, al cărui abonament lunar costă cinci dolari.