Criza economică eliberează spaţiile comerciale de la parterul blocurilor din Capitală. În locul unităţilor bancare şi al farmaciilor, reapar micii comercianţi. Primul efect: chiriile au scăzut cu 30%. Tendinţa a fost remarcată din a doua jumătate a anului trecut, pe măsură ce criza economică internaţională a început să-şi facă simţite efectele pe piaţa internă. Semnalul a fost dat de retailerii de lux, care au început să renunţe la locaţii precum cele de pe Calea Vi
Criza economică eliberează spaţiile comerciale de la parterul blocurilor din Capitală. În locul unităţilor bancare şi al farmaciilor, reapar micii comercianţi. Primul efect: chiriile au scăzut cu 30%.
Tendinţa a fost remarcată din a doua jumătate a anului trecut, pe măsură ce criza economică internaţională a început să-şi facă simţite efectele pe piaţa internă. Semnalul a fost dat de retailerii de lux, care au început să renunţe la locaţii precum cele de pe Calea Victoriei, Dorobanţi sau Magheru. Valul următor i-a cuprins pe retailerii cu prezenţe în cartierele semicentrale şi cele mărginaşe. În schimb, micii comercianţi, în special cei de bunuri de larg consum, par să revină la viaţă, în multe cazuri exact pe terenul foştilor lor concurenţi. În încercarea de a-şi eficientiza activitatea prin reducerea costurilor, o parte dintre marii chiraşi stradali s-a reorientat spre centrele comerciale, unde traficul este mai ridicat, iar chiriile comparabile sau chiar mai scăzute faţă de cele din amplasamentele pe care au fost nevoiţi să le abandoneze.
Chiria coboară la 17-30 euro/mp
Dincolo de relativa revitalizare a activităţii micilor comercianţi, multe spaţii rămân libere (de fapt, multe se eliberează aproape zilnic), iar proprietarii, altădată foarte rigizi, sunt nevoiţi să accepte negocierea chiriilor, care pot scădea cu 20% până la 30%, potrivit Mihaelei Raducanu, directorul departamentului închirieri al agenției imobiliare Regatta. Compania de consultanță încearcă să profite de actualul context al pieţei şi a lansat un serviciu de renegociere a contractelor pentru birouri, spaţii comerciale şi industriale, la care se aşteaptă să apeleze circa o treime dintre clienţii deja existenţi.
De altfel, flexibilitatea proprietarilor a devenit unul dintre elementele necesare încheierii unui contract de închiriere. „Există în continuare cerere pentru spaţiile comerciale semicentrale, situate în zone cu trafic pietonal intens, dar ocuparea acestor spaţii depinde şi de flexibilitatea proprietarilor în negocierea preţurilor“, spune Oana Iliescu, joint manager director în cadrul DTZ Echinox. Potrivit companiei, chiriile pentru spaţiile comerciale stradale din zonele semicentrale din Capiatală sunt cuprinse între 25 de euro/mp şi 45 de euro/mp. Aplicând reducerea estimată de analişti la 30%, acestea ar putea ajunge să oscileze, în anul în curs, între 17 euro/mp şi 30 de euro/mp.
Cine pleacă, cine vine
„Toate aceste fenomene depind de evoluţia viitoare a economiei. Zonele în care se află aceste centre sunt importante, dar mai importante decât zonele sunt industriile în care activează aceste companii. Cu cât o industrie este mai afectată de criză, cu atât mai mari sunt şansele ca retailerii respectivi să renunţe la spaţii sau să caute altele mai ieftine“, explică Mihaela Răducanu.
Alte debuşeuri pentru proprietarii de spaţii comerciale, cel puţin pentru cei care ştiu că un profit mai scăzut înseamnă totuşi profit, şi nu pierdere, sunt reprezentate de apariţia a tot mai multe cazinouri, cafenele şi restaurante de tip fast-food. Potrivit agenţiei imobiliare Eurometropola, aproape toate afacerile care ţin de industria alimentară pot însemna potenţiali clienţi pentru spaţiile de retail stradal din cartiere, dar obligatoriu în zonele care beneficiază de un trafic pietonal intens şi, pe cât posibil, departe de concurenţa din zona respectivă.
Însă, proprietarii de suprafeţe mari sunt nevoiţi să lase mai mult la preţ. Un exemplu ar fi, conform reprezentanților Eurometropola, închirierea în acelaşi perimetru din zona Pantelimon a unui spaţiu de 57 mp cu 45 de euro/mp, în vreme ce un altul, de 785 mp, a fost închiriat la valoarea de 30 euro/mp.
În esenţă şi această piaţă a devenit una a chiriaşilor, profiturile proprietarilor fiind în strânsă dependenţă de preţul cu care au achiziţionat spaţiul, de suprafaţa acestuia, dar şi de traficul pietonal din zonă.
Mihaela Răducanu, Regatta
Criza financiară pustieşte zonele comerciale de la parterul blocurilor din Capitală. Retailerii se retrag, în încercarea de a-şi păstra costurile sub control, iar proprietarii sunt nevoiţi să scadă chiriile
Principalii clienţi ai spaţiilor comerciale stradale – operatorii bancari, farmaciile şi cazinourile – şi-au revizuit planurile de dezvoltare. Analiştii estimează că un sfert din spaţiile ocupate anterior de către acest tip de companii vor rămâne neocupate