Să vinzi circa o mie de apartamente pe timp de criză nu pare un lucru ușor. Ionuț Negoiță a reușit performanța. Ce așteptări are pentru 2012?
Omul de afaceri Ionuț Negoiță, aflat pe locul 22 în Top 300 Capital, cu o avere evaluată la 180-200 milioane de euro, este, de departe, cel mai mare proprietar de apartamente la ora actuală. După ce a trecut la cârma RIN Group, business pe care îl deține împreună cu fratele său, Robert Negoiță – implicat acum în politică, omul de afaceri are planuri mari de dezvoltare și ținte precise, când vine vorba de segmentul imobiliar. Câteva dintre acestea au fost punctate în rândurile ce urmează, într-un dialog cu Capital.
Capital: Care au fost principalele măsuri pe care le-ați luat de la venirea crizei?
Ionuț Negoiță: În primul rând, ne‑am aliniat la cerințele pieței: sunt bani mai puțini, iar cererea mai restrânsă. Bineînțeles că și prețurile au scăzut, iar odată cu scăderea lor au scăzut și veniturile și, implicit, volumul activității. În aceste condiții, a fost obligatorie o reorientare către reducerea cheltuielilor și optimizarea lor, pornind de la cele operaționale până la cheltuielile de personal. Însă, pentru acest proces de optimizare trebuie să existe un echilibru. Mai mult, pe sectorul imobiliar, am decis scăderea prețurilor cu 38%-40%. Am venit cu un sistem de rate și, din punct de vedere numeric, nu am avut un regres.
Capital: Ce s-a întâmplat pe segmentul hotelier?
Ionuț Negoiță: Vreau să amintesc, în primul rând, că, de la venirea crizei, domeniul hotelier a avut scăderi de 35% ale gradului de ocupare. 2011 a fost însă un an stabil comparativ cu 2010. Acest lucru se datorează și investițiilor pe care le-am realizat. De pildă, numai în hotelul din strada Traian (n.r. – hotelul Confort) am investit în jurul a un milion de euro. Iar de ceva timp renovez hotelurile de la Otopeni.
Capital: Cum vedeți 2012 din punctul de vedere al afacerilor?
Ionuț Negoiță: Îmi doresc cel puțin o stagnare, dacă nu o creștere ușoară. Anul acesta estimez că voi încheia cu o cifră de afaceri de 40-42 milioane de euro la nivel de grup (RIN Group), după ce primele trei trimestre ale acestui an au însemnat o cifră de afaceri de 31 milioane de euro.
Capital: Ce alte investiții luați în calcul pentru 2012?
Ionuț Negoiță: În primul rând, continuăm procesul de transformare a Rin Grand Residence din hotel în apartamente. Investiția este de 6-7 milioane de euro și ar trebui să fie gata în toamnă. Am vândut deja 60-70 din totatul de 400 de unități locative. De asemenea, în 2008 am început construcția unei clădiri care trebuia să fie două turnuri de birouri, legate între ele cu o altă clădire: un mall (n.r. – în apropiere de Confort City). Construcția a fost oprită la etajul al treilea și va fi reluată în primăvară. Am renunțat la ideea de birouri, proiectul urmând să fie transformat într-unul de locuințe. Vor fi circa 300, iar prețurile situate între 700 și 1.000 euro pe metru pătrat. Însă nu pot spune cu exactitate când va fi finalizat acest proiect.
Capital: În prezent, câte locuințe aveți disponibile?
Ionuț Negoiță: În jurul 470, unele în curs de reconfigurare. Cele de la Rin Grand vor fi puțin mai tentante pentru clienți, întrucât au o serie de facilități. În total, în 2009 și 2010 am vândut 750 de locuințe, urmând ca 2011 să-l încheiem cu 350 de unități vândute. În ceea ce privește anul viitor, estimările se opresc tot la 350 de locuințe pe care ne dorim să le vindem. Prețurile acestor apartamente sunt cuprinse între 49.000 și 91.000 euro, în funcție de suprafața utilă.
Capital: Ce s-a mai întâmplat cu sechestrul pus de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pe cele 58 de apartamente din cartierul Confort City?
Ionuț Negoiță: Este o problemă mai veche, pe care ne-am asumat-o. Ei vor să valorifice acele apartamente, iar noi ne vedem de treabă mai departe. Avem multe proiecte în plan.
CIFRE-CHEIE:
6-7 mil. euro, investiția totală în procesul de transformare a Rin Grand Residence din hotel în apartamente;
40-42 mil. euro, cifra de afaceri estimată la nivel de grup (RIN Group), după ce primele trei trimestre au însemnat 31 mil. euro;
750 de apartamente vândute între 2009 și 2010; până la finalul acestui an estimează să mai vândă încă 350;
49.000 euro, cel mai mic preț pentru un apartament; în funcție de suprafața utilă, prețul poate să depășească 90.000 euro.
35% este scăderea înregistrată de segmentul hotelier, de la instalarea crizei, când vine vorba de gradul de ocupare