“Am solicitat CNVM si BVB sa reintroduca metoda licitatiei electronice, care ne avantajeaza cel mai mult.”
Se vorbeste foarte mult despre viteza privatizarii, cu toate consecintele structurale si economice care decurg din grabirea acestui proces. Solutiile propuse de AVAS merg pe trei paliere: prioritizarea, accelerarea si adaptarea procedurilor tehnice si solutiile legislative.
Pentru anul 2006, Calendarul de prioritati al AVAS propune ofertarea spre vanzare a unui numar de 120 de pachete distincte, dintre care 50 majoritare. Toate pachetele majoritare detinute, unde nu exista litigii sau situatii patrimoniale nerezolvate, vor fi oferite spre privatizare. Am impus un ritm de sase ori mai accelerat pentru institutia pe care o conduc, comparativ cu realizarile anului 2005. Am luat optiunea strategica de a ne concentra pe pachetele majoritare, ca o sansa de restructurare si retehnologizare pentru societatile din portofoliu. De asemenea, pentru prima oara exista, pentru anul in curs, un calendar de privatizare integrat la nivelul guvernului cu termene ferme, urmarite trimestrial.
O alta prioritate a institutiei este referitoare la pachetele minoritare scoase la privatizare in acest an de AVAS, in numar de 70. In majoritatea cazurilor, este vorba de societati cotate pe bursa sau cu drept de preferinta care trebuie acordat (Asirom, Vel Pitar, Winmarkt etc.) Speram ca in 2006 sa diminuam semnificativ portofoliul de minoritare, urmand ca procesul sa se incheie pana la sfarsitul lui 2007. Pentru societatile aflate in calendarul de prioritati, unde suntem majoritari, se va analiza punctual si posibilitatea de a le oferta prin intermediul pietei bursiere. La acest capitol, avem o problema, sper eu in curs de rezolvare, cu mutarea platformelor electronice ale bursei pe sistemul ARENA. Am solicitat CNVM si BVB sa reintroduca metoda licitatiei electronice, care ne avantajeaza cel mai mult, este cea mai transparenta si este prevazuta in legislatia speciala a privatizarii. De asemenea, am insistat ca acolo unde delistarile ne defavorizeaza in calitate de actionari minoritari, ele sa fie analizate de CNVM cu maxima atentie.
Tot pentru accelerarea privatizarii, AVAS este aproape de definitivarea unui proiect de ordonanta de urgenta care sa devina actul normativ de referinta in materie, inlocuind toate celelalte dispozitii anterioare si simplificand, intre altele, procesul de trecere in proprietate privata a pachetelor minoritare. In final, as mai spune ca partizanii unei viteze suplimentare la privatizare ar trebui, pentru coerenta, sa fie simultan partizanii unei stabilitati si a unei doze de continuitate in administrarea politicilor publice in acest domeniu.