Nebunia iPhone, sau cât contează marketingul

Câtă dreptate aveau Heidi şi Alvin Toffler, în 1980, când prevesteau că omului modern din era informaticii îi vor fi mai dragi laptopul, maşina şi gadgeturile decât casa, familia şi copiii. Ne-o demonstrează şi debutul pe piaţă al celebrului iPhone. În prima zi de comercializare, telefonul mobil produs de Apple Computers a fost achiziţionat de aproape 200.000 de maniaci. Căci altfel cum pot fi numiţi cei capabili să stea 24 de ore la coadă în faţa magazinelor (au f

Câtă dreptate aveau Heidi şi Alvin Toffler, în 1980, când prevesteau că omului modern din era informaticii îi vor fi mai dragi laptopul, maşina şi gadgeturile decât casa, familia şi copiii. Ne-o demonstrează şi debutul pe piaţă al celebrului iPhone.

În prima zi de comercializare, telefonul mobil produs de Apple Computers a fost achiziţionat de aproape 200.000 de maniaci. Căci altfel cum pot fi numiţi cei capabili să stea 24 de ore la coadă în faţa magazinelor (au fost reportaje cu viitori clienţi care s-au aşezat la coadă cu două săptămâni înainte), pentru a cumpăra ceva ce au văzut doar în reclame. Excelent marketingul făcut de Apple – de altfel, compania e celebră pentru abilitatea cu care creează aşteptare în jurul produselor sale. Se ridică iPhone la înălţimea promisiunilor făcute, cum că va revoluţiona modul în care utilizatorii interacţionează cu telefonul mobil?

Încă nu se ştie exact dacă, sub ce formă şi când va fi comercializat iPhone în Europa. Presa a dezvăluit că O2 (Telefonica Spania), Vodafone sau T-Mobile ar fi, până acum, în negocieri cu Apple pentru aducerea dispozitivului pe bătrânul continent, însă informaţiile nu au fost confirmate oficial. În America, el se vinde doar în reţeaua operatorului AT&T (şi doar cu abonament pe doi ani), ba mai mult, cartela SIM folosită de iPhone nu se poate utiliza în alte telefoane. Până când primele exemplare de iPhone vor ajunge în România (în Europa, lansarea ar putea avea loc nu mai devreme de toamna acestui an), singura modalitate de a verifica dacă Apple s-a ţinut de cuvânt în ceea ce priveşte performanţele gadgetului sunt recenziile apărute peste Ocean.

În perioada pre-lansare, Apple a dezvăluit destul de puţine despre telefonul mobil. Acesta este ceva mai mare decât un player iPod (11,4 x 6,1 x 1,16 cm), dar se înscrie în dimensiunile uzuale ale unui smartphone şi e mai subţire chiar decât Motorola V3 RAZR. Ecranul de 3,5 inchi ocupă aproape toată partea frontală, pentru că iPhone nu are taste, doar un singur buton, cu care se revine din meniu la ecranul de stand-by.
Ca telefon, conform recenziilor, performanţele lasă de dorit la calitatea convorbirii şi stabilitatea conexiunii cu reţeaua. În schimb, manevrat aproape exclusiv prin intermediul ecranului tactil, iPhone e mai simplu de utilizat decât era de aşteptat, chiar şi la utilizarea tastaturii virtuale, atât cea numerică cât şi cea „qwerty“, pentru scriere.

Ca telefon de business, dispozitivul ar fi putut avea performanţe şi funcţii mai avansate. Poţi vedea documentele de tip Word, Excel sau PDF, dar ele nu pot fi editate. De asemenea, în mesaje sau e-mailuri nu poţi copia sau lipi texte. Toate acestea sunt standard în telefoanele inteligente care au încorporate sisteme de operare Windows Mobile şi în unele cu sistem de operare Symbian. Telefonul nu e compatibil cu reţelele 3G (doar cu cele GPRS sau EDGE), ceea ce face ca viteza de transmisie a datelor să fie prea lentă.
Pentru tineri sau pentru cei care caută un mobil din categoria life-style, iPhone poate fi un adevărat motiv de invidie. Bizar însă pentru un mobil dotat cu cameră foto, telefonul nu e compatibil MMS, aşa că puteţi doar viziona pozele şi clipurile, nu şi trimite la distanţă, decât prin e-mailul leneş. Lucrurile se schimbă, însă, când mobilul intră în raza de acoperire a unei reţele Wi-Fi, fiind compatibil cu standardele de conectare la internetul fără fir.

Demn de înrudirea cu iPod

În ceea ce priveşte funcţiile de player multimedia, iPhone se dovedeşte demn de reputaţia pe care Apple şi-a câştigat-o cu iPod sau cu computerele sale, calitatea redării fişierelor audio sau video fiind de primă mână, iar dispozitivul e foarte uşor de utilizat, graţie interfeţei clare şi meniului simplu. În varianta de 500 de dolari, spaţiul de depozitare e de 4GB, iar pentru 100 de dolari în plus ai la dispoziţie un spaţiu dublu. În buna tradiţie Apple, foarte probabil că preţurile pentru Europa vor avea aceeaşi valoare, numai că exprimată în euro, ceea ce înseamnă o diferenţă destul de mare.

Competitorii


HTC TOUCH a pătruns deja în Europa, ca alternativă la iPhone. Are sistem Windows Mobile 6, prin urmare e un adevărat smartphone, cu care se pot gestiona contacte şi termene, naviga pe internet, viziona fotografii sau clipuri video ori asculta muzică. Outlook Mobile are funcţie de push-email doar pentru serverele Microsoft Exchange. Telefonul are, la rândul lui, conectivitate bluetooth şi Wi-Fi, dar tastatura virtuală, accesibilă doar prin ecranul tactil, e prea mică pentru a fi utilizată la scriere intensivă. Preţ: 500 euro


LG PRADA e un telefon life-style care se utilizează tot aproape exclusiv prin intermediul ecranului sensibil la atingere. Are o excelentă cameră foto de 2 megapixeli şi funcţii multimedia avansate, dar nu e un adevărat telefon business, pentru că nu permite editarea documentelor, chiar dacă are în dotare un client de mail.
Pentru cei 700 de dolari, ar fi putut fi compatibil 3G.