În urma deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016 care declara ilegală încasarea selectivă a timbrului de mediu, autoritățile române au puține soluții la dispoziție. Cea mai corectă, dar și nepopulară, este taxarea tuturor vehiculelor, inclusiv a celor deja înmatriculate.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a anunțat ieri că „a luat act de Decizia CJUE din 9 iunie 2016 cu referire la prevederile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule”. Conform oficialilor MMAP, Curtea de Justiție declară că nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă.Totodată însă, CJUE se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
Cu alte cuvinte Curtea condamnă aplicarea selectivă a Timbrului de Mediu doar pentru vehiculele noi și second-hand care sunt înmatriculate în România după 2007 solicitând plata acestei taxe de către toți poluatorii, inclusiv cei care utilizează mașini înmatriculate înainte de anul menționat. O taxă unitară pentru toate vehiculele, deși corectă în esență, ar da însă o grea lovitură celor care încă utilizează mașini faorte vechi, mai ales Dacia, Oltcit sau ARO, a căror valoare de piață este, de multe ori, sub cea a timbrului de mediu.
Desigur, o a doua variantă, refuzată de ani buni de autorități, este eliminarea completă a acestei taxe care a provocat atât deținătorilor români de autovehicule cât și autorităților mari dureri de cap și, în cazul primei categorii, lovituri puternice în bugetul personal.
Deocamdată, MMAP a anunțat constituirea unui nou grup de lucru „care analizează eventuala modificare a legislației existente, în concordanță cu reglementările naționale și europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislației, propuse și aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea și implementarea soluției optime, care să respecte principiul «poluatorul plătește», MMAP împreună cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP etc.) va stabili modalitatea prin care cetățenii își vor putea recupera sumele plătite în baza OUG 9/2013.”