Urâtă situație pentru un jurnalist! Să scrii despre moartea cuiva foarte cunoscut și iubit. Să înșiri metafore care să stoarcă lacrimi, dar - în același timp - să stai cu coada ochiului la cifra de afișări de pe site și să speri că ai un text care va face audiență.
E plin internetul de comentarii despre Steve Jobs. Pe Facebook toată lumea se întrece în a da detalii despre viața celebrului și vizionarului om de afaceri. Subiectul pare că rivalizeaza deja cu dispariția priențesei Diana. (Se cuvine să menționăm că în cazul Lady Di contau și alte elemente de “newsworthiness” precum moartea violența, teoriile conspiraționiste, neașteptatul situației etc ce lipsesc în cazul de față). Chiar autorul acestor rânduri nu reușeste să se desprindă de automatismele meseriei. Și, totuși, chiar aici este legătura între jurnaliștii zeloși și Steve Jobs.
Religiozitatea cu care cei buni își urmăresc menirea și își fac meseria. Șeful Apple a anunțat că se va retrage de la cârma companiei atunci când va simți că nu poate să-și mai facă treaba.
Acum avem dovada că acest moment a sosit pentru Steve numai atunci când iminența morții sale a fost de netăgăduit. Momentul acela când doctorii îți spun să mergi acasă și “să-ți pui afacerile în ordine”, chiar unul dintre citatele folosite de Jobs într-un discurs celebru.
Cunosc, din auzite, o istorioară despre dialogul dintre Jobs și unul dintre marii manageri din Europa, unul din acela cu costum impecabil, cămașa albă și cravata frumos înnodată cu Windsor dublu. Vânzările unui model de iPhone mergeau prost în țara marelui manager scrobit. După o lună de la debutul pe piață, pe adresa de e-mail a europeanului sosește un mesaj scurt: “Sales are bad. Fix it! Steve”. Atât a spus omul în helancă neagră, și un colos a trebuit să-și miște fundul gras de parcă s-ar fi așezat pe jar. Și situația a fost îndreptată.
Povestea de mai sus este despre influența pe care Jobs a avut-o în lumea afacerilor. Dar, mai ales, este despre faptul că omul era un capitalist veritabil. Din tagma celor care au facut din capitalism forma cea mai avansată de orânduire socială a momentului. Steve Jobs este capitalistul bun. Cel care reprezintă motorul societății. Creează locuri de muncă, aduce bucurie semenilor și le face viața mai ușoară. Se spune chiar că la o întrunire privată Steve ar fi explicat că rolul său nu este să facă bani, ci să construiască produse minunate pe care oamenii să le cumpere și care să-i aducă O GRĂMADĂ de bani.
Interesantă perspectivă, desprinsă din alfabetul capitalismului: o afacere bună reprezintă rezolvarea în mod profitabil a unor necesități umane. Steve Jobs a înțeles asta mai bine decât oricine. Și asta cred că este lecția cea mai importantă pe care ne-a predat-o de la catedra sa mondială.
Ne vei lipsi, Steve Jobs! Nu doar pentru produsele tale minunate, ci pentru această filozofie a vieții și a muncii care face din oameni cea mai puternică specie de pe fața Pământului.