Sindicaliştii de la metrou şi conducerea Metrorex ar fi ajuns la o înţelegere în urma negocierilor ce au avut loc marţi, 30 martie. Miercuri însă, ministrul Transporturilor reclamă că tot ce s-a vehiculat în spaţiul public este fals: “Este departe de adevăr, este complet fals.”
După protestul de la metroul bucureştean de vinerea trecută, când locuitorii Capitalei nu au putut circula în subteran aproape toată ziua, conducerea Metrorex şi sindicaliştii conduşi de Ion Rădoi s-au aşezat la masa negocierilor.
În urma discuţiilor dintre reprezentanţii Metrorex şi salariaţii reprezentanţi ai USLM (Unitatea – Sindicatul Liber Din Metrou), s-au decis următoarele lucruri, potrivit unui document semnat de ambele părţi prezente şi prezentat de stiripesurse.ro:
- Societatea se angajează că nu vor fi disponibilizări la metrou,
- Societatea se angajează că nu micșorează salariile (veniturile),
- Recunoașterea USLM ca sindicat care asigură protecția socială a oamenilor conform CCM,
- Împotriva salariaților nu se vor lua măsuri disciplinare pentru oprirea voluntară a lucrului.
Reacţia ministrului Cătălin Drulă
Metrorex va ajunge în insolvenţă, dacă sindicatele nu acceptă fie o renegociere a creşterilor salariale, fie disponibilizări, întrucât veniturile companiei nu acoperă aceste cheltuieli, a precizat ministrul Transporturilor, după şedinţa de Guvern de miercuri.
“Au apărut nişte poveşti în spaţiul public în ultimele 24 de ore care sunt cam ca la Radio Erevan. Circulă un fake news de la sindicat că s-a pus batista pe ţambal, că nimeni nu păţeşte nimic, salariile rămân la fel, personalul rămâne la fel, ceea ce este departe de adevăr, este complet fals.
Legat de salarizare şi de personal, s-a bătut cu cărămida în piept domnul Rădoi că nu se schimbă nimic, rămâne la fel personalul, rămân la fel salariile. Asta este matematic imposibil. Contabil imposibil. Pentru că în bugetul prevăzut, veniturile Metrorex nu acoperă plata salariilor la nivelul actual pentru angajaţii actuali.
Aşa că există doar variante matematice simple: ori se acceptă de către angajaţi o renegociere şi eventual acea creştere de 18% să nu mai aibă loc sau să aibă loc în viitor, eşalonat, ori se ajunge la disponibilizări, ori mai există şi varianta a treia care este din punctul meu de vedere, cel mai puţin fericită, dar dacă nu există înţelegere, se va ajunge acolo, şi anume insolvenţa. Iar o companie care intră în insolvenţă are libertăţi mari de a face şi concedieri, şi tăieri de salarii. Nu este un scop în sine, aceste concedieri sau tăieri de salarii, ci este vorba de sănătatea economică a unei companii, căreia îi lipsesc veniturile pentru a acoperi acele salarii”, a declarat ministrul Cătălin Drulă.
Plângerile depuse la DNA şi DIICOT vor merge înainte
“Nu negociem legea. Poliţia a identificat 350 de participanţi care au participat la blocarea metroului, iar organele de anchetă vor stabili paşii următori în ceea ce îi priveşte. În ceea ce priveşte ministerul şi Metrorex, nu există nicio intenţie de a da un pas înapoi, nimeni nu scapă de răspundere, legea nu este negociabilă şi toate demersurile merg înainte. Metrorex a înaintat astăzi două plângeri la Tribunalul Bucureşti pentru despăgubirea Metrorex de către sindicat pentru pagubele de peste 2,8 milioane de lei cauzate în acea zi.
Pe româneşte, cerem bani de la Rădoi şi de la sindicatul pe care îl conduce. Chiar ei au semnat procesul verbal că acţiunea de vineri a fost o oprire voluntară, am cerut tribunalului să constate că aceasta este o formă de grevă nelegală. Toate celelalte căi merg înainte”, a mai transmis ministrul Transporturilor, potrivit Agerpres.
Pagube de aproape 3 milioane de lei după greva de vineri
Luni, 29 martie, Metrorex anunţa că “acțiunea ilegală de ocupare a metroului bucureștean” a generat pagube totale de peste 2,8 milioane de lei.
“După media ultimelor trei zile de vineri, pierderile din vânzări sunt estimate la 450.028 lei. Pentru angajații care au venit la lucru normal, dar nu au putut munci, Metrorex a plătit venituri brute de 339.761 de lei. Și acestea sunt pagube provocate companiei.
Și pentru că metroul nu a circulat, compensația pentru serviciu public prestat nu va fi încasată. Valoarea aferentă unui număr mediu de 25.000 km se ridică la 2.036.853 lei. Metrorex se va îndrepta împotriva celor responsabili de aceste pagube folosind toate mijloacele legale la dispoziție”, se arăta, luni, într-un comunicat al Metrorex.
Sursă foto: INQUAM Photos, Octav Ganea