Conglomeratul american va aduce pe piaţa locală posturile Sci Fi, Universal Channel şi Movies 24. NBC Universal, unul dintre cele mai importante grupuri mondiale de media şi divertisment, pariază pe România în cadrul strategiei de extindere în afara Statelor Unite. În decembrie, compania va lansa, direct şi indirect, trei noi canale de televiziune.

Planurile pentru România ale NBC Universal prevăd dezvoltarea în mai multe etape. Astfel, la începutul lunii decembrie, vor începe să emită posturile Sci Fi şi Universal Channel, operate de divizii ale corporaţiei americane. În plus, Sparrowhawk Media, companie achiziţionată în această toamnă de americani, va lansa şi ea pe 12 decembrie varianta subtitrată în limba română a Movies 24, în acelaşi timp cu cele din Ungaria, Polonia şi Turcia. Fuziunea Sparrowhawk Media cu NBC Universal nu este definitivată, motiv pentru care şi companiile cu care cele trei posturi colaborează diferă. Dacă Movies 24 este distribuit pe plan local de Zonemedia Netwoks, firmă ce se mai ocupă şi de Hallmark Channel, tot din portofoliul Sparrowhawk, posturile Sci Fi şi Universal Channel sunt distribuite de Sibel Media Services.

Şerban Beleneş, acţionarul majoritar al Sibel Media Services, a confirmat faptul că, din decembrie, cele două posturi ale NBC vor fi disponibile operatorilor de cablu şi de platforme digitale de tip direct to home (DTH). Beleneş nu a specificat ce operatori vor include în oferta lor de programe Sci Fi şi Universal Channel, precizând doar că mai multe detalii se vor afla după Convenţia de Comunicaţii prin Cablu. Cele două canale beneficiază deja, fiecare, de câte un site, prin care se creează, deocamdată, comunităţi. Una dintre aceste comunităţi va reuni fanii filmului ştiinţifico-fantastic, pentru care Sci Fi va difuza 24 de ore din 24 filme şi seriale din genurile horror, supranatural şi fantasy. Laurent Dumeau, vicepreşedinte pe Europa, Orientul Mijlociu şi Africa al Global Networks, divizie internaţională a NBC Universal, a declarat pentru Capital că Sci Fi se va poziţiona ca un post mass-market, care se va adresa întregii familii.

De cealaltă parte, Universal Channel va difuza filme şi seriale din America şi Marea Britanie, care vor viza de la fanii divertismentului la cei ai dramelor şi filmelor de acţiune.

Din portofoliul Sparrowhawk Media, Movies 24 oferă filme create pentru televiziune, grupate tematic, pe genuri care variază de la dramă la thriller şi producţii erotice. Potrivit lui Colin McLeod, director comercial pe Europa Centrală şi de Est a Sparrowhawk, Movies 24 vizează o audienţă mai largă decât cea a Hallmark, reprezentată de femei. McLeod speră ca postul să înregistreze o audienţă similară cu cea din Marea Britanie, unde canalul este urmărit în proporţii egale de femei şi bărbaţi, cu vârste între 25 şi 50 de ani. El este poziţionat astfel încât să fie inclus în ofertele de bază ale companiilor de cablu şi să nu rivalizeze cu posturi premium precum HBO. El va concura mai degrabă cu AXN şi Pro Cinema, susţine Colin McLeod.

O piaţă-cheie pentru NBC

În România, postul va fi recepţionat pe mai multe platforme, atât analog, cât şi digital, în prezent având loc negocieri cu mai mulţi operatori. „Postul va fi lansat cu o acoperire limitată, care va creşte pe măsură ce operatorii vor include Movies 24 în oferta lor. Reputaţia Hallmark ne va ajuta“, explică McLeod.
Sparrowhawk îşi propune ca postul să fie inclus în oferta de bază a tot mai multor operatori, astfel ca la sfârşitul primului an în România să aibă o audienţă medie de circa 0,1% (scor obţinut în octombrie a acestui an de AXN şi MTV, de exemplu).

Dacă Sci Fi şi Universal Channel vor fi lansate pentru început fără publicitate locală, Movies 24 a semnat deja cu regia Splendid Media, care va vinde spaţiul publicitar al postului. Colin McLeod estimează că, până la sfârşitul lui 2008, veniturile din publicitate vor reprezenta circa 40% din câştigurile Movies 24 în România, restul provenind din taxele de la cablişti. În acest ritm, Sparrowhawk Media speră să îşi recupereze investiţia în circa 12-14 luni.

McLeod spune că una dintre cele mai importante investiţii va fi în marketing, în 2008. „Vom avea o lansare mai liniştită, apoi, pe măsură ce se va atinge o anumită acoperire şi o masă critică de public, vom demara mai multe activităţi de marketing“, a explicat el. Strategia de marketing presupune promovarea brandului, a conţinutului postului, precum şi realizarea unor cercetări de piaţă prin care să se ajusteze grila. Circa 10% din veniturile postului vor fi alocate marketingului.

Tot pentru 2008 au fost programate activităţile de marketing şi în cazul Sci Fi şi Universal Channel. Laurent Dumeau precizează că, pentru început, se va investi în calitatea transmisiei, a recepţiei, în subtitrare pentru ca posturile să fie bine vizionate. În final, circa 80% din cheltuieli vor reveni acestor activităţi, la care se vor adăuga cele de marketing.

Şi tot anul viitor, până în luna iunie, NBC va căuta o companie care să vândă spaţiul publicitar al celor două canale. Planurile NBC Universal sunt însă departe de a se opri aici. „România este o piaţă-cheie, competitivă şi va fi una dintre priorităţile noastre“, conchide Dumeau.

Cine aduce banii

40% din totalul încasărilor postului Movies 24 vor fi generate de veniturile din publicitate, până la sfârşitului anului 2008. Misiunea de a genera acest procent revine regiei Splendid Media.

 

77-8326-12.jpg